Ferrari-drømmen er billigere enn du tror

Men er det forsvarlig å kjøpe fullblodsbil på familiebudsjett?

Er det mulig å komme seg bak rattet på en skikkelig fullblods Ferrari for et sted rundt 200.000 kroner? Ja, viser vår lille annonserunde. Men jo lavere innkjøpsprisen er, jo dyrere kan vedlikeholdet vise seg å bli hvis du ikke er på vakt. (Foto: Finn.no/Mobile.de/eBay.com)
Er det mulig å komme seg bak rattet på en skikkelig fullblods Ferrari for et sted rundt 200.000 kroner? Ja, viser vår lille annonserunde. Men jo lavere innkjøpsprisen er, jo dyrere kan vedlikeholdet vise seg å bli hvis du ikke er på vakt. (Foto: Finn.no/Mobile.de/eBay.com)

Undertegnede ”oppdaget” Ferrari da den utrolig linjelekre fireseteren ved navn 400 kom på markedet midt på 70-tallet. Men med priser hinsides all fornuft var det ikke engang vits i å drømme om å eie noe slikt – helt til privatdetektiven Thomas Magnum svingte inn på TV-skjermen med sin røde 308 GTS noen år senere.

Da kom ha-begjæret. Men fornuften forsto likevel at dette ville ta tid...

Nå begynner stadig flere av drømmebilene fra tidlig 80-tall å bli veteraner, avgiftsmessig sett. Det hjelper når man skal ha dem billigst mulig inn i Norge, selv om dette er klassikere bygget i forholdsvis lavt antall, og som dermed likevel koster en del i innkjøp.

Men, altså – tiden jobber for oss som har en drøm om ”en gang” å eie en slik fullblods-italiener.

LES OGSÅ: Sjelden superbil - til Passat-pris

Innkjøpspris er ikke alt...

Innkjøpsprisen er bare en del av regnestykket for en slik bil, har vi lært oss til å forstå. I beste fall ”ujevn” kvalitet, ikke utpreget servicevennlige konstruksjoner – der motorene av og til må løftes ut selv for vanlig registerreim-bytte, vanvittige delepriser og selvsagt en historikk med hardhendt bruk gjør eierskap av årgangs-Ferrari på familiebudsjett til litt av et eksperiment.

Likevel – jo billigere man kan få kjøpt den, jo mer kan man sette av til den mekaniske dommedagen inntreffer. For den kommer – du vet bare ikke når.

Her er noen eksempler vi har funnet i området rundt 200.000 kroner. Hvilken Ferrari-modell ville du satset på for å holde spenningen og utgiftene så lave som mulig? Fortell i kommentarfeltet under.

Del med Facebook-vennene dine

1978 308 GTS, 223.752 kroner

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

For en del år tilbake fantes det så godt som ingen slike biler til salgs i Norge. Noen få var solgt nye rundt midten på 80-tallet, men de byttet eier sjelden – og til enorme priser.

Nå finnes det flere, også av de eldre bilene – ”Magnum-Ferrarien” 308 GTS og GTB kom for alvor på markedet allerede i 1977, etter å ha vært produsert i svært begrenset antall med glassfiberkarosseri et par år først. Og en god del har kommet hit, stort sett fra USA, som følge av at flere enn oss nok har hatt denne drømmen. Her er en av dem.

Se annonsen her:

Pent interiør i en Ferrari er ingen selvfølge - byggekvaliteten tilsvarte ikke alltid prisen, og skal man fikse det opp i dag blir det fort dyrt - det også. Her ser det slett ikke verst ut. (Foto: Finn.no)
Pent interiør i en Ferrari er ingen selvfølge - byggekvaliteten tilsvarte ikke alltid prisen, og skal man fikse det opp i dag blir det fort dyrt - det også. Her ser det slett ikke verst ut. (Foto: Finn.no)

Dette eksemplaret ser pent og helt ut, selv om man må leve med amerikanske markeringslys og amerikanske støtfangere, som dog ser ut til å være justert litt slik at de ikke ser fullt så store ut. Hva som er statusen med hensyn til kostbar motorservice sier annonsen lite om, men det er lov å håpe.

Les også: Noen er heldige og finner en bortglemt en på låven...

