Ford Eifel cabriolet: Denne er det bare syv av i hele verden

Da er det nok verdt jobben å redde dette eksemplaret også.

Med bare syv gjenværende eksemplarer i hele verden er det ikke å ta i å si at denne Ford Eifel cabriolet er sjelden (Foto: eBay)
Med bare syv gjenværende eksemplarer i hele verden er det ikke å ta i å si at denne Ford Eifel cabriolet er sjelden (Foto: eBay)

Ford Eifel er en morsom, sjarmerende liten tass.

Den ble bygget mellom 1935 og 1940. Bilen var en suksess og ble produsert i 62.495 eksemplarer. Ikke all verdens til tall i dag, men absolutt et anstendig antall den gang.

Bilene ble først bygget i Köln i Tyskland, senere ble en del også satt sammen i Ungarn.

Den lille sjarmøren fantes i en mengde varianter. Både todørs sedan, som to- og fireseters cabriolet, roadster, som cabriolet-coach med rulletak og til og med som en liten lastebil.

Ford Econoline: Snakk om Grease-tøff bil!

En av syv

Dette var en forholdsvis rimelig og enkel bil for folk flest og veldig mange er for lengst over på de evige jaktmarker. Men ikke alle.

Bilen på disse bildene er en av kun syv (7!) gjenværende toseters cabrioleter i hele verden!

Det kreves en del jobb for å sette denne i stand igjen (Foto:
  eBay)
Det kreves en del jobb for å sette denne i stand igjen (Foto: eBay)

Det er med andre ord en ganske så unik bil som nå er lagt ut til salgs på den amerikanske aksjonssiden eBay.

For å se hele annonsen, klikk her:

Naboen får neppe maken – for å si det slik ...

Krever mye jobb

Det er ikke til å komme fra at det å sette i stand bilen vil kreve en del jobb. En fattig trøst er at den er relativt liten. I tillegg er denne cabrioleten lavere enn både sedanutgaven og roadsteren

Du får nesten plass til den i gangen ...

Rust er nok det som er det verste å få fikset opp på denne. Angrepene er betydelige, men bilen er helt klart innenfor redning.

Mekanikken derimot er veldig enkel. Motoren er en liten 1,2-liter firer på 34 hk, mens girkassen er tretrinns og har usynkronisert førstegir.

Motoren er på 1,2-liter med sideventiler og 34 hk. (Foto: eBay)
Motoren er på 1,2-liter med sideventiler og 34 hk. (Foto: eBay)

Gode Ford-nyheter for store familier:

Må være litt detektiv

Bilen ser heller ikke helt komplett ut, så litt detektiv-virksomhet med leting etter deler må også påregnes.

Dette er en 1939-modell og dermed fra nest siste modellår. Det vil at den har faceliften som kom i 1937. Man ser det lettest på grillen som ble mer strømlinjeformet og lik den som var på de amerikanske Fordene fra samme tid.

Det var slett ikke bare før krigen at Eifel var populær. I skrivende stund har det kommet inn 1en rekke bud på bilen og prisen er med det oppe i 2236 dollar – eller rundt 14 000 kroner. Ikke avskrekkende det, selv om en restaurering vil koste det mangedobbelte.

Hva er den verdt?

Bare syv slike biler finnes nå igjen i hele verden
Bare syv slike biler finnes nå igjen i hele verden

Ford Shelby Mustang: Dette er egentlig en helt unik sportsbil

Med bare syv gjenværende biler er det mildt sagt vanskelig å fastslå noen pris på en slik bil ferdig restaurert. Men et fint eksemplar ble solgt i Østerrike for rundt 150.000 kroner for en tid tilbake.

Vi vet også at en av de andre gjenværende Eifel cabriolet var til salgs i Sverige for 20.000 kroner. Den var i svært dårlig forfatning og det er vel nesten tvilsomt om det i det hele tatt går an å lage bil av det eksemplaret igjen.

Dermed er kanskje denne ikke noen dårlig investering tross alt?

Ford GT70: Bilen ikke engang entusiastene kjenner til