Fisker: Har tapt 3,6 millioner kroner per solgte bil

Luksusbilprodusenten går mot en dyster framtid.

Luksusbileventyret Fisker Karma stoppet etter bare rundt 2000 biler. Nå jobbes det intenst med å unngå konkurs   kanskje havner selskapet nå på tyske hender.
Luksusbileventyret Fisker Karma stoppet etter bare rundt 2000 biler. Nå jobbes det intenst med å unngå konkurs kanskje havner selskapet nå på tyske hender.

Amerikanske Fisker Automotive, som lager hybridbilen Fisker Karma, er i hardt vær. De har allerede sparket 75 prosent av arbeidsstokken.

Bilen, som ble produsert i Finland, har kostet Fisker seks ganger så mye å produsere som de fikk igjen da de solgte den, melder Bloomberg.com.

Det begynner å bli ganske klart hvorfor det går mot konkurs i ekspressfart. Pengebehovet er akutt. Mandag forfaller et statlig lån på rundt 60 millioner dollar til betaling, gitt av Department of Energy.

Del med Facebook-vennene dine

Interiøret på Fisker Karma er minst like spektakulært som eksteriøret.
Interiøret på Fisker Karma er minst like spektakulært som eksteriøret.

Hentet inn milliarder

Fisker så lenge ut som en suksesshistorie. Ledet av den danskfødte designeren Henrik Fisker – med fortid hos både BMW og Aston Martin – gikk selskapet offensivt ut og med store ambisjoner.

De hentet inn over sju milliarder kroner fra private investorer og sikret seg også flere milliarder i lån fra amerikanske myndigheter, som ville stimulere til mer miljøvennlige biler.

Ifølge en ny rapport er det investert 660.000 dollar i hver bil som ble produsert – og senere solgt for 103.000 dollar.

LES OGSÅ: Her er luksusbilen som nesten ikke bruker drivstoff

Stoppet på 2.500

Den første modellen ut var både lekker og innovativ – og fikk navnet Karma. Den vakte stor oppsikt da den ble lansert, og noen eksemplarer har også funnet veien til Norge.

En stasjonsvognutgave av denne, en cabriolet og en mer komptakt modell var også planlagt innen kort tid.

Men disse ble det ikke noe av. Det hele stoppet på rundt 2500 eksemplarer av Fisker Karma i fjor sommer. Produsenten av batteriene Fisker brukte gikk nemlig konkurs – og siden har det ikke kommet noen flere biler.

Fisker Karma rett forfra II
Fisker Karma rett forfra II

LES OGSÅ: Her er oppfølgeren til Karma – som vi neppe får se noen gang

Grunnleggeren trakk seg

I stedet har pengene rent ut av Fisker-kassen – og planene om å starte produksjon av biler i en bilfabrikk som tidligere var eid av General Motors (GM) i Delaware er strandet.

Selskapet skal ha vært på desperat jakt etter nye samarbeidspartnere og/eller investorer, men har slitt med å komme noen vei.

For et par uker siden kom også nyheten om at Henrik Fisker trakk seg fra sine roller i selskapet.

Det er helt uvisst om Fisker kommer til klare den forpliktelsen. Department of Energy skal være klare til å slå Fisker konkurs – samtidig som Fiskers advokater skal ha kommet langt i arbeidet med å søke konkursbeskyttelse.

Broom har naturligvis testet Fisker Karma – lese mer om det her

Til salgs i Norge

I så fall gjør de det for å kjøpe seg litt mer tid. Det er tidligere kjent at forhandlinger med to kinesiske selskaper – om overtagelse av hele eller deler av Fisker – har strandet.

Henrik Fiskers bileventyr har hatt mange liv, men akkurat nå er det ikke mange som gir det særlig store sjanser for å overleve.

I Norge er det tre Fisker Karma til salgs – den billigste koster 1,1 millioner kroner, de to andre 1.249.000 og 1.295.000 kroner.

Fisker Karma detalj interiør i mørket
Fisker Karma detalj interiør i mørket

Se video: Denne mannen bør du ikke kjøpe bruktbil av!