Førsteinntrykket: Slik er nye Ford Mondeo 2011

De kjørte Mondeo fra Oslo til Kirkenes på én tank. Nå er de på billansering for Broom!

Ford_Mondeo_gutta
Ford_Mondeo_gutta

Henrik Borchgrevink og Knut Wilthil har du møtt flere ganger her på Broom – og de har også vært gjester på Broom Live.

Gutta testet i praksis hvor langt det er mulig å komme med full tank på en helt alminnelig Ford Mondeo stasjonsvogn. Det skulle vise seg å være veldig langt! Bilen ga seg ikke før den hadde tilbakelagt 1988,3 kilometer.

Og når det var konstatert, var det bare å kjøre den lange veien tilbake igjen!

Her er den første artikkelen: Skal kjøre Oslo-Kirkenes på én tank

Det var presentasjonen. Nå skal vi komme til saken:

Skjedd ting

Ford_Mondeo_forfra_lykt
Ford_Mondeo_forfra_lykt

Med så solid Mondeo-erfaring (Henrik kjører også Mondeo privat) syntes vi det var bare rett og rimelig å sende de to på lanseringen av "nye" Ford Mondeo. Det er altså snakk om facelift for Fords familiebil og utenpå skal du ha rimelig god greie på Mondeo for å se at det har skjedd noe. Men to karer som har "bodd" i en Mondeo i flere døgn, klarer vel det?

– Ja visst, ingen tvil om at det har skjedd ting her, sier de to – direkte fra lanseringen i Tyskland.

– Utenpå er LED-lamper både foran og bak det man kanskje legger først merke til. Det er også endringer i grillen og bak er det en liten ekstra, integrert spoiler som skal sørge for mindre turbulens bak bilen.

200 hk

– Vi har fått kjørt noen timer nå, og selv om endringene er små utenpå, har det helt klart skjedd ting som løfter Mondeo et lite hakk.

– Det viktigste er i interiøret. Det har fått en nødvendig oppgradering og både føles – og ser – bedre ut nå. Det handler i hovedsak om ny midtkonsoll og nye materialer, forteller Henrik og Knut og legger til:

– Det var mye sølvfarget plast i den "gamle" og overflatene var ikke akkurat overbevisende ripefrie. Det har Ford gjort noe med nå.

Under lanseringen var kun store motorer tilgjengelig. Henrik og Knut har derfor kjørt 2,2-liters dieselen på 200 hk. En motor som får mye skryt, men som på grunn av prisen blir bare marginal her i Norge.

Lyst på litt nostalgi? Les om Granada i to generasjoner

Automatisk nedblending

– Det blir nok for dyrt, ja. Men det er en flott motor. Vi hadde kanskje ventet oss enda litt mer wow-faktor av såpass mye volum og hester. Men den er absolutt råsterk og har solid overskudd hele veien.

Ford_mondeo_combi_bakfra
Ford_mondeo_combi_bakfra

Ford lanserer flere sikkerhetssystemer på denne bilen. En av dem er et kamera montert oppe ved speilet, det har flere funksjoner. Blant annet holder det øye med kjørebanen foran og kontrollerer at du ligger der du skal. Begynner bilen å vingle, kommer det vibrasjoner i rattet og klar beskjed i displayet om at det kanskje er på tide å ta seg en kaffepause. Ekstrautstyr, selvfølgelig. Men Ford kjørte såpass hardt på dette under presentasjonen av bilen at vi tipper det vil inngå i pakker som vil være attraktivt priset.

– Du kan forresten også få automatisk nedblending av fjernlysene. En sensor fanger opp billys foran deg, enten det er en bil i samme kjøreretning eller en som kommer imot. Og så svitsjer den automatisk til nærlys. Ikke dumt det, når man kjører i mørket og har mange biler rundt seg.

Ford har flere nyheter på gang. Les mer om GPS i speilet her:

200 – km/t

– Andre ting?

– Ja, for oss som liker å ta langturer, er det stort pluss for mye bedre støydemping, i alle fall på bilen vi har kjørt. Her har det blitt mye stillere i kupeen, det eneste som trenger særlig gjennom av støy kommer fra bakhjulene – og da gikk det ganske fort ...

– Ja, dere kjørte jo 200 mil i nesten konstant 70 km/t. Godt å komme seg på autobahn en tur?

– Ja, gjett om! Det ble 200 her også, men da kilometer i timen! Og det takler Mondeo imponerende bra. De gode kjøreegenskapene er absolutt med videre.

– Fikk dere testet forbruket i den hastigheten?

– Vi har gjort en del målinger, ja. Både i høye og lave hastigheter. Vi skal finregne litt og lage litt tabeller, så lover vi å komme tilbake til akkurat den saken! Skal vi røpe av den blant annet brukte overraskende lite også i 150 km/t? Ja, vi kan vel gjøre det!

Ford S-Max har allerede fått facelift. Fortsatt klassens beste bil?

Vi får snart vite mer om både spesielle forbruksmålinger og nye Mondeo her på Broom. Følg med, følg med!

Ford_Mondeo_baklykt
Ford_Mondeo_baklykt