Fiat 600: Hissigere italiener skal du lete lenge etter

Men her kommer temperamentet fra en japansk tohjuling. Se video!

Tar du plass i dette førersetet kan du se frem til en spesiell kjøreopplevelse. Bilen veier 550 kilo   og har 170 meget turtallsvillige hester fra en Honda motorsykkel... Foto: eBay
Tar du plass i dette førersetet kan du se frem til en spesiell kjøreopplevelse. Bilen veier 550 kilo og har 170 meget turtallsvillige hester fra en Honda motorsykkel... Foto: eBay

Uansett smak pleier de fleste bilentusiaster å ha sansen for de små, gamle Fiatene fra 50- og 60-tallet. Det lar seg liksom ikke gjøre å mislike en sjarmerende Fiat 500 eller 600, de er jo så små og uskyldige.

Det var nok denne en gang, også. Men ikke nå lenger. Det har en flittig bilbygger fra byen Lumsden i Saskatchewan, Canada, sørget for. Og han har ikke benyttet vanlig italiensk fremgangsmåte og teknologi for å skape det man gjerne omtaler som "italiensk temperament".

Se video fra testkjøring av bilen nederst i saken!

Dette eksosutslippet ligger ganske langt fra det som satt på den lille Fiaten da den rullet ut fra fabrikken i Italia i 1955. Foto: eBay
Dette eksosutslippet ligger ganske langt fra det som satt på den lille Fiaten da den rullet ut fra fabrikken i Italia i 1955. Foto: eBay

Les også: 600 T - Fiat-sjarm i varebil-drakt

Ingen enkle løsninger

En slik utfordring ville være altfor enkel.

I stedet har han i løpet av de ti årene han har eid bilen revet ut det meste annet enn selve skallet, og handlet på seg både motor og diverse andre deler fra en 2007 Honda 1000 RR motorsykkel, som er god for 170 hestekrefter. Også den sekstrinns gearkassen - uten revers - er med fra motorsykkelen, og clutch og gearoverføring er modifisert for å passe i bilen.

Absolutt hele bilen er ombygget for å huse Honda MC-motoren bak setene. Foto: eBay
Absolutt hele bilen er ombygget for å huse Honda MC-motoren bak setene. Foto: eBay

Motoren er plassert midt i bilen, rett bak førerens rygg, og tanken - som er montert i bagasjerommet i snuten på bilen - ser på bildene mer ut som den originale tanken fra motorsykkelen enn som en vanlig fuel cell for racing.

Les også: Kenneths 500 Abarth er en rask liten rakker

I så fall er det jo både praktisk og politisk korrekt å benytte det man har for hånden i stedet for å kjøpe nytt.

550 kilo, 170 hestekrefter

Det er muligens også det eneste som er politisk korrekt på denne bilen. Det meste er selvsagt bygget for hånd for å takle kreftene fra den nye motoren, og med hele bilen rensket for alt unødvendig er det bare rundt 550 kilo som skal flyttes.

Bortsett fra ganske voldsomme skjermbreddere bak ser ikke bilen så voldsomt ombygget ut fra denne vinkelen. Men skinnet bedrar. Foto: eBay
Bortsett fra ganske voldsomme skjermbreddere bak ser ikke bilen så voldsomt ombygget ut fra denne vinkelen. Men skinnet bedrar. Foto: eBay

Forleden var den til salgs på eBay, og en stund så det ut til at budkrigen ville ta skikkelig av. Men det hele flatet plutselig ut på 8.600 dollar, hvilket var under selgerens minstepris, og dermed er bilen fortsatt til salgs.

Se eBay-presentasjonen her:

Del med Facebook-vennene dine!

Anvendelsesområdet er nok ikke veldig stort, selv i Canada. Men at den lille loppa med den iltre lyden vil trekke publikum også på fremtidige oppvisninger, det føler vi oss sikre på - og henleder oppmerksomheten på videoen under, som er filmet i forbindelse med en test rett etter at bilen var ferdig bygget.

I bagasjerommet foran sitter tanken montert - tar vi ikke helt feil har man benyttet originaltanken fra motorsykkelen i stedet for å bygge om til en standard fuel cell. Foto: eBay
I bagasjerommet foran sitter tanken montert - tar vi ikke helt feil har man benyttet originaltanken fra motorsykkelen i stedet for å bygge om til en standard fuel cell. Foto: eBay

Les også: BMW 700 hadde MC-motor originalt

http://www.youtube.com/watch?v=BKOmFdzoxnY