Ford Fiesta ST: – Denne er makeløst morsom
Broom er først i Norge til å teste denne lille raketten.
Ford har virkelig begeistret med sine ST-modeller de siste årene. Nå er tiden kommet til en helt ny - Fiesta ST har akkurat rullet inn i Norge, og da var vi naturligvis ikke sene til å få tak i den.
Med ST i navnet er forventningene høye – og det er redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen som har gleden av å teste den.
I en uke skal han kjøre rundt i den oransje spretten. Og mye tyder på at det blir en hyggelig testperiode!
Liten storsjarmør
– Vegard, er du der? Nå har vi forsøkt å ringe deg et par ganger uten hell. Det går bra?
– Heisann, Knut! Jada, alt vel her. Men har ikke prioritert å snakke i telefonen nå – rett og slett fordi jeg har hatt det så moro bak rattet i Fiestaen! Denne bilen er makeløst morsom å kjøre. Snakk om storsjarmør, eller, liten sjarmør er vel kanskje mer riktig å si. Den er jo under fire meter lang og veier så vidt ett tonn.
LES OGSÅ: Joakim har Ford Fiesta med gromlyd i
Elsker å bli pisket
– Men du har parkert nå, eller?
– Jepp, nå står den og får igjen pusten, mens det knitrer under panseret. Men tro ikke at den har blitt plaget, denne bilen elsker å bli pisket opp i turtall. Når turtelleren klatrer oppover på skalaen øker bare frasparket mer og mer, helt opp til rødmerkingen 7.000 omdreininger.
– Den tåler å bli kalt en sportsbil altså ...
– Ja, det skal jeg love deg. 0–100 km/t går unna på under 7 sekunder, og den klamrer seg fast på veien i svingene. Den ligger paddeflatt – kort bil, lav vekt og en herlig motor. Det er tre suksessfaktorer på denne bilen.
– Visste du forresten at den ble testet over mer enn 5000 kilometer på legendariske Nürburgring Nordschleife-banen. Så her har en gjort grundig arbeid. Og det merkes!
Les vår test av Ford Fiesta Sport her
Kan bli skadet
– Du blir å finne bak rattet på denne bilen hele uka du nå da?
– Nei, det tør jeg ikke. Og det er ikke bare fordi jeg er redd for å få flere prikker i førerkortet Jeg må tenke litt på helsa også. For denne bilen er så stivt satt opp, og de norske vårveiene så skandaløst dårlige, at jeg kommer til å riste på meg både den ene og den andre skaden om jeg ikke tar noen lange pauser innimellom.
- Heldigvis er de nye Recaro-setene eksepsjonelt gode. Ellers hadde det blir virkelig ille.
LES OGSÅ: Ford Focus RS500: Matt svart – og supersinna!
Billig
Ford Fiesta ST har en 1,6-liters Ecoboost-motor under panseret. Den yter hele 182 hk, og er koblet mot en manuell girkasse.
I disse dager lanseres den på markedet i Norge. Konkurrentene er blant annet VW Polo GTI og andre småtasser som har mer krefter enn en skulle tro.
Prisen starter på 331.400 kroner.
– Ja, du får kjøre forsiktig videre da, så snakkes vi vel på kontoret?
– Forsiktig? Eh, ja, selvsagt. Vi sees!
Så lenge han ikke ristes fullstendig i fillebiter, kommer naturligvis Vegard tilbake med en grundig test av bilen om ikke så lenge!
Ford har lang tradisjon for å lage spreke småbiler – her er en klassiker