Ford Focus RS 500: Du kan kjøpe bilen til Henning Solberg

Koster en drøy million. Pent behandlet eller svinekjørt?

Den mattsorte lakken er iøyenfallende på RS 500´en. Men spesialversjonen var også ekstra trimmet i forhold til 'standard' RS, og har 350 hester under panseret. Foto: Privat
Den mattsorte lakken er iøyenfallende på RS 500´en. Men spesialversjonen var også ekstra trimmet i forhold til "standard" RS, og har 350 hester under panseret. Foto: Privat

Noen sjanser kommer mer sjeldent enn andre. Og er du i markedet for det råeste fra Ford, har du sikkert allerede skjønt at dette er din sjanse. En av de unike Ford Focus RS 500´ene kan bli dine hvis du tar med deg noen slanter over millionen og begir deg til Spydeberg i Østfold.

- Det er en skikkelig artig bil å kjøre, bekrefter selgeren.

Profesjonelt innkjørt

Og siden navnet er Henning Solberg burde han vite hva han snakker om, selv om denne bilen nok ikke har vært satt på like harde prøver langs bygdeveiene i Spydeberg som rallybilen hans regelmessig blir i WRC-sammenheng.

Se annonsen her:

RS 500 er en spesiell "samler-versjon" som markerer avslutningen av Focus RS i Mark II-versjon. Men det handler ikke bare om mattsort lakk og et skilt på dashbordet som forteller hvilket nummer i rekken den er. Her har Fords moro-avdeling gjort seg umaket med å tyne ut enda litt mer av både hester og moment, slik at man virkelig får valuta for pengene.

Skinnkledde, men dønn seriøse racing-stoler vekker oppsikt i bilen, og viser at dette er like seriøst ment som den mattsorte lakken gir et forvarsel om. Foto: Privat
Skinnkledde, men dønn seriøse racing-stoler vekker oppsikt i bilen, og viser at dette er like seriøst ment som den mattsorte lakken gir et forvarsel om. Foto: Privat

Mye handler om å sikre pasienten frie luftveier: Større intercooler, større luftfilter, grøvere eksos, høyere bensintrykk og generelt fintunet elektronikk sørger til sammen for at den fra før av viltre 2,5-literen i RS´en har fått 45 ekstra hester og 20 ekstra newtonmeter moment. Tallene stopper på meget respektable 350 hk og 460 nm.

Henning Solberg har hatt bilen på veien i et halvt års tid, og har på den tiden kjørt på den 12.000 kilometer. Bilen er altså det man kan kalle "profesjonelt innkjørt", og han kan garantere at den fungerer etter intensjonene. Det er ikke vanskelig å forstå at 350 hk i en Focus nødvendigvis MÅ bli veldig gøy å ratte.

Samleobjekt rett fra fabrikken

Ergo er det både en svært morsom bil, i tillegg til å være et samlerobjekt allerede da den ble produsert. Som navnet tilsier er RS 500 kun bygget i 500 eksemplarer, og Hennings bil er nummer 224 av dem.

Henning Solbergs bil er nummer 224 av de 500 bygde. Muligens finnes det én til i Norge, forteller han. Foto: Privat
Henning Solbergs bil er nummer 224 av de 500 bygde. Muligens finnes det én til i Norge, forteller han. Foto: Privat

- Jeg er ikke helt sikker, men det er mulig at det finnes en til her i landet. Uansett blir det ikke flere, på grunn av bilens avgass-sertifisering etter Euro4-normen var det stopp for førstegangsgodkjenning ved årsskiftet, forteller han.

Nå gjør han seg klar til å sende den spesielle bilen videre til en ny eier. En som vil ha det aller ypperste innen kategorien gategående racerbil, og som vil sette pris på den følelsen det gir å smyge ned i de skinnkledde spesialstolene og høre lyden når man trykker på startknappen.

Les også: Litt annet budsjett? Her er Ford-klassikerne for deg:

Ikke gratis...

Og, som ser verdien i spesialmodeller i begrenset antall. For billig er den ikke på noen måte, med en prislapp på 1.050.000 kroner - pluss snaut 17.500 kroner for et nytt vognkort.

RS 500 ble bygget for å markere avslutningen av Focus RS i Mark II-utgave. Henning Solbergs bil er en av maksimalt to i landet. Foto: Privat
RS 500 ble bygget for å markere avslutningen av Focus RS i Mark II-utgave. Henning Solbergs bil er en av maksimalt to i landet. Foto: Privat

- Hva skal du kjøre nå, da?

- Du vet, jeg har jo så mye biler som jeg ikke får brukt. Det står en Porsche GT3 RS her, i tillegg har jeg en Aston Martin Vantage og en Mercedes SLR McLaren. Dessuten får jeg vel nå i løpet av et par ukers tid en ny Mercedes SL 65 AMG Black Series som jeg har bestilt, sier han.

Én mattsort morobil erstattes av en annen, altså.

Del med Facebook-vennene dine!

Med en slik bilpark er det en skjebnens ironi at den nybygde motorveien på E18 gjennom Spydeberg ble landskjent for omfattende teleskader i vinter. Men Henning gleder seg til å prøve nyanskaffelsen, og frykter ikke at veienes beskaffenhet skal legge noen demper på opplevelsen.

Les også: Broom testet Focus RS 500 - dette var vår dom