Fisker Karma: Nå er produksjonen i gang - i Finland!
Her trenger du kanskje bare å fylle tanken én gang i året.
Plug in-hybriden Fisker Karma har vakt stor begeistring helt siden den ble vist første gang på Detroit-utstillingen i januar 2008. Her var endelig en svært fremtidsrettet hybridbil med linjer som vi i hvertfall grovt sett kunne kjenne igjen fra tradisjonelle biler, og de fleste var enige om at den rett og slett var lekker å se på.
Denne uken startet produksjonen så smått, og dermed er eventyret reelt som bare det.
Fisker Automotive er hjemmehørende i Irvine, California, men selve produksjonen av bilen finner som tidligere annonsert sted på Valmet-fabrikken i Uusikaupunki - med et liiite forbehold om stavemåten - i Finland. Valmet er velkjent for kontraktsproduksjon av biler, og har helt siden 70-tallet bygget vidt forskjellige biler som Saabs opprinnelige 95 stasjonsvogn, deres åpne modeller, diverse Talbot-modeller, Opel Calibra og Porsche Boxster.
I grevens tid for Valmet
De senere årene har gitt Valmet utfordringer. I 2003 mistet de produksjonen av Saab 9-3 cabriolet til Magna-Steyr i Østerrike, og i 2012 er det også slutt for det som har vært finnenes prestisje-jobb, nemlig å bygge Porsches småttinger Boxster og Cayman.
Dermed var stort sett bare marginale Think City igjen på kundelista, og den finske gleden var stor da kontrakten med Fisker ble undertegnet så tidlig som i 2008.
Nå er de altså i gang, og stemningen var som seg hør og bør tildels elektrisk da den første Karma plug in-hybriden begynte sin ferd langs samlebåndet tirsdag. Man regner med å produsere drøyt 7.000 biler i løpet av inneværende år.
Les også: Snart kan du også koble Priusen til strømnettet
Produksjonen skal dras i gang sakte for å forsikre at kvalitetsnivået er tilstrekkelig allerede til å begynne med. Fisker Automotive er en ny aktør i en tøff bransje, og tåler ikke barnesykdommer på Karma - spesielt ettersom prisen på bilen vil starte rundt 88.000 dollar i USA.
Én årlig bensinfylling?
I Norge importeres for øvrig bilen av Autozentrum Holding, og prisnivået er sagt å baseres på ca. 700.000 kroner pluss moms og avgifter.
For den prisen får man en eksklusiv, sportslig sedan med stor fleksibilitet. Med en rekkevidde på rundt 80 kilometer i hel-elektrisk modus har man fra produsentens side kommet med iørefallende statements som at det for de fleste kundenes del "vil være nok å fylle bensin på tanken én gang i året".
Ferske forbrukstall for kombinert drift med både elmotorene og den 2-liters bensinmotoren er ikke offentliggjort, men det ble tidligere antydet et snittforbruk på rundt 0,24 liter per mil.
Elmotorene på 204 hestekrefter skal for øvrig gi et moment på hele 1.300 Newtonmeter, hvilket er 50 mer enn selv Bugatti Veyron kan stille opp med. Det hjelper den miljøvennlige sportssedanen opp til 100 kilometer i timen på i underkant av seks sekunder.
Mer moro på gang fra Fisker
Toppfarten er oppgitt til 201 kilometer i timen - ikke imponerende i seg selv, men det vil sikkert ikke hemme interessen for bilen.
Fisker har i løpet av de siste årene også avduket flere konsepter, blant annet en meget interessant cabrio-variant av Karma, kalt Karma S Sunset. Nærmere realisering virker imidlertid Fisker Nina å være, det er en hybridbil adskillig mer tilpasset menigmanns lommebok, som forhåpentligvis vil koste rundt 40.000 dollar når den settes i produksjon neste år.
Nina, og muligens også flere versjoner av Karma, vil dog etter planen bli bygget i Delaware, USA, der man har overtatt en av GMs tidligere bilfabrikker.