Fikk bot av feil P-selskap

Var så ivrige etter å bøtelegge at de ga Jon Terje parkeringsgebyr utenfor sitt dekningsområde.

Svenskene har store problemer med såkalte bilmålvaktar, personer  som eier mange biler på papiret. Disse brukes så av folk som gir blaffen i både parkeringsbøter og regninger fra bompasseringer. Illustrasjonsfoto.
Svenskene har store problemer med såkalte bilmålvaktar, personer som eier mange biler på papiret. Disse brukes så av folk som gir blaffen i både parkeringsbøter og regninger fra bompasseringer. Illustrasjonsfoto.

– Var det noen som skulle gitt ham bot, så er det oss, sier Jon Anders Kvist i Romerike parkering til Romerikes Blads nettside.

Han skjønte lite da rb.no brakte nyheten om at lastebilsjåfør Jon Terje Flisen hadde fått bot fordi han ville være snill mot LSK-fansen på Åråsen, og parkerte i en sidevei.

– Her må det være noen som ikke har hatt en spesielt god dag på jobben. Aker P-Drift AS kan ikke gi bøter der lastebilen sto. Det er rett og slett utenfor deres dekningsområde, sier han.

Legger seg flat

Daglig leder i Aker P-Drift AS, Tone Sætre, hadde ikke tid til å se på Flisens sak i forrige uke, etter rb.nos andre oppringning har hun sett på saken.

Hun erkjenner at P-selskapet har gjort en feil.

– Her må vi legge oss flate. Bota er ilagt utenfor vårt eget dekningsområde. Det er fortsatt en feilparkering, men vi kan ikke gi bot her, den vil bli trukket umiddelbart, sier hun.

– Hvordan kan det skje at dere gir bøter der dere ikke har lov til det?

– Vi har såpass gode systemer at dette ikke skal skje, men vi er bare mennesker vi også. Feil kan skje, sier hun.

Reagerer på behandlingen

Jon Terje Flisen er fornøyd med at han slipper å betale bota, men reagerer på holdningen han møtte da han kontaktet P-selskapet:

– De har gjort en feil. Likevel er det jeg som må klage på det. Det irriterer meg at de ikke kan sjekke ut saken med en gang. Jeg håper ikke andre etter meg møter samme holdningen og behandlingen, sier han.

Sætre svarer på kritikken ved å si at deres responstid på klager er kort og at systemet fungerer.

– Vi har ingen dobbeltkontroll på de kontrollavgiftene vi gir, men vi behandler klagene vi får inn raskt, som regel gjør vi det i løpet av en uke, sier hun.

Ville gitt bot

Jon Anders Kvist i Romerike parkering svarer ja på om selskapet ville gitt Flisen bot, hvis de hadde sett lastebilparkeringen.

– Det er fortsatt en feilparkering, men våre kontrollører ville muligens ha kjent igjen bilen, og dermed skjønne situasjonen og dermed ikke gitt bot, sier han.

Det var etter Brann-LSK på Åråsen sist søndag lastebilsjåføren fikk en bot på 710 kroner.

Da han kom hjem – midt under kampen – var parkeringsplassen hans tatt.

Istedenfor å få supporternes biler tauet bort, parkerte han i veien og la en lapp i frontruta der han gjorde rede for hvorfor han sto der han sto.

Det lå også med et telefonnummer der eventuelle p-vakter kunne ringe.

Les mer om bil og motor på rb.no

Se også: Får parkeringsbot på sin egen tomt