Fiat Punto Abarth Scorpione: Fullblods sportsbil – til lavpris

Ser du hvilket merke dette er?

Dobbeltakluke og et gjennomsyret sportslig interiør et tøft førermiljø i Fiat Punto. Spesialutgaven signert Abarth kommer dessuten med skikkelig pulver under panseret.
Dobbeltakluke og et gjennomsyret sportslig interiør et tøft førermiljø i Fiat Punto. Spesialutgaven signert Abarth kommer dessuten med skikkelig pulver under panseret.

Modellnavnet Punto er ikke akkurat egnet til å skape overdreven ærefrykt i bilverdenen. Den vesle modellen til Fiat er slett ikke noen racerbil – men i stedet en prisgunstig og fornuftig bil i klasse med VW Polo og Opel Corsa.

Men det går da an å sette Punto på en heftig make over også - og det har Fiat gjort. De har latt sitt tuningselskap, Abarth, slå seg løs – og plutselig har du en bil som biter fra seg både i lyskryss og gjennom svingete småveier.

Mange får klare assosiasjoner til Fiat og Lancia når de ser Abarth-logoen – og det er ikke så rart. Den har fulgt det italienske merket gjennom årtier. Abarth ble kjøpt av Fiats motorsportavdeling i 1971, og flere av både Fiat og underselskapene Lancia og Autobianchi ble smykket med Abarth-logoen. Ingen av de bilene kan sorteres under "kjedelige" - snarere tvert imot.

Del med dine Facebook-vener

0–100 km/t på 7,5 sekunder

Sånn sett er denne bilen, med det fengende og noe omfattende navnet Abarth Punto Scorpione, intet unntak. Uten at vi har kjørt den, har vi ingen grunn til å tro at den er noe annet enn en veldig underholdende småbil på veien.

De tørre fakta er som følger: 1,4-liters motoren er skremt opp til 180 hk. 0–100 km/t tar 7,5 sekunder og toppfarten er 216 km/t.

Med slike ytelser, var det også nødvendig med noen relativt betydelige utseendemessige modifikasjoner. Her ble det satt på lekre svarte felger som lar de gule Brembo bremsecaliperne lyse gjennom, og en blanding av sort metallic og matt sort lakk.

Fiat er flinke til å lage noen spenstige småbiler. Fra før kjenner vi jo Fiat 500 - og her altså en Punto som er fikset opp.
Fiat er flinke til å lage noen spenstige småbiler. Fra før kjenner vi jo Fiat 500 - og her altså en Punto som er fikset opp.

LES OGSÅ: Subaru BRZ STI: Subaru på rett vei

99 eksemplarer

På innsiden er den også annerledes fra originalen, her finnes både bøttestoler i delskinn og med kontrastsøm, skinnkledt dashbord, girkule og sportsratt og sportspedaler.

Skorpionen skal vises for første gang i Bologna Motor Show i starten av desember.

Det er nok ikke spesielt sannsynlig at bilen vil komme til forhandlere i Norge – den skal nemlig bare produseres i nøyaktig 99 eksemplarer. Men, med Fiats priser som utgangspunkt, er vi rimelig trygge på at om du er villig til å reise et stykke for å få den, så kan du få mye bil for pengene om du blir eier av en Abart Punto Scorpione.

Slik ser dert ut når en Punto blir satt på en hyggelig steroide-kur. Og under panseret finnes en 1,4-liters kraftkilde på 180 hk.
Slik ser dert ut når en Punto blir satt på en hyggelig steroide-kur. Og under panseret finnes en 1,4-liters kraftkilde på 180 hk.

LES OGSÅ: VW Golf GTI: 35 år med moro!