Ford Anglia: Nesten magisk?

Harry Potter kjører Ford Anglia. Det gjør Alf Avset også, men bare i finvær

Harry Potter bilen Ford Anglia er lett gjenkjennelig med sin spesielle bakrute.  (Foto: tk.no / ANB)
Harry Potter bilen Ford Anglia er lett gjenkjennelig med sin spesielle bakrute. (Foto: tk.no / ANB)

Den er lett gjenkjennelig med den buede fronten og den bratte bakruten. Men mest kjent er den som Wiltersen-familiens bil i Harry Potter-filmene.

Her kan du se klipp fra da Harry og Ronny flyr med Angliaen:

Alf Avset, på Averøy, er flink med biler, men det er ingen ting som tyder på at han er magisk. Han er nok en helt vanlig gomp, altså et menneske som ikke har magiske evner og som ikke tilhører en magikerfamilie. Det skriver tk.no

Til tross for det har Alf Avset kjøpt en Ford Anglia de Luxe 106E, 1962-modell. Bilen kjøpte han for ikke lenge siden, av en nabo.

– Jeg liker å holde på med gamle biler. Det får frem gutten i meg, sier han.

Aerodynamisk

Ford Anglia ble designet og produsert av Ford Storbritannia. Den originale modellen, med skrågrill, øyelykter og skrå bakruter, ble introdusert i 1959. Etter vindtunneltester fikk bilen en aerodynamisk utforming, med en svak hellende linje bakover.

Ford Anglia kom i fire modeller fra 1939-1967. Modellen ble senere avløst av Ford Escort.

Solskinnsbil

Motoren er kanskje ikke så kraftig som man kunne ønske. Men den virker. Når Alf starter opp bilen og kjører den ut av garasjen hører man den karakteristiske Anglia-lyden!

Alf Avset tar ikke bilen ut av garasjen i regnvær. Den er en solskinnsbil.

– Jeg liker ikke gråvær og regn. Bruker en bilen da, blir den ikke gammel. Det fører til fuktighet, som gir rust, mener han.

Se flere bilder av Alfs Anglia her:

1962

Bilen har opprinnelig gått på Sunnmøre. Den har også vært i Romsdal, før den havnet på Averøy. I følge vognkortet ble den første gang registrert 18. juli 1962.

– Forrige eier angret visst på salget. Men da han så hvor godt bilen har fått det her, slo han seg til ro, sier Avset.

Og Alf steller godt med bilen. Han har skiftet bremser og styreledd. Motorrommet er oversiktlig, fritt for nymoderne elektroniske komponenter.

– En drøm for en bilmekaniker, sier han.

Bilen tectylbehandlet og fri for rust.

Knekken

På grunn av den bratte bakruta skiller Ford Anglia seg ut fra andre bilmodeller. Det var tre hovedgrunner til at det ble slik. Passasjerene får bedre plass i baksetet. I følge reklamen blir det ikke regn på bakruten. Og bagasjelokket kan åpnes i 90 graders vinkel, noe som er praktisk når bagasje skal stues inn.

Angliaen til Alf har aerodynamisk front, i motsetning til andre biler fra samme tidsperiode.

For å oppnå samme hensikt, har takvinkelen en buende helling bakover.

Liten og lett

Den airodynamiske linjeføringen er kanskje gjort for å kompensere for en liten motor. Motoren er ikke stor. Den er på kun 997 m³. Men, så er heller ikke egenvekten på bilen stor. Bare 812 kg, inklusiv fører. Bare lettvekteren med andre ord.

– Det er nok motorkapasitet til å holde fartsgrensene, forsikrer veteranbileieren.

Øyelykter

Bilen har såkalte øyelykter, utformet som klare ”øyenbryn”. Det virker som en gjennomført linjeføring, i forhold til bilens øvrige design.

Bilens farge er en slags gråfarge. Det er ikke den originale fargen.

– Bilen har vært hvit, tror eieren.

Det er ikke godt å se at bilen har hatt en annen farge. Opplakkingen har vært skikkelig gjennomført, ved at bilen er lakket både innvendig og utvendig. Bilen har en smal blank list på sidene. Støtfanger, grill, speil, dørhåndtak, hjulkapsler og annet listverk er i krom.

Hjemmekoselig

Innvendig gir bilen inntrykk av en hjemmekoselig atmosfære. Duse farger som står til hverandre. Seter og interiør har en rødfarge, med gråtoner i. Dasjbordet er intimt. Instrumentbordet har buet form, slik som bilens øvrige design.

Ford Anglia ble en salgssuksess, men kommer klart i skyggen av suksessen til Ford Cortina.


Flere bil og motorsaker fra tk.no finner du her:

Les også: Med denne blir du kongen av påskefjellet