Fiat 127: Husker du denne raringen?

Planlegger comeback for småbilsuksessen.

Den vakte stor oppsikt da den kom. Nå   44 år senere, kan Fiat klassikeren gjenoppstå.
Den vakte stor oppsikt da den kom. Nå 44 år senere, kan Fiat klassikeren gjenoppstå.

Den ble umiddelbart en stor suksess. Allerede etter tre år – i 1974 – trillet eksemplar nummer 1 million av samlebåndet.

Vi snakker om Fiat 127 som kom i 1971 og var modellen som erstattet den aldrende og hekkmotoriserte Fiat 850.

Nyskapende

Fiat 127 var en kjempesuksess og ble kåret til Årets bil i 1972
Fiat 127 var en kjempesuksess og ble kåret til Årets bil i 1972

Fiat 127 var svært moderne for sin tid. Hele 80 prrosent av arealet var for passasjerer og bagasje, det rene designet var moderne, forhjulstrekk var forholdsvis nytt og bilen var både lettkjørt, kvikk og romslig – sine 3,5 meter til tross.

Den lille sjarmøren vant den ærefulle Årets bil i Europa-prisen i 1972, og den var en av Europas mestselgende bilmodeller i årevis. Etter tre generasjoner ble den erstattet av Fiat Uno i 1983.

Fiat Uno er veteran i år:

Gjenoppstår?

Nå – 30 år etter – ser det jammen ut til at Fiat-legenden kan gjenoppstå!

Det er den kjente designeren David Obenhorfer som står bak dette designkonseptet som har vakt stor oppmerksomhet verden over.

David Obenhorfer har på mesterlig vis klart å forene fortid og nåtid og det nostalgiske med det framtidsrettede.
David Obenhorfer har på mesterlig vis klart å forene fortid og nåtid og det nostalgiske med det framtidsrettede.

Bilen er ment å dele plattform og motorisering med Alfa Romeo MiTo og Fiat Panda. Sistnevnte er den også ment å erstatte, ifølge ryktene.

Fiat Panda 4x4: Norges billigste firehjulstrekker

Kult konsept

David Obenhorfer har på mesterlig vis klart å forene fortid og nåtid og det nostalgiske med det framtidsrettede.

Slik kan 2015 modellen
Slik kan 2015 modellen
av Fiat 127 bli seende ut
av Fiat 127 bli seende ut

Klikk på bildene for høyere oppløsning

Linjene er som på den opprinnelige bilen fra 1971 rene og enkle. Bilen er større, men man kjenner tydelig igjen linjene. Særlig den særegne avrundede nedre del av karosseriet bak, baklyktene og bakre siderute.

Det samme med panseret som går ned over forskjermene, mens fronten med det store "overbittet" er noe forandret, men både grill og lykter gir klare hint om opphavet.

Den nye er større, men likhetene er mange selv om 44 år skiller disse to bilene.
Den nye er større, men likhetene er mange selv om 44 år skiller disse to bilene.

Minimalistisk innvendig

Også innvendig er den svært minimalistisk, nostalgisk med flere kjente 127-elementer – blant annet de runde luftdysene på dashbordet, instrumentene og rattet, men den er allikevel både moderne og kul med en god dose særegenhet.

Dette er vel hva man kan kalle et minimalistisk interiør... Kult?
Dette er vel hva man kan kalle et minimalistisk interiør... Kult?

Mini-Ferrari til 50 000 kroner:

Kan komme allerede neste år

En litt hårete Abarth variant er også planlagt (se toppbildet) og vi vil vel anta at også nykommeren – slik som "gamlefar" fra 1971 også blir tilgjengelig med 5-dører.

I og med at man har både plattform med hjuloppheng, drivverk og motorer mener man at denne kanskje kan komme allerede som 2015-modell neste høst og som nevnt erstatte Fiat Punto.

Les også: Husker du Fiat Argenta?