Fiat 600 T: Denne har du neppe sett maken til

Har du gjort det, er det antageligvis på film. Eller på Nøtterøy.

Måkevingedører   på en gammel Fiat? Kan det være originalt   italienerne gjorde jo mye rart... Foto: Privat
Måkevingedører på en gammel Fiat? Kan det være originalt italienerne gjorde jo mye rart... Foto: Privat

1967 Fiat 600 T varebil. Hele Broom-redaksjonen liksom smakte på navnet da Eddie Notland la ut sin lille varebil til salgs på Finn denne uken. Det var noe kjent med den, men likevel ingen klokker som ringte.

Så fikk vi se bildet av måkevinge-dørene. Fullstendig utrolig. Kan det i det hele tatt være originalt, spurte vi oss selv.

Samtidig; italienerne har jo gjort så mye rart opp gjennom historien.

600 T må kunne kalles en varebil i kompaktklassen. Foto: Privat
600 T må kunne kalles en varebil i kompaktklassen. Foto: Privat

En av fire kjente i Norden

- Hehe, nei, de dørene er det en trønder som har laget. Og det var hele grunnen til at jeg kjøpte bilen. Jeg ville redde den, forteller Eddie, etter at nysgjerrigheten har drevet oss til telefonen.

Se annonsen for bilen her:

Han har ikke noe imot custombiler, og at folk bygger bil etter sin egen smak. Men i dette tilfellet syntes han det ble for drøyt - så drøyt at han reiste til Trøndelag for å hente den blå lille varebilen med seg på tilhenger hjem til Tofte.

- Det er vel greit å bygge om biler som det finnes en del av. Men dette er en bil som det bare finnes én til av i Norge, nærmere bestemt på Nøtterøy, og halvannen i Sverige. Da grenser det til skjending å bygge den om, mener han.

Bilen er ikke stort mer enn 3,5 meter lang, men det er stor nok til motoren på 30 hestekrefter. Foto: Privat
Bilen er ikke stort mer enn 3,5 meter lang, men det er stor nok til motoren på 30 hestekrefter. Foto: Privat

Ei heller på Internett flommer det over av informasjon om denne biltypen. Vi leser oss til at den ble produsert fra 1960 til 1968. Da var den nok blitt litt vel spartansk sammenlignet med konkurrentene. Og 30 hestekrefter er på ingen måte for mye - det kan Notland også bekrefte. Men han vil likevel at den ekstremt sjeldne bilen skal få beholde sin originale, lille motor.

Fiat-familie

Vi følte at vi "kjente igjen" bilen fra gatescener i tidlige filmer om Olsen-banden, men vi er neimen ikke sikre. Fronten kan nemlig ligne litt på en gammel Commer varebil, men er litt mer flatsnutet. Eddie har vært med i gamet litt lenger enn oss, men han kan heller ikke huske å ha sett slike biler i trafikken.

- Ikke i Norge, i hvertfall. Men jeg husker jeg var i Italia på ferie på 60-tallet, og der var det jo noen, ler han.

For Eddie har et våkent øye for Fiat. Hele familien Notland er en Fiat-familie, forklarer han, med Punto og Multipla som bruksbiler.

Det var langt mellom airbagene i gamle italienske varebiler. Foto: Privat
Det var langt mellom airbagene i gamle italienske varebiler. Foto: Privat

- Og så har vi en fin, gammel 500 i familien som er selve gullet vårt. Jeg har innsett at det tar så mye tid å ta vare på den at jeg ikke makter å ha en hobbybil til, dermed har jeg lagt ut 600 T´en for salg, forteller han.

Den påbegynte customiseringen av bilen stopper heldigvis med dørene. Her har tidligere eier altså laget et "måkevinge-opplegg" med elektrisk fjernåpning. Det vil medføre litt jobb å få i det orden igjen, men det er ingen umulig oppgave.

Les også: Fiat 500 - lykkepille på hjul

Så godt som rustfri

- Jeg spurte han jeg kjøpte den av om han hadde tatt vare på de originale hengslene og dørhåndtakene, men alt var gått rett i søpla. Selve dørhåndtakene er de samme som satt på både 500 og 600 på 60-tallet, så de går det nok å skaffe. Og dørhengslene er ikke mer avanserte enn at man kan lage nye eller finne noen av korrekt type på en gammel traktor, sier han.

Det rare med bilen er at den ser ut til å ha klart seg bra for rust. Det er ingen spor etter gamle reparasjoner heller, som Eddie har kunnet oppdage.

Han har nemlig gått over den teknisk, og handlet mye deler på eBay. Fjærer, dempere, bremser og frontrute er skiftet, og bilen er i dag det man kan kalle "flyttbar" for egen maskin - altså er det mulig å kjøre den ombord på en tilhenger.

Bilen er forholdsvis komplett, bortsett fra de nevnte delene til dørene. Til og med støtfangere har han fått tak i.

For brede støtfangere

- De betalte jeg dyrt for, og selgeren i Tyskland garanterte at de skulle passe. Men de var selvsagt for brede. Men der har jeg tenkt med tiden å kappe og skjøte, og så kromme på nytt. Det er ikke så enkelt å finne noen som passer rett på, sier han.

Eddie har begynt å grunne bilen, men har ikke kommet helt rundt. Foto: Privat
Eddie har begynt å grunne bilen, men har ikke kommet helt rundt. Foto: Privat

Da han kjøpte den var den knall blå, som noen av bildene viser. Hans plan var å lakke den beige og dekorere den som en firmabil for et italiensk olivenolje-presseri, en idé han fikk etter å ha sett en gammel Fellini-film. Grunningen har han kommet et stykke på vei med, men den er ikke ferdig.

- Opprinnelig var bilen sånn blek grå-blå, som mange biler var på 60-tallet. Så det får jo bli opp til neste eier hvordan han eller hun vil ha den, sier han.

- Siden det kan virke som at bilen var ganske uvanlig i Norge også da den var ny, har du sjekket noe i historien på den?

Spennende firmabil-historie

- Ja, jeg har funnet ut at den ble kjøpt ny av Eidsvoll Konfeksjonsfabrikk. Dermed har den vel gått mye med "myk last", og det er kanskje det som har reddet den fra å bli bulkete og ruste opp. En slektning av min kone er journalist på Eidsvoll, og hun har forsøkt å finne ut mer, men det er visst ingen som kan huske noe til den, beklager Eddie.

Et bilde av fabrikken er det eneste han har fått tak i. Og dessverre var det ikke parkert noen blå Fiat varebil utenfor...

Slik står bilen i dag, og venter på sin nye eier. Foto: Privat
Slik står bilen i dag, og venter på sin nye eier. Foto: Privat

Kanskje kan noen av Broom-leserne hjelpe til med informasjon om Eidsvoll Konfeksjonsfabrikk, og kanskje sette Eddie i kontakt med noen som husker bilen fra den gang. For han er opptatt av å finne ut mer, selv om han nå har lagt den ut til salgs langt under selvkost.

- Det er blant annet en kar på Århus i Danmark som er veldig interessert. I Danmark er det nemig ingen kjente slike biler i dag. Men det hadde jo vært gøy om den ble værende i Norge, bare den blir tatt vare på og restaurert til originalstand, sier Fiat-entusiasten på Tofte.

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Nytt liv for VWs "hippiebuss"?