Fiat Panda 4x4: Ny firehjulstrekker til 199.900,-

Denne nykommeren flytter grenser i klassen.

Fiat går under en magisk grense med sin nye Panda 4x4. Her får du helt ny firehjulstrekker til under 200.000 kroner.
Fiat går under en magisk grense med sin nye Panda 4x4. Her får du helt ny firehjulstrekker til under 200.000 kroner.

Vi bor i et land der firehjulstrekk kan være gull verdt nesten halve året. Det vises også salgsstatistikkene, der andel nye biler med 4x4 stadig kryper oppover.

Og mer kan det bli. Her kommer nemlig en bil som flytter prisgrensene i denne klassen. Fiat Panda 4x4 har Norge-premiere akkurat nå – og debuterer med en prislapp på 199.900 kroner. Dermed er den Norges billigste firehjulstrekker.

.

Tredje generasjon

Panda her siden lanseringen i 1980 vært en stor suksess for Fiat-konsernet.

Panda med firehjulstrekk er heller ikke noe nytt. Allerede for 30 år siden – altså i 1983 – kunne man få Panda med trekk på alle fire.

Dagens Panda er tredje generasjon og kom i 2011, men nå først kommer den med firehjulstrekk.

LES OGSÅ: Denne firehjulstrekkeren kunne forandret bilhistorien

Har stor tro på denne

Denne lille sjarmøren har den norske importøren stor tro på.

– Ja det har vi absolutt! Så stor tro at vi regner med å selge rundt 500 slike biler i året. Bilen har jo egentlig ingen konkurrenter i dette segmentet. Så små – og ikke minst billige – firehjulstrekkere finnes ikke fra før, sier Espen Kristoffersen hos den norske Fiat-importøren.

LES OGSÅ: Så billig kan du få tøff stasjonsvogn med 4x4

God framkommelighet

Panda er en ekte sparebøsse fra Fiat. Nå melder de seg også på i kampenom de som vil ha ny firehjulstrekker til minst mulig penger.
Panda er en ekte sparebøsse fra Fiat. Nå melder de seg også på i kampenom de som vil ha ny firehjulstrekker til minst mulig penger.

Nykommeren leveres i Norge kun med den tosylindrede Twin-air motoren på 85 hk og får også en spesiell sekstrinns girkasse, med ekstra lavt førstegir. Dette for å sikre god framkommelighet i terrenget, samt å gjøre en øvelse som bakkestart litt lettere.

Understellet er hevet noe i forhold til standard Panda. Forhjulsopphenget er MacPherson, mens bakakselen er med torsjonsfjæring og nyutviklet for 4x4 modellen. Selvfølgelig er de obligatoriske offroad-elementene også på plass, slik som større hjul, litt kledelig plastbeskyttelse langs sidene og skliplater.

Nettopp det at bilen er liten, høy, kort og lett skal gjøre framkommeligheten til Panda 4x4 overraskende god i terrenget.

LES OGSÅ: Her er de beste kjøpene med 4x4