"Finn" på kubansk: Disse bruktbilene har du ikke sett maken til!

Se hva som holder de over 50 år gamle bilene i gang!

Dette er liksom ikke vanlig standard på bruktbilmarkedet i Norge. Men på den cubanske motsvarigheten til 'Finn' er det mange kuriøse biler å få kjøpt   slik som denne Hyundai motoriserte 1953 Ford Customline´n. Faksimile: Revolico.com
Dette er liksom ikke vanlig standard på bruktbilmarkedet i Norge. Men på den cubanske motsvarigheten til "Finn" er det mange kuriøse biler å få kjøpt slik som denne Hyundai motoriserte 1953 Ford Customline´n. Faksimile: Revolico.com

I årevis har vi latt oss fascinere av den tilårskomne bilparken på Cuba. Værbitte, gamle amerikanere malt i friske farger, og på veien takket være grov bunnkonstruksjon og flinke bakgårdsmekanikere med svært begrenset reservedel-repertoar.

Og mange ganger med transplanterte hjerter fra nyere mer øst-orienterte biler, anleggsmaskiner eller hva det måtte være.

Mange vi har snakket med, som har besøkt landet, har sett og endog blitt fraktet rundt i disse bilene, men få har fått særlig opplysninger om bilenes oppbygning. Det kan være på grunn av språkproblemer, men også at kubanerne kanskje er litt beskjemmet over de gamle bilene, og ikke vil snakke så mye om dem.

Alt kan kjøpes på internett

Men også på Cuba kjøpes og selges biler, og en av tingene som visstnok skiller de gamle amerikanerne fra før revolusjonen i 1959 fra de øvrige bilene i landet skal være at de gamle kan omsettes fritt. Og internett er også den foretrukne omsetningskanalen for mange kubanere, som ellers i verden.

Men hvor skal man lete?

En bekjent i USA snublet denne uken over nettstedet www.revolico.com, som i layouten ligner veldig på det amerikanske bruktmarkedet "Craigslist". Hverken vår amerikanske venn eller undertegnede kan spansk, men med alskens oversetter-funksjoner på nettet er det mulig å få et innblikk i en hittil ganske lukket verden.

Utrolige historier om kreativitet

Man får for eksempel se hva som skjuler seg under den mange ganger skrikende lakken på de gamle kubanske bilene. Det spørs vel hvor både fristende, økonomisk og strengt tatt gjennomførbart det er å kjøpe noe der borte, men ved å søke på "carros" (biler) finner man i hvertfall mye spennende underholdning.

Her er noen eksempler:

Del med Facebook-vennene dine!

1958 Pontiac med Ssangyong-motor og 4x4?

Det er godt mulig Google Translate lurer oss litt, men tanken på at denne 1958 Pontiacen ikke bare har fått motor og gear, men også firehjulstrekk fra en Ssangyong Musso, er besnærende. Faksimile: Revolico.com
Det er godt mulig Google Translate lurer oss litt, men tanken på at denne 1958 Pontiacen ikke bare har fått motor og gear, men også firehjulstrekk fra en Ssangyong Musso, er besnærende. Faksimile: Revolico.com

Her har noen hatt noen timers jobb for å få alt i boks. Under panseret i den store Pontiacen finner vi nemlig en femsylindret dieselmotor fra en Ssangyong Musso, produsert av - og på den kant av verden også markedsført som - Mercedes-Benz. Også gearkassen forstår vi at er blitt med fra donorbilen, mens både Google translate og undertegnede er i virkelig villrede om drivverket:

Et sted oppgis det at diffen er den originale fra Pontiacen. Det høres mest trolig ut, samtidig noterer vi oss at skivebremsene rundt om også ser ut til å ha blitt med over fra Mussoen til den gamle hederskronte Pontiacen. Men oversetteren påstår hardnakket at også hele firehjulstrekket er montert på Pontiacen.

Se annonsen her:

Dersom det virkelig stemmer, overgår kubansk ingeniørkunst og virkelyst våre villeste fantasier...

Les også: Denne trakk også bare på to hjul da den var ny

1953 Ford med orange skinn og Hyundai-motor

Flere av bilene som annonseres på Cuba har oppsiktsvekkende bra krom, selv om sølvtape og grå maling også finnes i rikt monn. Denne 1953 Ford Customline´n ser overraskende original ut - men det er utenpå. Faksimile: Revolico.com
Flere av bilene som annonseres på Cuba har oppsiktsvekkende bra krom, selv om sølvtape og grå maling også finnes i rikt monn. Denne 1953 Ford Customline´n ser overraskende original ut - men det er utenpå. Faksimile: Revolico.com

Denne gamle Customline´n tør vi garantere at blir lagt merke til, også i trafikken på Cuba.

Se annonsen her:

Vi tror kanskje selgeren skryter av nye, servoassisterte bremser foran. Tar vi ikke helt feil understrekes det også at alle originale emblemer er på plass, og at det ikke har vært nødvendig å gjøre store karosseriarbeider på den heller, bortsett fra litt i dørene og fronten.

Helt åpenbart er det at selger Alexis har klemt skikkelig til med omtrekkingen av interiøret, i gledespredende orange og hvit "hud" - som vi ikke tør garantere ektheten av. Men den ser flott ut, og er nok også en eksklusiv bil å kjøre: Her er det nemlig fremdeles automatgir - ikke den originale Ford-kassa, men en ny som ble med på lasset da motoren fra en Hyundai H100 ble operert inn!

Les også: Denne MGen oser også av kreativitet

1958 Rambler med Fiat 125-motor - og alarm!

Tofarget lakk var moderne også da denne 1958 Rambleren var ny, men mønsteret på denne er nok mer et resultat av eierens kreativitet - som panserornamentet og diverse andre detaljer. Faksimile: Revolico.com
Tofarget lakk var moderne også da denne 1958 Rambleren var ny, men mønsteret på denne er nok mer et resultat av eierens kreativitet - som panserornamentet og diverse andre detaljer. Faksimile: Revolico.com

Denne gir et innblikk i kubansk ungdomsliv. Med tofarget lakk og moderne felger og dekk ser den klassiske gamle Rambleren barsk ut, og i det meget oppgraderte interiøret skal det også finnes et Pioneer stereoanlegg - eller muligens en Pioneer-kopi, hvis vi gjetter riktig.

Bilen har også alarm. Det er nok praktisk hvis noen skulle få lyst på stereoanlegget, faren for at noen skal stjele hele bilen og komme seg avgårde uten at man rekker å ta den igjen er nok derimot liten. Under panseret sitter det nemlig en firesylindret motor fra en liten Fiat 125. Rambleren var riktignok en "liten" amerikaner, men likevel...

Se annonsen her:

Også her er det utvist stor kreativitet. I tillegg til Fiat-motoren og gearkassen fra samme bil er det montert differensial fra Hyundai, og noe vi tolker som styringskomponenter kommer også derfra. Det virker også som at det er montert skiver foran og tromler bak fra samme Hyundai, for å temme de kreftene Fiat-motoren i front måtte klare å briske seg med.

Les også: Mot slutten på Cuba-amerikanernes glansdager?