Fisker: Uviss framtid for luksusbil-produsenten

Grunnlegger Henrik Fisker har trukket seg – og ingen biler blir produsert.

Fisker Karma fikk en strålende mottagelse, ikke minst på grunn av designet. Men noen storselger ble den aldri.
Fisker Karma fikk en strålende mottagelse, ikke minst på grunn av designet. Men noen storselger ble den aldri.

Fisker Automotive er en skikkelig askeladd-historie. Bilmerket ble grunnlagt av danske Henrik Fisker. En mann med solid designer-fortid hos både Aston Martin og BMW.

Nå skulle han virkelig leve ut drømmen og startet sitt eget bilmerke, med base i USA.

Del med Facebook-vennene dine

Designet selv

Første modell ut var hybridbilen Fisker Karma, sent i 2011. En bil som vakte enorm oppmerksomhet, allerede før den kom på markedet.

Henrik Fisker sto selv for designet og beviste at det ikke var tilfeldig at han hadde hatt toppjobber hos to av verdens mest prestisjefylte bilprodusenter.

LES OGSÅ: Her er luksusbilen som nesten ikke bruker drivstoff

Salget løsnet aldri

Mottakelsen kunne knapt vært bedre og produksjonen kom i gang hos finske Valmet Automotive. En liten håndfull eksemplarer kom også til Norge – kjøpt av velstående entusiaster som ville ha noe helt annet enn naboen.

Det ble imidlertid også klart at Fisker hadde store utfordringer. Salget løsnet aldri hjemme i USA og selskapet klarte ikke å oppnå produksjonsmål som var en forutsetning for store statlige lån som skulle sikre videre drift og utvikling.

LES OGSÅ: Fisker Atlantic: Denne vil utfordre Audi A5

Produksjonen stoppet

Det siste året har problemene bare tårnet seg opp. Produksjonen i Finland stoppet i fjor sommer, da hadde i underkant av 2000 eksemplarer rullet av samlebåndet.

Fisker trengte desperat nye samarbeidspartnere og ikke minst kapital, i mellomtiden rant pengene ut av kassen.

Større uenigheter

Nå har det hele tatt en ny, dramatisk vending. Denne uken kom nemlig nyheten om at Henrik Fisker trekker seg fra sine roller i selskapet. Offisielt skyldes dette "flere større uenigheter rundt selskapets strategier".

I et intervju med bransje-nettstedet Autonews.com sier Fisker dette om sin avgang:

– Jeg er stolt av å ha lansert markedets første luksus plug-in hybrid, under mitt lederskap. Til tross for problemer og tilbakeslag – flere enn mange store bilprodusenter opplever – har Fisker Automotive tatt alt på strak arm og klart å selge mer enn 2000 biler så langt".

LES OGSÅ: Hvorfor kjører så mange gamlinger hybridbil?

Volvo-eieren på banen

Ledelsen i Fisker legger nå ikke skjul på at situasjonen er vanskelig og at de er midt i en tøff prosess.

Det blir spekulert i at kinesiske Zhejiang Geely – som også eier Volvo – skal være interessert i å kjøpe seg inn i eller overta Fisker. Men det er ikke kjent hva de eventuelt ønsker å gjøre med selskapet – om de bare er ute etter teknologien eller ønsker å satse videre på Fisker-navnet.

Viktig Volvo er forsinket – les mer her:

– Aldeles herlig bil

PS: Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen testet Fisker Karma i fjor sommer, her er hans konklusjon:

Fisker Karma er akkurat nå den barskeste bilen som kan kalle seg miljøvennlig, den har rå ytelser, et uendelig deilig design og du slipper å være avhengig av batteriene for å komme deg helt fram.

Problemet er knyttet til utfordringene teknologien, som er relativt fersk, og hvor lenge batteriene vil holde. I tillegg er det vanskelig å spå priser, både som ny og brukt, all den tid det foreløpig er så få biler tilgjengelig.

Men selv etter at jeg har grunnet lenge og vel på de få ulempene med denne bilen, er det umulig å komme unna en klinkende klar konklusjon: Dette er en aldeles herlig bil!

Klikk her for å lese hele testen på Fisker Karma

Det er ikke noe å si på interiør-designet til Fisker Karma heller - dette er lekre saker!
Det er ikke noe å si på interiør-designet til Fisker Karma heller - dette er lekre saker!

LES OGSÅ: Fisker Karma hadde Norges-premiere på Broom-festivalen!