Til tross for alt oppstyret ble Fords "retractable hardtops" i årene 1957 - 1959 aldri noen stor suksess. 12.915 ble produsert i modellens siste år. Faksimile fra Fords 1959-brosjyre
Til tross for alt oppstyret ble Fords "retractable hardtops" i årene 1957 - 1959 aldri noen stor suksess. 12.915 ble produsert i modellens siste år. Faksimile fra Fords 1959-brosjyre

Ford Galaxie Skyliner: Virkelig forut for sin tid

Og nå er et eksemplar til salgs - i Halden.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Leter du etter en morsom sommerbil, men orker ikke tanken på å ende opp med akkurat det samme som alle andre? Slapp av - de unike alternativene finnes, også i Norge. Broom har tatt utfordringen:

Cabrioleter er ikke lenger det de en gang var. Mens en del av oss synes noe av sjarmen med å kjøre åpen bil også kan ligge i å høre regndråpene tromme på teltduken når værgudene slår seg vrange, er det nok av de som synes det minner for mye om HV-øvelse til at det er behagelig.

De sistnevnte kan nå glede seg over at svært mange cabrioleter, i hvertfall de dyreste, etter hvert har fått såkalte foldetak i stål i stedet.

Avansert og flott. Men nytt er det ikke. Det viser bilen vi her har funnet til salgs i Tistedal, like nord for Halden i Østfold.

En gammel "kjendisbil" i det norske Amcar-miljøet er nå til salgs i Halden. Ford Skylineren fra 1959 er en såkalt "plåtcab", og som sådan selve bestefaren til mange moderne foldetak-cabrioleter - sjekk skjøten i der hvor taket folder seg sammen rett over rattet. Faksimile: Finn.noEn gammel "kjendisbil" i det norske Amcar-miljøet er nå til salgs i Halden. Ford Skylineren fra 1959 er en såkalt "plåtcab", og som sådan selve bestefaren til mange moderne foldetak-cabrioleter - sjekk skjøten i der hvor taket folder seg sammen rett over rattet. Faksimile: Finn.no

Sannheten er nemlig at noen syntes det var litt vel primitivt å slå opp et ”telt” midt i bilen når de var ute og cruiset med de store, eksklusive cabrioletene sine allerede i 1950-tallets USA. Ford gjorde noe med det, og da 1957-modellene ble introdusert hadde man i tillegg til den vanlige Sunliner-cabrioleten også en superavansert foldetak-cabriolet ved navn Skyliner å by på.

Ford tok hele æren

Amerikanerne slo selvsagt på stortromma. De fikk litt pepper da det viste seg at Peugeot faktisk hadde hatt en bil med foldetak på programmet allerede på 1930-tallet og Chrysler hadde hatt konseptbilen Thunderbolt med en slik løsning i 1941, men de vant PR-slaget: Ford Skyliner ble raskt kjent som ”verdens eneste retractable hardtop” - eller en "plåtcab", som svenskene sa.

Les også: Chevrolet SSR - til og med pickuper har foldetak i dag

Dog skulle all PRen være til liten nytte, skulle det vise seg. For etter tre årsmodeller forsvant modellen ut av produksjon i 1959, og det skulle gå svært mange år før noen prøvde seg igjen.

1957 – 1959 Ford Fairlane 500 og Galaxie Skyliner hadde nemlig sine sider.

For det første hadde de digre bilene forholdsvis lite plass innvendig – først og fremst var det benplassen i baksetet det gikk ut over. Datidens teknologi tillot ikke en ”fragmentering” i mange småbiter som når dagens foldetak felles ned. Riktignok la man inn en knekk langt frem på taket, men utover det gikk det ned i bagasjerommet i ”hel” tilstand, og for å få plass måtte coupeen bli ganske kort.

Bagasjeplassen er direkte lite imponerende i en Ford Skyliner - i hvertfall hvis man skal ha muligheten til å kjøre ned taket. Da er det bare den lille kassen i midten av bagasjerommet man kan fylle opp. Faksimile: Finn.noBagasjeplassen er direkte lite imponerende i en Ford Skyliner - i hvertfall hvis man skal ha muligheten til å kjøre ned taket. Da er det bare den lille kassen i midten av bagasjerommet man kan fylle opp. Faksimile: Finn.no

Takets plassbehov i nedslått tilstand førte også til at bagasjekapasiteten i bilen ble direkte latterlig, størrelsen tatt i betraktning. Bagasjen måtte samles i en liten, fastmontert ”kasse” midt i bagasjerommet – i hvertfall hvis man ville ha mulighet til å kjøre ned taket dersom solen skinte eller man traff en blærete nabo med dårligere bil.

Kostet flesk - og bekymringer

Og det ville man definitivt ha muligheten til når man først hadde betalt for en Skyliner. Basisprisen for en slik i 1959 var nemlig 3.346 dollar, hele 507 dollar mer enn den vanlige Sunliner-cabrioleten, som allerede var en flott og kostbar bil.

Nok et moment – som ingen tenkte på da bilene var nye, men som senere fikk en del av dem til å legge ut på de evige motorveier litt før tiden – var kompleksiteten i systemet:

Syv spesielle elektromotorer med egne elektriske kretser og et utall releer, stag og ”skrulåser” inngikk i den helautomatiske foldemekanismen, som foruten selve taket og ”tak-flippen” også omfattet det bakhengslede bagasjelokket – som for øvrig også hadde en ”flipp” frem mot bakseteryggen når taket var nede, på samme måte som normal-cabrioletene av Ford Thunderbird og Lincoln Continental utover på 60-tallet.