1978 400 GT Automatic, 186.423 kroner

Faksimile: Mobile.de
Faksimile: Mobile.de

Ferrari er ikke gratis nede på kontinentet heller. For å havne nær vår prisidé faller man gjerne ned på en sen 80-talls Mondial, men da sprekker budsjettet likevel når den skal importeres. Mange tyskere er også klar over avgiftsfritaket for 30 år gamle biler i de nordiske landene, og det bidrar nok til at prisene på disse er stabile.

Men det lar seg gjøre å finne unntak, spesielt om man er klar for fire seter.

2+2-coupeen Mondial er nevnt, den synes mange er litt for anonym, men i andre enden av skalaen fantes som nevnt innledningsvis den V12-bestykkede 400-coupeen. Her er en slik:

Se annonsen her:

V12-motoren i den store 400-coupeen levner en ikke i tvil om at det er et avansert maskineri man har med å gjøre, og det synes at dette er kostbart. Dermed er det ekstra positivt når motoren nylig er
V12-motoren i den store 400-coupeen levner en ikke i tvil om at det er et avansert maskineri man har med å gjøre, og det synes at dette er kostbart. Dermed er det ekstra positivt når motoren nylig er

Til 186.000 kroner i Tyskland blåser også denne bilen 200.000-limiten når det skal betales moms og registreringsavgift, men kanskje er det noen kroner å prute på. En annen sak er at denne annonseres med ”motor-revisjon” så sent som i fjor, og med tanke på hva en slik V12-motor koster å vedlikeholde kan det være verdt å gi litt ekstra for.

Automatgiret bidrar sikkert til å holde prisen på denne bilen nede. Men husk at disse GT-bilene var bygget nettopp som dét, og at automat kler dem godt. Det kan bety at bilen har blitt litt penere kjørt, også – og siden du her er i toppdivisjonen både når det gjelder delepriser og servicekostnader selv innenfor Ferrari-kategorien, kan det være greit...

Les også: Skru selv på en Ferrari? Da skal du vite hva du gjør!

1981 308 GTSi, 152.283 kroner

Faksimile: eBay.com
Faksimile: eBay.com

Vi slutter som vi begynte, med en knall rød 308 – og denne gang en så ny en at forgasserne er byttet ut med injection. I 1981 hadde bilen også fått en oppgradering av både seter og interiør for øvrig, som først og fremst gjorde dørsidene adskillig lekrere å se på.

Denne bilen står til salgs i Miami, Florida, og tar seg i hvertfall svært godt ut på bilder – selv om de originale Ferrari-felgene er byttet ut med noe annet.

Se annonsen her:

Bilen har nylig vært til salgs for 26.500 dollar, eller drøyt 150.000 kroner, på eBay, men er ikke solgt. Det kan antyde at man kanskje kan få denne enda litt rimeligere, og dermed øke sjansene for å ha den her hjemme til en overkommelig pris totalt etter frakt, avgifter og moms.

Det er mange detaljer å passe på, og med litt utradisjonell oppbygging er det fort gjort å glemme noe. Her mangler for eksempel spylervæske-beholderen, som skal henge inne i felgsenteret på reservehjulet. Fort gjort å overse, men drøyere å betale for i ettertid. (Foto: eBay.com)
Det er mange detaljer å passe på, og med litt utradisjonell oppbygging er det fort gjort å glemme noe. Her mangler for eksempel spylervæske-beholderen, som skal henge inne i felgsenteret på reservehjulet. Fort gjort å overse, men drøyere å betale for i ettertid. (Foto: eBay.com)

Kilometerstanden på knapt 100.000 miles, eller 160.000 kilometer, er som selgeren antyder ikke blant de laveste. Han lister imidlertid opp en del ting som er påkostet på den, og har et poeng når han nevner at på en del biler som har gått mye mindre står gjerne en rekke påkost for tur.

Vi savner uttrykkelig utsagn om at bilen har hatt full motorservice relativt nylig, selv om mye av det andre lover godt. I verste fall er det nok tettere mellom de kyndige Ferrari-mekanikerne i Florida enn her, slik at du kan få ting gjort for en grei pris før du sender bilen hjem.

Del med Facebook-vennene dine1

Les også: Det hadde vi ikke ventet - en egen "norsk" Ferrari-utgave