Fiat Argenta: Kan en bil bli mer firkantet enn dette?

Ny veteran: ... og Brooms bilekspert trodde Fiat var verdens beste bil.

fiat_argenta_2000_berlina_i
fiat_argenta_2000_berlina_i

Noen ting er gammeldags helt fra dag én. Mora mi er et eksempel på dette. Jeg syntes hun var både gammeldags og utdatert allerede da jeg ble født (eller i alle fall så tidlig jeg kan huske)

Slik var det med Fiat Argenta også. Den var gammeldags helt fra dag én. Jeg har (dessverre) blitt så gammel at jeg husker at den ble lansert i 1981.

Litt av grunnen til det er nok at jeg både var og er noe over gjennomsnittlig interessert i det italienske bilmerket. Jeg er nemlig oppvokst med Fiat.

Fatter`n klinte til og kjøpt en ny, rød Fiat 600 – som familiebil – til jeg ble født. Ingen skulle kunne si at ”gammer`n” ikke tok ansvar ...

Denne Fiaten er også liten og rød:


Fiat – verdens beste bil?

Han overbeviste meg ganske raskt om at Fiat var verdens beste bil. Det er klart at slikt gjør noe med en liten guttepjokk. Senere øvelseskjørte jeg mye i min fars Fiat 127, og det var faktisk ganske nære på at min første bil da jeg fikk lappen (jeg hadde jo hatt noen biler før det også ...) ble en Fiat 132, 1974-modell, med 1800 twincam-motor, men det ble Volvo 142 i stedet.

Nå begynner vi å nærme oss sakens kjerne om hvorfor Argenta var gammel allerede da den kom. Ikke nok med at den var arvtaker til Fiat 132. Den var i tillegg basert på nettopp 132, som ble lansert helt tilbake i 1972! Altså nærmest som en slags facelift.

fiat_argenta_2000_berlina_s
fiat_argenta_2000_berlina_s

Det er jo ikke uvanlig at økonomien i Italiensk bilindustri kan være litt bob-bob ... Fiat var pengelense, men trengte sårt en ny modell – for 132 begynte å bli gammel. Og Fiat 2000 var jo i prinsippet samme bil som 132, men med 2-liters motor.

Short-cut

De tok altså en skikkelig shortcut. Presset noen nye karosseriplater, og brukte det de allerede hadde i hylla. Nemlig motor, drivverk, hjuloppheng etc. fra Fiat 132 / 2000.

Når de ikke engang tok seg tid til å gjøre designet noe i nærheten av pent eller moderne, så er det ikke rart at den helt store suksessen uteble.

Fiat Argenta kom i 1981 og er derfor veteran nå Kanskje på tide å kjøpe?

Det er en ganske uvanlig bil her hjemme. Den fikk en liten facelift i 1984, hvor en ny grill med de fem skrå-stekene som Fiat innførte som sitt ”emblem” vel var største synlige endringen.

1984 modell etter facelift
1984 modell etter facelift

Under ”skallet” fikk den lit økt sporvidde, stabilisatorstag bak, og noen endringer i listverk og interiør.

Argenta ble produsert til og med 1985, da den ble avløst av den langt mer moderne, og helt nye Fiat Croma som ble en suksess – også her i Norge.

Les vår test av nye Fiat Croma her:

Mye utstyr!

Så vidt jeg vet så kom alle Argenta hit til landet med 2-liters motoren fra Fiat 2000. Men på andre markeder fikk du den også med 1600-motoren på 96 hk fra Fiat 131. En 2,5-liters diesel på enten 75 hk eller senere 90 hk (med turbo) var også tilgjengelig.

Twincam-motorene ble ansett for å være rimelig spreke da bilene var nye. Fiat var også kjent for å være svært velutstyrte på den tiden. Har fant du ting du bare kunne drømme om (eller betale ekstra for) på Volvo 240 og Opel Rekord – som standardutstyr. Femtrinns girkasse, sentrallås, farget glass, veluorinteriør, nakkeputer i baksetet og elektriske vindusheiser - for å nevne noe.

fiat-argenta-interiør
fiat-argenta-interiør

Les også: Nytt håp for Italiensk superbil-legende

Priser:

Prisene er fra vrakpanten og oppover. Finner du en bil til 25 000 – 30 000 kroner så skal den være veldig fin. Det er sjelden å se Argenta til salgs i Norge.

Hvorfor:

Naboen får neppe maken ...

Hvorfor ikke:

Det er kanskje ikke den mest sexy italieneren... For å si det mildt.

fiat_argenta_mann-i-bil
fiat_argenta_mann-i-bil

Bennys sjekkliste:

I og med at det er en 30 år gammel Italiensk bil vi her snakker om, så du blir neppe overrasket over at rust kan være et problem. I prinsippet ruster så gamle biler overalt. Men på Argenta bør du i alle fall sjekke kanaler og gulv ekstra nøye, sammen med nedkant av dørene.

2-literen er en twincam hvor kamakslene drives av registerreim. Sjekk at denne er fersk, se også etter oljelekkasjer fra simmringer i både for og bakkant av motoren. Biler som har gått langt kan ha ulyd i differensialen.

Rent mekanisk er bilene kurante. Men interiørdeler, emblemer og listverk kan være vanskelig å få tak i.

Visste du at:

– Fiat definerte BMW 520 som nærmeste konkurrent til Argenta?

– Argenta-navnet er ment som en hyllest til den Italienske skrekkfilmregissøren Dario Argento?

– Denne modellen var den aller første Fiaten som ble solgt i Australia?

Sjekk hvilken Fiat-modell som gjør comeback:


Hva mener du om Fiat Argenta som veteranbil? Skriv inn i kommentarfeltet under:

fiat-argenta-mange-biler
fiat-argenta-mange-biler