Annonsen forteller at Skylineren er komplett, men har stått noen år etter at automatkassen la inn årene. Sunlineren til venstre er demontert - slik at kjøperen kan bygge opp ett eksemplar av hver av Fords 1959-cabrioleter. Faksimile: Finn.noAnnonsen forteller at Skylineren er komplett, men har stått noen år etter at automatkassen la inn årene. Sunlineren til venstre er demontert - slik at kjøperen kan bygge opp ett eksemplar av hver av Fords 1959-cabrioleter. Faksimile: Finn.no

Ifølge enkelte kilder skal systemet ha medført hele 185 meter (!) ekstra kabler i forhold til en vanlig Sunliner-cabriolet, i tillegg til motorene, releene og alt det andre. Neppe et moment som gjorde dette til bruktbiler man ble anbefalt å kjøpe da de begynte å få noen år på nakken, og også begynte å se litt passé ut – til tross for at de likevel skal ha vært mer driftssikre enn ryktet sier.

Interessen sluknet

Nyhetens interesse bleknet dog raskt. Etter 20.766 produserte enheter av 1957-modellen sank tallet til 14.713 i 1958 og 12.915 i 1959, og da Fords fullsizere skulle få helt nye rammer og karosseriformer til 1960 besluttet man å droppe modellen.

Les også: Kongehusets Lincoln - mykt tak med snarlik mekanikk

Om noen kom til Norge mens de var forholdsvis nye vet vi ikke, men vi har i hvertfall aldri hørt om det. Da de ble innhentet av ”30-årsregelen” var de dog veldig populære å importere en stund, men i dag ser man dem ikke akkurat på hvert gatehjørne – ikke på hvert Amcar-treff, engang.

Lite ser så lekkert ut som et lass med flunkende nye deler som skal inn og forandre utseendet til en gammel bil totalt. Et nysydd interiør er blant delene som selges med, uvisst om det tilhører Sunlineren eller Skylineren. Faksimile: Finn.noLite ser så lekkert ut som et lass med flunkende nye deler som skal inn og forandre utseendet til en gammel bil totalt. Et nysydd interiør er blant delene som selges med, uvisst om det tilhører Sunlineren eller Skylineren. Faksimile: Finn.no

Nå kan du altså få kjøpt en 1959-modell i Halden. Hvis det er som vi tror – og det tror vi det er – så er denne bilen en gammel kjendis i det norske Amcar-miljøet, så vel som lokalt i Halden.

Se annonsen her:

Det opplyses allerede i annonsen at dette er en bil som i sin tid ble til ved hjelp av et godkjent karosseribytte til en gammel, norsk ramme fra en 1958-modell. Før ”30-årsregelen” var karosseribytter gjerne den eneste muligheten til å få en sjelden og påkostet modell registrert i Norge, og denne bilen er med andre ord full av norsk Amcar-historie.

"Kjendis" i Amcar-Norge

Husker vi ikke helt feil ble den restaurert til topp stand tidlig på 80-tallet, langt på vei vraket rett etterpå da den ble påkjørt, og så restaurert igjen. Ifølge annonseteksten skjedde den siste restaureringen i 1986 – og som bildene viser er nok den spesielle ”plåtcaben” moden for en ny runde nå.

Ergo er ikke dette et prosjekt for hvermannsen. Man bør kunne litt om disse bilene, og helst kunne skru selv om man skal ha noe håp om å komme i mål uten å måtte bo i bilen etterpå.

I tillegg bør man ha god plass. For det mest spennende er at selgeren annonserer to biler – den andre en 1959 Sunliner, altså den ”vanlige” cabrioleten fra samme årstall. Den er allerede nedplukket, mens Skylineren er komplett – dog med en defekt automatkasse, og det skal følge med et lass deler i tillegg.

Dette er hva vi kaller en spennende pakke-deal: Den helt ekstreme toppmodellen og den litt mer normale toppmodellen - til forveksling like hverandre. Når de er ferdige må neste prosjekt bli å forvandle garasjen til et utstillingslokale som hos en Ford-forhandler i 1959... Faksimile: Finn.noDette er hva vi kaller en spennende pakke-deal: Den helt ekstreme toppmodellen og den litt mer normale toppmodellen - til forveksling like hverandre. Når de er ferdige må neste prosjekt bli å forvandle garasjen til et utstillingslokale som hos en Ford-forhandler i 1959... Faksimile: Finn.no

Vi tør ikke tippe om Sunlineren har vært eslet til restaurering den også, eller om den er tenkt som en uvanlig råflott delebil – ei heller om den oppgitte prisen på 100.000 kroner omfatter en eller begge bilene, og delene i tillegg.

Uansett er det en forholdsvis sjelden sjanse for den som ønsker seg en slik bil, og ikke har noe imot å gjøre jobben selv. Og atpå til synes det ville vært enda tøffere å ha begge de toppløse Ford-versjonene fra dette årstallet i garasjen.

Skylinerne tiltalte jo nettopp folk som likte å flotte seg litt ekstra...

Les også: En annen 50-talls Ford har en berømt grill. Gjett hvilken:

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Det kan straffe seg å fylle diesel midt på natten
- Nå handler alt om å holde meg og bilen på banen
Norsk kundebarometer 2014 : Dette kjører de mest tilfredse bileierne
Fisker Karma: Neste år skal superbilen gjøre comeback
Tor-Erling sparer tusenvis av kroner på service i Sverige
Volvo S60 Polestar: Fartssyndernes nye skrekk!

reklame