Fiat: Ikke lenger på topp 10

Fiat taper stort i et tøft marked.

Fiat er inne i en svært tung periode   og er nå ute av lista over de 10 mest solgte bilmerkene i Europa. Dette er forøvrig 500L i Trekking utgave.
Fiat er inne i en svært tung periode og er nå ute av lista over de 10 mest solgte bilmerkene i Europa. Dette er forøvrig 500L i Trekking utgave.

Bilsalget i Europa har falt i flere år og er nå på et rekordlavt nivå.

Mange i bilbransjen mener imidlertid at bunnen nå er nådd.

2013 kommer langt fra til å bli noe jubelår, men kanskje markerer dette året slutten på nedgangen – og at vi nå får se stabilisering og en forsiktig oppgang igjen.


Problemer i sør

De som lenge har hatt det ekstra tøft er bilmerkene fra sør i Europa, de franske og italienske produsentene.

Disse har tradisjonelt en stor andel av salget sitt på hjemmemarkedene. Finanskrisen har særlig rammet disse landene hardt – dermed har de også fått merke problemene ekstra godt.

Sliter tungt – det er ikke bare enkelt å være Renault


20 prosent hjemme

En av dem som virkelig sliter nå, er italienske Fiat. Salgstallene for september viser at Fiat nå har falt ut av lista over de ti mest solgte bilmerkene i Europa.

De er nå på plass nummer 11 – og det er bare 15 biler ned til Skoda på plassen under. Fiat solgte til sammen 50.417 biler i september, det gir en markedsandel på 4,2 prosent, mot 4,4 samme måned i 2012.

Fiat har en markedsandel på 20 prosent hjemme i Italia. Salget falt med tre prosent der i september, det merkes naturligvis godt.

Men her er en positiv Fiat-nyhet – de har laget årets beste motor:


Kuttet utviklingskostnader

– Det høres også med til historien at Fiat nå har et historisk tynt modellutvalg. De mangler biler i en rekke viktige segmenter – og de sliter tungt med å holde tritt med konkurrentene på de fleste områder, sier Broom-redaktør Knut Skogstad som følger bilbransjen tett.

– Fiat har slitt i mange år, og har vært tvunget til å kutte utviklingskostnadene. Det straffer seg hardt i en bransje der konkurransen er svært tøff. Fiat håper nå at et omfattende samarbeid med Chrysler skal gi dem ny vind i seilene, men dette kommer helt klart til å ta tid, sier Skogstad.


Hvilte på laurbærene

Han peker også på at det å ha et stort hjemmemarkedet fort kan fungere som et tveegget sverd:

– Det er mange eksempler på at bilprodusenter nok har slakket litt av på kravene til seg selv fordi de har gjort det så bra på hjemmebane. De store amerikanske bilprodusentene er nærliggende å trekke fram i så måte.

– De hvilte altfor lenge på laurbærene sine og undervurderte særlig de japanske konkurrentene. Det fikk noen mildt sagt lite hyggelige konsekvenser for dem da finanskrisen rammet, forteller Knut Skogstad.

LES OGSÅ: De kniver om å være verdens største


Nummer 23 i Norge

Her hjemme har Fiat i mange år vært et bitte lite nisjemerke. Det gjelder fortsatt, selv om ny importør de senere årene har hevet profilen til merket kraftig.

Så langt i år ligger Fiat på en 23. plass på merkestatistikken i Norge. De har solgt 530 personbiler, det gir en markedsandel på beskjedne 0,5 prosent. Men det er i det minste en liten økning fra 2012, noe introduksjonen av Panda med firehjulstrekk og den lille flerbruksbilen 500 L har en stor del av æren for.

LES OGSÅ: Det startet som en bitte liten småbil

Slik ser september-salget i Europa ut:

1. Volkswagen 137,316

2. Ford 97,028

3. Opel/Vauxhall 87,968

4. Renault 73,023

5. BMW 70,327

6. Audi 66,826

7. Peugeot 66,620

8. Mercedes 62,900

9. Toyota 52,209

10. Citroën 51,592

Kilde: ACEA


Kaffestopp? Nei, det er ikke lenger nødvendig