Det er en helt ny bil - men Fiat ønsker å utnytte 500-suksessen mest mulig. Derfor har denne fått navnet 500L.
Det er en helt ny bil - men Fiat ønsker å utnytte 500-suksessen mest mulig. Derfor har denne fått navnet 500L.

Fiat 500 L: Retro-suksessen blir stasjonsvogn

Nå vokser 500-familien – og blir til to modeller.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Fiat ventet lenge med å lage en retro-utgave av sin klassiske 500, men etter at den kom på markedet for fem år siden har dette vært en eneste lang suksesshistorie.

Over 800.000 eksemplarer er produsert. Og nå velger Fiat å følge eksempelet til en annen retro-suksess - nemlig Mini - og lager en større utgave av 500.

L for Large

500L er navnet og den debuterer i Italia nå - før den skal lanseres i det europeiske markedet utover i andre halvår 2012.

Neste år er den klar et marked man håper skal bli svært viktig for Fiat, nemlig USA. Fiat har vært der en liten stund allerede med 500, men opplever at mange av kundene synes den rett og slett blir for liten. Det skal L-utgaven gjøre noe med. Og ja - L står for Large!

Med lengde litt over 4 meter er dette en bil som kan duge for små familier - og naturligvis de uten barn.Med lengde litt over 4 meter er dette en bil som kan duge for små familier - og naturligvis de uten barn.

Les vår test av Fiat 500 her:

Bygger på Fiat Punto

Til tross for at bilen ved første øyekast ser ut som en litt lengre versjon av den alminnelige 500-en, så stemmer ikke det helt.

L-utgaven bygges på en annen plattform, hentet fra konsernbroder Punto. Det gjør at den i tillegg til å være lengre, også er både bredere og vesentlig høyere enn normalutgaven. Men Fiat har jobbet hardt med å gjøre familielikheten størst mulig.

Som en liten kuriositet: Også originalen kunne leveres som stasjonsvogn. Denne bilen er fra 1957. Som en liten kuriositet: Også originalen kunne leveres som stasjonsvogn. Denne bilen er fra 1957.

LES OGSÅ: Fiat Abarth 500 Essesse er en rask liten rakker

Kompakt flerbruksbil

Fiats egen research har avslørt at gjennomsnittslengden på alle personbiler som selges i Europa er på 4,10 meter. 500 L er 415 cm lang, 178 cm bred og 166 cm høy.

Fiat selv beskriver den ikke som en tradisjonell stasjonsvogn, men som en kompakt flerbruksbil – eller MPV om du vil – og som en slags lillebror til Fiat Multipla.

Produseres i Serbia

Fiat lover klasseledende plassforhold i 500L. Retropreg også på dashbordet.Fiat lover klasseledende plassforhold i 500L. Retropreg også på dashbordet.

De lover også best innvendig plass av alle bilene i klassen. Kupeen skal være lys og luftig, og kunder som unner seg glasstak, får et eksemplar av arten som er hele 1,5 kvadratmeter stort. Bagasjerommet er for øvrig på like under 400 liter. I tillegg skal det være 22 smårom og oppbevaringssteder rundt om i kupeen.

500L skal produseres på Fiats fabrikk i Serbia, der Fiat har investert over en milliard Euro siden 2010. Når fabrikken er i gang for fullt, skal det kunne rulle ut 700 biler hver dag derfra.

Klikk i galleriet under for å se flere bilder av 500L:

LES OGSÅ: Dette er en favoritt i italiensk rød

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Denne tok det 2.000 timer å bygge
Født i en Opel – gjett hva hun skal hete!
Bilen min 1957 Cadillac Fleetwood: Thomas (22) har gammel luksusbil med halefinner
Mercedes C-klasse stasjonsvogn: Denne venter mange nordmenn på
- Hei - hvorfor kjører du firmabilen vår?!?

reklame