Fisker: Volvo-eieren vil ikke redde luksusprodusent
Trakk seg fra forhandlingene - framtiden er helt uviss.
Luksus-hybridbilen Karma ble lansert med brask og bram – og en stund så det ut som amerikanske Fisker var en skikkelig suksesshistorie.
Selskapet ble grunnlagt av Henrik Fisker, en danske som hadde designet for både BMW og Aston Martin. Nå realiserte han drømmen om eget bilmerke – og det med en superelegant og høyteknologisk avansert bil.
Trakk seg
Dessverre snudde det fort for Fisker. De fikk ikke produsert mer enn rundt 2000 eksemplarer av Karma før det var full stopp i fjor sommer.
Siden har situasjonen for selskapet vært helt uvisst – og det toppet seg i forrige uke da Henrik Fisker bekjentgjorde at han trakk seg fra alle verv i selskapet.
LES OGSÅ: Her er luksusbilen som nesten ikke bruker drivstoff
Geely er ute
Det som er helt klart, er at Fisker desperat trenger samarbeidspartnere som kan skyte inn penger.
De skal en tid ha vært i forhandlinger med kinesiske Zhejiang Geely – som også eier Volvo Personbiler. Men ifølge flere bransje-kilder har Geely nå trukket seg fra prosessen. Årsaken skal være kompliserte forhold rundt lån Fisker har til den amerikanske staten.
LES OGSÅ: Hvorfor kjører så mange gamlinger hybridbil?
Fortsette driften?
Fisker har her inngått en rekke forpliktelser for å få disse lånene. De har heller ikke klart å innfri alle kravene som har blitt stilt – noe som igjen har ført til at betydelige pengesummer har blitt holdt tilbake.
Det er ikke kjent om Geely eventuelt så for seg å fortsette driften, starte produksjonen av Karma og den lenge planlagte oppfølger-modellen Atlantic – eller om de bare var ute etter teknologien til Fisker.
LES OGSÅ: Fisker Atlantic: Denne vil utfordre Audi A5
Annet Kina-selskap
Nå blir det spekulert i at et annet kinesisk selskap er høyaktuelle for å ta over. Her er det snakk om Dongfeng Motor Corp, de har også tidligere blitt koblet til Fisker.
Her har det vært snakk om at kineserne skulle betale i overkant av to milliarder kroner for Fisker – og på den måten få en eierandel på nærmere 90 prosent i selskapet. En vei videre da, vil være å betale tilbake de statlige lånene og dermed stå langt friere i den videre satsingen.
Klikk her for å lese vår test av Fisker Karma
LES OGSÅ: Karma hadde Norges-premiere på Broom-festivalen!