Penta-felgene vitner om en Granada-eier med sans for detaljer, og det diskrete 2,8i-emblemet på frontspoileren avslører at dette er en Granada av klasse.
Penta-felgene vitner om en Granada-eier med sans for detaljer, og det diskrete 2,8i-emblemet på frontspoileren avslører at dette er en Granada av klasse. Foto: Privat

Ford Granada 2,8i: Det ble ikke mye tøffere enn dette

Stian (18) kjøpte grombilen av bestefaren sin.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

For svært mange av oss handler den første bilen om knallharde prioriteringer av begrensede pengeressurser. Og den merke-messige smaken avgjøres gjerne av hva familien tidligere har hatt gode erfaringer med – ett sted skal man jo uansett starte.

Noen er så heldige at også bilen kan skaffes fra et familiemedlem. Det gir flere fordeler – for det første har man da gjerne litt kontroll på hvordan den har vært kjørt og hva den har fått av vedlikehold opp gjennom årene. Og for det andre – og ikke minst viktig – er at det nok ofte medfører at prisen blir det vi kan kalle ”fordelaktig”.

Vandrer i slekta

Å kjøpe bil fra besteforeldre er et greit sted å starte. Men besteforeldre-biler er ikke alltid så veldig hårete. Her skal vi imidlertid hilse på en kar som tydeligvis har vært heldig med både bestefar og bil.

Disse bilene var en gang svært vanlige i trafikkbildet i Norge. Nå er de sjeldne, og en slik bil i fin stand øker i verdi.Disse bilene var en gang svært vanlige i trafikkbildet i Norge. Nå er de sjeldne, og en slik bil i fin stand øker i verdi. Foto: Privat

For en Granada er selve drømmen for svært mange. Det er allerede blitt noen år siden den en gang så vanlige bilmodellen fikk klassikerstatus, egen merkeklubb og en hengiven tilhengerskare i Norge.

Og det er et tegn på bilens urokkelighet som klassiker at den stadig oppdages av nye generasjoner bileiere – mennesker som er født lenge etter at den gikk ut, og som ikke selv husker hvordan disse bilene en gang dominerte trafikkbildet.

Les også: Intet ruster som gammel Granada-kjærlighet

For Granada var en suksess allerede da den kom i 1972, selv om den ikke minst i vårt naboland Sverige ble ansett som litt for dyr og litt for tørst i forhold til de nærmeste konkurrentene. Men i Norge ble den tatt imot med åpne armer, ikke minst på grunn av god komfort og trygge, tradisjonelle kjøreegenskaper.

Kanskje spilte norsk veistandard inn allerede den gangen.

Granada ble gjerne nevnt i samme åndedrag som Opel Rekord, og de to var bygget etter samme lest. Men mens Opel vingeklippet Rekordens status litt ved å la luksusmodellene med sekssylindret motor hete Commodore i stedet, droppet Ford ”billig-serien” Consul etter noen få år, og lot alle hete Granada.

Skjemte bort kjøperne

Og det ga unektelig en viss status til hele serien, helt ned til basis-utstyrte 1,7-litere, at bilen het det samme som toppmodellen med 3-liters V6 og Ghia-utstyr.

For Ford kunne dette med å skjemme bort kjøperne også, og toppmodellene var meget godt utstyrte luksusbiler for sin tid. Ikke minst gjaldt dette andre generasjon Granada, fra 1978 til 1985, da toppmotoren i stedet ble en 2,8-liter som kunne leveres med injection-motor og i kombinasjon med Ghia-utstyr eller en sportspakke der til og med Recaro-seter var originalmontert fra fabrikken.

2,8-literen med injection var en moderne sak med imponerende ressurser som ga Granadaen fine kjøreegenskaper i 1983, selv om resten av bilen på ingen måte var satt opp som noen sportsbil.2,8-literen med injection var en moderne sak med imponerende ressurser som ga Granadaen fine kjøreegenskaper i 1983, selv om resten av bilen på ingen måte var satt opp som noen sportsbil. Foto: Privat

Disse bilene er i fin stand allerede i ferd med å øke i verdi, og det er lite som tyder på at populariteten vil ta slutt med det nærmeste.

Hva er da enda bedre enn å få tak i en slik som førstebil? Det måtte i så fall være om bestefar var første eier – slik som i dette tilfellet.

Les også: Jann har også satset på klassisk Granada 2,8

Eier: Stian Pedersen, (18)

Bosted: Mo i Rana

Litt om meg selv: Bil og motorinterresert gutt som foretrekker Ford.

Herlig drag i 2,8-literen

Bilen: Ford Granada 2.8i Jubileum, 1983-modell.

Hvor lenge har du eid den? I ett år, ca. Kjøpt av bestefar i fjor sommer.

Stian har montert moderne lys og lakkert fangerne. For øvrig er planen å stive den opp litt, og gjøre den så strøken som mulig.Stian har montert moderne lys og lakkert fangerne. For øvrig er planen å stive den opp litt, og gjøre den så strøken som mulig. Foto: Privat

Hva har du gjort med den? Lakkert fangere, montert grøftelys. Montert skikkelig annlegg, Pioneer. Penta felger, og såklart polert og pussa på bilen.

Liker best med bilen: Draget fra 2,8'n og ikke minst, den herlige lyden ved pådrag ! Gode kjøreegenskaper, bra balanse.

Liker minst med bilen: Litt myk, men det blir ordning på det i disse tider.

Beste opplevelse med bilen: Ja si det.. ;) ?

Drømmer om Cosworth

Framtidsplaner for bilen: Får komplett sett med stivere dempere denne uken som skal monteres. Ellers vil jeg få bilen så strøken som mulig.

Drømmebil: Ford Sierra Cosworth.

Annet: Tja, morsom sladdebil :)

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Granada med V8? Joda, den fantes faktisk:

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Stian om? Bruk kommentarfeltet under!

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Fikk pris-sjokk da han ladet Teslaen
Det kan straffe seg å fylle diesel midt på natten
- Nå handler alt om å holde meg og bilen på banen
Norsk kundebarometer 2014 : Dette kjører de mest tilfredse bileierne
Fisker Karma: Neste år skal superbilen gjøre comeback
Tor-Erling sparer tusenvis av kroner på service i Sverige
Volvo S60 Polestar: Fartssyndernes nye skrekk!
Nå bør du tenke deg godt om før du kjøper denne

reklame