Ford Capri: Blir du ikke nostalgisk av denne, er det ikke håp

Klassisk race-replika. Men er den for fin til å brukes?

Når så du en slik sist? Vi tipper det var noen decennier siden   og antagelig bare på  bilder. Nå kan du eie en selv! (Foto: Finn.no)
Når så du en slik sist? Vi tipper det var noen decennier siden og antagelig bare på bilder. Nå kan du eie en selv! (Foto: Finn.no)

Noen gamle favoritter er etterhvert blitt så sjeldne at de vekker oppsikt når de dukker opp selv i ganske trist forfatning. Ford Capri er en slik bil.

Norske bilavigfter har alltid på en eller annen måte truffet litt morsomme og litt jålete biler med stor kraft, og det er nok grunnen til at Capri aldri har vært veldig vanlig her i landet. Men selv de som fantes er blitt borte i nesten skremmende stor grad, om man for eksempel sammenligner med Opels ikke helt ulike Manta.

Les også: VW SP2 - Folkevognen som ga Ferrari-assosiasjoner

Sperrer opp øynene

På 70-tallet var det fords største V6-motor som var utgangspunktet da Cosworth skulle lokke ut mest mulig hester. I denne replikaen sitter en 2-liter med 300 hester - modifisert av samme motorbygger. (Foto: Finn.no)
På 70-tallet var det fords største V6-motor som var utgangspunktet da Cosworth skulle lokke ut mest mulig hester. I denne replikaen sitter en 2-liter med 300 hester - modifisert av samme motorbygger. (Foto: Finn.no)

For enkelte er det likevel ikke nok å eie en Capri i standardutførelse. Og uavhengig av om man er nostalgisk og/eller interessert i historisk racing er det umulig å ikke sperre øynene opp av denne bilen, som nå får entusiastene til å sikle ustyrlig på Finn.no.

Denne Caprien i klassisk racing-mundur kan du nemlig kjøpe for 200.000 kroner - det samme som en brukt Focus.

Se annonsen her:

Selgeren i Melsomvik opplyser at bilen ble bygget så sent som i vinter, og som bildene vise,r premiere-vist på biltreff nå i sommer.

Eneste avviket vi ka se i forhold til den opprinnelige race-versjonen fra 70-tallet er de tross alt ganske moderate, moderne hjulene. Selgeren opplyser at de er bestilt på mål for å passe, og totalt ser det veldig
Eneste avviket vi ka se i forhold til den opprinnelige race-versjonen fra 70-tallet er de tross alt ganske moderate, moderne hjulene. Selgeren opplyser at de er bestilt på mål for å passe, og totalt ser det veldig

Les også: Lindas Taunus GXL er en sjelden og vakker coupé

For fin til å brukes?

Kanskje er han av typen som synes at selve byggingen er det morsomste ved et slikt prosjekt, ettersom bilen nå vurderes solgt eller byttet i noe annet interessant. Eller også føler han at bilen ble for fin til å brukes - det understrekes at den ikke er kjørt i løp, men ut fra spesifikasjonene høres det ut som at den kunne gjort det brukbart på bane.

Del med Facebook-vennene dine!

Synes du det blir for kaldt å sitte ute i garasjen og se på bilen gjennom vinterhalvåret, så følger det med en kopi i liten skala som du kan ha på peishylla, også. (Foto: Finn.no)
Synes du det blir for kaldt å sitte ute i garasjen og se på bilen gjennom vinterhalvåret, så følger det med en kopi i liten skala som du kan ha på peishylla, også. (Foto: Finn.no)

Om man da orker å utsette en så spesiell bil med så flott finish for den risikoen...

1971-modellen er bygget som en optisk replika av den råeste fabrikkversjonen for European Touring Car Championship fra 1973- og 1974-sesongen. Den het RS3100, og var bygget opp rundt en Cosworth-modifisert 3 liters Essex-V6 med 3,4 liters volum og ifølge enkelte kilder helt opptil 435 hestekrefter i raceklar versjon.

Skikkelig "widebody"

Første generasjon regnes av kjennerne som den Caprien man bør satse på, det vil si årsmodellene mellom 1969 og 1974. Denne bilen har i tillegg fått fullt bodykit i henhold til ETCC-spesifikasjonen, og her er det snakk om "widebody" som virkelig ikke gjør skam på betegnelsen.

Bilen er bygget så sent som i vinter, og har som bildene viser akkurat rukket å bli premierevist på treff i sommer før selgeren nå har lyst på et nytt prosjekt. (Foto: Finn.no)
Bilen er bygget så sent som i vinter, og har som bildene viser akkurat rukket å bli premierevist på treff i sommer før selgeren nå har lyst på et nytt prosjekt. (Foto: Finn.no)

Om man altså skulle være tøff nok til ikke bare å sitte i en fluktstol i garasjen og la øynene hvile på denne skjønnheten, har den altså interessante kvaliteter under skallet også. Men det er ikke noen V6-motor som hviler tungt over forakselen lengre, men en toliters firer som også den har vært hos Cosworth for å forandre personlighet.

Del med Facebook-vennene dine!

300 hester utvikler den, og i kombinasjon med et modifisert chassis med polyuretanforinger hele veien, og - i denne sammenhengen - svært moderne felger i 17 tommers størrelse bør den sitte fint fast i underlaget. For alle tilfellers skyld er det også montert firepunkts belter, seriøse racing-stoler og fullt veltebur i bilen.

Les også: Capri har rundet 40 - her er "OBOS-Mustangens" historie