Ford Fiesta: Dette er kvinnenes favoritt
Og det er ikke bare størrelsen som teller.
Nye Ford Fiesta med 1,0-liters EcoBoost-motor er kåret til årets verdensbil av en jury bestående av kvinnelige motorjournalister, som plasserte den lille Ford-modellen foran finalister som Mazda MX-5, Range Rover og Porsche Boxster S.
Mange vil nok nikke bekreftende til resultatet, da vesle Fiesta er en typisk "kone/damebil".
Men det er mye mer enn størrelsen som spiller inn. Også når det kommer til bil ...
LES OGSÅ: Vi kjøper en slik bil hvert andre minutt
Valuta for pengene
Juryen som står bak kåringen består av 18 kvinnelige motorjournalister fra forskjellige deler av verden.
De la blant annet vekt på faktorer som sikkerhet, valuta for pengene, utseende, oppbevaringsplass, barnevennlighet, kjøreegenskaper, farger, sexappell og miljømessig fotavtrykk.
Og med dette som utgangspunkt var det Ford Fiesta 1,0 Ecoboost som stakk av med seieren. Den tresylindrede motoren på 125 hk har et forbruk på bare 0,43 l/mil.
Broom hadde det "makeløst" moro da vi testet en Fiesta...
– Hevet lista
– Nye Fiesta har hevet listen i sin klasse, med sprekere utseende, enda morsommere å kjøre og betydelig forbedret drivstofføkonomi sammenlignet med sin forgjenger, fastslår Steve Kimber, adm.dir. for Ford Motor Norge.
Han er overbevist om at bilen vil gå en lysende framtid i møte også her hjemme.
LES OGSÅ: Ford Fiesta: Nybilen som er aller rimeligst å eie
Fullt pott av Euro NCAP
Nye Fiesta fikk fem stjernene av sikkerhetsorganisasjonen Euro NCAP etter deres kollisjonstest og sikkerhetsanalyse av bilen.
Her ble det også lagt vekt på at Fiesta har Ford SYNC med Nødhjelpsassistanse, som automatisk varsler den lokale redningstjenesten dersom bilen involveres i en trafikkulykke og Active City Stop som hjelper sjåføren til å unngå sammenstøt i lave hastigheter.
LES OGSÅ: Men bilen var ikke gått 155.000 kilometer likevel
Favoritt fra starten
– Det var helt klart allerede fra begynnelsen av vår vurdering at nye Fiesta med 1.0-liters EcoBoost-motor traff de kvinnelige jurymedlemmene, som også er aktive motorjournalister i forskjellige deler av verden, sa juryleder Sandy Myhre fra New Zealand.