Førsteinntrykk Ford Focus Electric: Rett inn i bilklassen som vokser mest

Nå er Ford Focus Electric i Norge - her får du førsteinntrykket vårt:

Vi i Broom er blant de aller første som tester Ford Focus Electric her til lands. Nykommeren lanseres i disse dager   og går rett inn i en bilklasse som vokser sterkt.
Vi i Broom er blant de aller første som tester Ford Focus Electric her til lands. Nykommeren lanseres i disse dager og går rett inn i en bilklasse som vokser sterkt.

En elbil er Norges mest solgte bil akkurat nå. Da snakker vi om Tesla Model S – årets store sensasjon på bilfronten.

Samtidig har elbilen Nissan Leaf lenge vært blant bestselgerne her til lands – og vi har akkurat kommet med nyheten om at BMW nye i3 er kjøpt av over 700 nordmenn – før den i det hele tatt har kommet til landet.

Tikket inn bilde

Derfor bør det være en svært aktuell bil Broom-redaktør Knut Skogstad tester akkurat nå.

Han er nemlig en av de aller første som kjører nye Ford Focus Electric her til lands. I dag har Knut hjemmekontor – blant annet for å få kjørt litt bil i ro og fred borte fra Broom-kontoret. Men han er tydeligvis klar for å avgi ett førsteinntrykk, det tikket nemlig akkurat inn et bilde av ham og bilen. Dette må vi finne ut av!

LES OGSÅ: Se hva som plutselig dukket opp på motorveien

Ring ring:

Hjulspinn

– Hei Vegard! Regnet med at dere begynte å bli litt utålmodige nå, så jeg sendte akkurat over et bilde av bilen.

– Jepp, det fikk jeg. Ser du har tatt på Broom-jakka – har det blitt høst ute hos deg?

– Ja, det kan du trygt si. Jeg tenkte jeg skulle forsøke meg på litt fotografering i dag, men det regnet rett og slett bort, før det plutselig skinte litt opp i noen minutter. Men jeg har i alle fall funnet ut at det er null problem å få til hjulspinn med en elektrisk Ford Focus når underlaget er vått. Det er faktisk ganske underholdende, selv om jeg naturligvis ikke driver noe særlig med slike ting når jeg tester elbil!

LES OGSÅ: Du kan lure naboen - helt til snøen kommer!

Tøff konkurranse


– Nei, det vil jeg tro ... Men nå har altså Ford kastet seg på elbil-bølgen?

– Ja, og de markedsfører Focus som sin første europeiskbygde bil med eldrift, den har akkurat kommet til landet og timingen er det i alle fall ikke noe å si på. Det er jo tilnærmet elbilfeber akkurat nå.

– Så gjenstår det å se om Forden klarer å kapre sin del av kundegruppen. Konkurransen begynner å bli tøff nå. Det skal bli spennende å se om markedet begynner å mettes utover høsten, eller om potensialet er større enn det vi har sett så langt.


Nevnte ikke Think ...

– Men Ford sto vel strengt tatt også bak Think i en periode, dermed har de jo laget elbil tidligere også?

– He, he, det er helt riktig, men jeg har en følelse av at Ford ikke akkurat tenker tilbake på den historien med stor glede. Jeg var på et Ford-arrangement i Tyskland for noen uker siden, der de blant annet tok for seg det selskapet har gjort rundt elbiler opp gjennom historien. Der var ikke Think nevnt i det hele tatt.

- I praksis rotet de vel bort noe sånt som en milliard kroner på Think uten at det kom særlig mye salg eller noe annet ut av det, så vi kan jo forstå at de ikke akkurat prater så veldig høyt om nettopp det eierskapet lenger.


Think - så var det slutt, igjen!


Litt dristig priset

– Men du: Nok om det! Jeg regner med at du vil ha litt fakta på Focus Electric? Den har startpris på 259.900 kroner, faktisk ganske dristig i forhold til at en bil som BMW i3 starter på 237.100 kroner, Nissan Leaf er enda litt rimeligere med startpris på rett under 230.000 kroner. Men det hører med til historien at Forden er godt utstyrt.

– Elmotoren utvikler 142 hestekrefter og har dreiemoment på 250 NM. Rekkevidden er ganske normal for denne typen biler, 162 kilometer. Toppfarten er på 136 km/t og 0–100 km/t går på 11,4 sekunder. Altså ingen problemer med å henge med resten av trafikken under vanlige forhold, fastslår Knut.

LES OGSÅ: Knut testet ny bil - men fikk ikke si hvilken

Inn i kollektivfeltet

– Hvordan er den å kjøre, da?

– Vanlig Focus er jo en av de mest kjøreglade bilene i sin klasse, og det er ikke veldig store forskjeller til denne, bortsett fra at det naturligvis merkes at det er batterier og elmotor på plass her. Den er små-morsom å kjøre og i og med at kreftene er tilgjengelig med en gang, er den kjapt ute av lyskryss – og inn i kollektivfeltene der de finnes.

– Ja, du har fått testet det også?

– Jadda! Vi flyttet ut av byen i sommer og å kjøre inn til kontoret i rushtiden er egentlig ikke så morsomt – bortsett fra med elbil. Da er det i praksis nesten ikke kø, der den starter, begynner også kollektivfeltet. Da er det bare å legge seg ut til høyre og kjøre forbi alle andre som sitter og stanger. Jeg skjønner godt at mange som har muligheten til det, kjøper elbil. Men samtidig sitter jeg igjen med følelsen av at dette ikke kan komme til å vare i veldig mange år til, etter hvert som kollektivfeltet fylles mer og mer igjen av elbiler.

Et tog av Nissan Leaf

– De får nyte det mens de kan?

– Ja, jeg tror nok det er en smart strategi. Det er forresten litt morsomt å observere hvilke biler det er som går der. Det er ikke lenge siden det kun var Think og Buddy og en eller annen franskmann som var spesialombygd. Nå går det nesten et tog av Nissan Leaf, med Mitsubishi i-MiEV som god nummer to. Og så virker det nesten som det dukker opp flere Tesla Model S for hver dag som går.

– Det er med andre ord et godt spenn i kollektivfeltet om dagen. Min lille teori er også at det er veldig stor forskjell mellom mange av de som kjører Think/Buddy og de nye Tesla-eierne. Det er sånne ting man sitter og tenker på når man kjører elbil.

LES OGSÅ: Elbil-eierne kan spare titusener i skatt


Bil nummer to

– Hva med dem som kjører Focus Electric?

– He, he – ja si det, du! De er nok litt mer på gjennomsnittet, tror jeg. Dette er jo en typisk "folke-elbil". Den duger til det meste annet enn langtur- og blir nok dermed også bil nummer to i de fleste familier som kjøper den. Dessverre er det en ting som skiller den litt negativt ut i forhold til de beste konkurrentene, men det tenker jeg vi skal komme tilbake til når jeg får testet litt mer.

– Så da kommer du på kontoret i morgen igjen?

– Jepp, da kommer jeg susende inn i kollektivfeltet. Må jo benytte sjansen mens jeg har den!



LES OGSÅ: Denne er en julegave fra norske politikere