Ford Capri: Du får egentlig ikke kjøpt bensin til den lenger

Hva gjør man da? Jo, heldigvis finnes det råd.

Denne bilen skal egentlig ha gammeldags superbensin, men det finnes jo ikke mer... Illustrasjonsbilde.
Denne bilen skal egentlig ha gammeldags superbensin, men det finnes jo ikke mer... Illustrasjonsbilde.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Jeg har i lengre tid gått med tanke om å skaffe meg en bil fra 60-tallet. Fortrinnsvis en Ford Capri – eller OBOS-Mustang som den ble kalt.

Men nå sier en kollega at man ikke får kjøpt bensin til biler fra denne tiden. For alt som selges nå er blyfritt. Mitt spørsmål er derfor kan man bruke 95 blyfri og blytilsetning? Håper på svar :-) Jonas

Benny svarer:

Hallo Jonas!

Aller først må jeg si at dette er en usedvanlig god ide – det å kjøpe seg en gammel Capri, altså!

Det er dessverre også riktig at men ikke får kjøpt bensin rett fra pumpa til en del biler fra denne tiden. Disse er jo fra den gangen bensinen var rød, luktet godt og var tilsatt bly.

Jeg tror neimen meg ikke det finnes stasjoner som selger god, gammeldags super-bensin lengre. Det er i alle fall både år og dag siden sist jeg så det på en bensinpumpe.

Tilsett bly

Men det finnes allikevel en rimelig grei løsning på problemet. Nemlig som du selv er inne på: Blytilsetning.

Litt velutstyrte bensinstasjoner og bilvarehus har dette i sortimentet. En liten skvett ved hver tanking løser som regel problemet greit. Les litt nøye på flasken vedr. blandingsforholdet.

Jeg har selv brukt dette – både på den første Porsche 911-en min fra 1981 og ikke minst på rallybilen, en Peugeot fra 1976 – og har gode erfaringer.

Eksempel på blytilsettning. Illustrasjonsbilde.
Eksempel på blytilsettning. Illustrasjonsbilde.

Les mer om Ford Capri her:

Når det gjelder oktantall, så er dette litt mer komplisert, men jeg skal forsøke å forklare det på en enkel måte:

Det er slik at jo høyere oktantall jo høyere er "bankefastheten" på bensinen. Eller hvor mye "trykk" den tåler før den selvantenner og gir tenningsbank. Jeg anbefaler derfor 98 oktan på eldre biler. De fleste stasjoner har dette – enn så lenge. Om man ikke får tak i det, så kan man også tilsette "oktanbooster" i bensinen. Eventuelt justere tenningen litt ned for å unngå tenningsbank.

95 oktan-bensinen er tilsatt 5–10 % bioetanol. Det bidrar til å redusere CO2-utslippene. Det er fordi bioetanol skaper lavere utslipp av klimagasser, både under produksjon og under forbrenning.

Bruk 98 oktan

Ulempen med 95 oktan – med tilsatt bioetanol, er at det kan tære på pakninger O-ringer av gummi og bensinslanger av gummi i eldre biler.

Man bør defor styre unna om mulig, for å være på den helt sikre siden.

98 oktan er IKKE tilsatt bioetanol. Den er allikevel dyrere å produsere og det er også derfor pumpeprisen er noe høyere.

Min anbefaling – til deg og alle andre med gammel bil – er 98 oktan bensin med blytilsetning.

Håper dette var litt oppklarende?

Ønsker deg så klart lykke til med gammel bil!

Endelig! Nå har kona sag ja til kosebil

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Rett på sak: Dette er verdens dårligste bil

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: