Firmabil: Den ene vinner - den andre taper

Slik går det når firmabilkundene får velge selv

Avensis Octavia
Avensis Octavia

Toyota har lagt noen svært gode bil-år bak seg, også i firmabilmarkedet. Men nå ser det på mange måter ut som om toppen er nådd for denne gang.

På Norges mest solgte-liste fosser VW fra, mens Ford kommer bakfra så det suser ... Men de berger i alle fall andreplassen i år.

På firmabilmarkedet ser det imidlertid ikke bra ut for Toyota. Tall fra biladministrasjons-selskapet LeasePlan er ikke hyggelig lesning for Toyota.

Del med Facebook-vennene dine

Firmabilmarkedet.

LeasePlans firmabilbarometer tar for seg den frie delen av det norske firmabilmarkedet, altså den delen hvor firmabilbrukeren selv fritt kan velge hvilken bil han eller hun vil kjøre. Dermed får man et godt bilde på hvor attraktive de ulike bilmerkene er overfor brukerne.

Firmabilmarkedet er konsentrert om færre merker enn privatmarkedet. For å ha statistisk holdbare tall, begrenser LeasePlan seg derfor til å se på de seks mest populære merkene. Til gjengjeld utgjør disse merkene ca. 50 % av markedet.

Les også: Dette er de ti beste familiebilene


Toyota taper

For hvert salg Toyota tar fra en av konkurrentene, mister de fem salg.

Toyota mister altså langt flere salg til konkurrentene enn hva de tar. Tap/miste-faktoren på 0,2 er klart lavest av alle de målte merkene.

Skoda til topps

Skoda er det bilmerket som utmerker seg positivt her og kommer klart best ut. For hver kunde Skoda mister til en konkurrent, tar de 3,5 kunder tilbake. Det gir en tap/miste-faktor på 3,5.

På de neste plassene kommer Volvo med 2,2, Audi med 1,7, BMW med 1,2 er hårfint foran Ford på 1,1. På minussiden finner vi VW med 0,8 og altså Toyota som utropes som den store taperen her med sine 0,2.

Overrasket

Markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan (Foto: Benny Christensen)
Markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan (Foto: Benny Christensen)
- Disse tallene gir oss og kundene raskt en fingerspissfølelse over markedet og merkene. Dette er noe vi føler kundene lenge har ønsket. Vi er også i den heldige situasjonen at vi er det eneste selskapet som har en database som er stor nok til å gi tall med en rimelig grad av sikkerhet, mener markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan.

- For kunder vil vi tilby ennå mer detaljerte og skreddersydde analyser og rådgivning, påpeker han.

- Vi ble selv overrasket over Toyota-tallene, innrømmer han.

- Vi vet at Toyota i mange år har ligget helt i toppen både på lojalitet og tilfredshet i Norsk Kundebarometer. Våre tall viser et helt annet bilde. Noe av forskjellen kan kanskje ligge i at mens Kundebarometeret kartlegger hva folk sier de skal gjøre, så kartlegger Firmabilbarometeret hva de faktisk har gjort, mener Paus.

SUV med minst feil og problemer: Her er de 10 beste

Hva hadde du valgt - Skoda eller Toyota? Skriv inn i kommentarfeltet under: