EURO NCAP: Dette er de aller sikreste bilene

53 nybiler ble testet i 2011 – og disse kommer best ut. Se oversikten:

Euro Ncap ill
Euro Ncap ill

Euro NCAP har for lengst blitt «fasiten» for kollisjonstester i vår del av verden. De kjører et omfattende testprogram på nye biler – og har fått sin del av æren for at nybilene blir stadig sikrere.

Det blir lagt vekt både på passiv og aktiv sikkerhet – og kravene for å få full pott, fem stjerner, blir bare hardere.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Favoritt slaktes i kræsjtest

Fem kategorier

Nå deles det opp i fire kategorier, der sikkerheten til voksne, barn, fotgjengere - og sikkerhetsutstyr blir målt. Særlig på sistnevnte punkt har det vært stor utvikling de siste ti årene.

For å være med i toppen er det nødvendig med toppscore totalt, og en jevnt god uttelling på de fire nevnte kategoriene.

Nå har Euro NCAP akkurat publisert undersøkelsen som tar for seg alle de 53 bilene som ble testet i 2011. Her blir det kåret vinnere i fem ulike kategorier: kompakt-SUV, småbil, liten familiebil, liten flerbruksbil og stor familiebil.

Første elbil

Vinnerne ble Audi Q3, Chevrolet Aveo, Ford Focus, Mercedes B-klasse og Volvo V60. Alle disse fikk fem stjerner.

For øvrig tar vi også med at Nissan Leaf ble første elbil som fikk fem stjerner i Euro NCAP-testen – og at dårligste bil i 2011 ble billig-SUV-en Dacia Duster, som bare fikk tre av fem stjerner.

Totalt 11 biler oppnådde "bare" fire stjerner. Under følger listen over vinnerne, og litt om hva som gjorde at akkurat disse ble vurdert som aller sikrest.

LES OGSÅ: Slik finner du ut hvor sikker bilen din er

Kompakt-SUV: Audi Q3

Audi-Q3-krasj (Foto: EURO NCAP)
Audi-Q3-krasj (Foto: EURO NCAP)

Q3 scorer svært høyt på beskyttelse av voksne, her får den hele 94 prosent. Også barn er svært godt beskyttet i denne bilen, 85 prosent score. Spesielt beskyttelsen ved sidekollisjoner blir trukket fram som svært god. Setene får også skryt, nakkestøttene beskytter svært godt mot whiplashskader ved påkjørsel bakfra.

For fotgjengere er imidlertid ikke et møte med Q3 like positivt, her oppnår den ikke mer enn 52 prosent. Men det varierer sterkt etter om det er barn eller voksne man treffer. Utformingen av blant annet panser gjør at voksne vil få relativt store skader, mens barn er langt bedre beskyttet.

På sikkerhetsutstyr ender Q3 på 86 prosent. Her er det full score på alt, bortsett fra at den ikke har mulighet for hastighetsbegrensning.

LES OGSÅ: Dette er de sikreste bruktbilene

Liten familiebil: Ford Focus

Ford-Fucus-krasj (Foto: EURO NCAP)
Ford-Fucus-krasj (Foto: EURO NCAP)

Focus har for alvor tatt opp kampen mot VW Golf i sin siste generasjon og denne testen viser at Ford også har tatt sikkerheten på alvor underveis i utviklingen. Den er best i klassen og scorer jevnt høyt i Euro NCAP-testen.

På beskyttelse av voksne får den 92 prosent. Her er både fører og passasjer svært godt beskyttet, det eneste området som ikke er svært bra, er beskyttelse av nedre del av beina.

Ungene sitter også svært trygt. 82 prosent er fasiten, da har bilen blant annet fått trekk for at det ikke er informert på mange nok språk at man ikke skal sette bakovervendt barnesete i forsetet, uten å deaktivere airbagen først.

72 prosent på beskyttelse av fotgjengere er et høyt tall, her blir særlig støtfangernes utforming trukket fram i positiv retning. Viktig sikkerhetsutstyr er også standard, på dette punktet får Focus 71 prosent.

LES OGSÅ: Familiebilen skuffer i kræsjtest

Liten flerbruksbil: Mercedes B-klasse

Mercedes-B-klasse-krasj (Foto: EURO NCAP)
Mercedes-B-klasse-krasj (Foto: EURO NCAP)

Mercedesen slår til med hele 97 prosent score på beskyttelse av voksne. Den får maks score for beskyttelse både ved front- og sidekollisjon og får generelt toppkarakterer på hele dette punktet.

Beskyttelse av barn ender på 81 prosent. Også på dette punktet er Mercedesen svært bra ved en kollisjon.

Maks score til støtfangerne ved en kollisjon, men det trekkes mye for at panseret ikke gir god beskyttelse. Dermed ender dette punktet på 51 prosent. På sikkerhetsutstyr får B-klasse 86 prosent.

LES OGSÅ: Slik overlever du en krasj i 426 km/t

Stor familiebil: Volvo V60

Volvo-V60-krasj (Foto: EURO NCAP)
Volvo-V60-krasj (Foto: EURO NCAP)

Volvo har rike sikkerhetstradisjoner å ta vare på, og V60 innfrir så det holder.

Her har vi en ny klassemester, attpåtil med full pott og 100 prosent i en av kategoriene.

Vi starter med beskyttelse av voksne, der oppnår V60 94 prosent. Spesiell honnør går til egenskapene ved sidekollisjon. Dessuten blir frontrute-stolpen bare flyttet en millimeter (!) ved smellen.

Beskyttelse av barn gir 82 prosent. Her er den fysiske beskyttelsen svært bra, men Volvoen får trekk fordi Euro NCAP mener at fører ikke får tilstrekkelig god informasjon om statusen til airbagen for passasjersetet foran, dette er en problemstilling hvis man ønsker å bruke bakovervendte barnesete der.

Så til sikkerhetsutstyr: Her oppnår V60 full pott og imponerende 100 prosent.

LES OGSÅ: Volvo: - Ingen skal dø i våre biler

Småbil: Chevrolet Aveo

Chevrolet-Aveo-krasj (Foto: EURO NCAP)
Chevrolet-Aveo-krasj (Foto: EURO NCAP)

At en koreansk bil går helt til topps i klassen er en skikkelig fjær i hatten, ikke bare for Chevrolet, men for Sør-Koreansk bilindustri generelt. Dette tyder også på at Chevrolet ikke går på akkord med sikkerheten, selv om de profilerer seg som et billigmerke.

LES OGSÅ: Sjekk dette sikkerhetsbeltet

Aveo klarer meget imponerende 95 prosent på beskyttelse av voksne. Særlig imponerer bilen ved sidekollisjon. Beskyttelse av barn er ikke mye dårligere, her ender det på 87 prosent og svært lite å trekke for.

Fotgjenger-beskyttelse er den imidlertid ikke like bra på. Frontdelen av panseret får beskrivelsen ”overveiende dårlig”. På sikkerhetsutstyr er det tilbake til svært høy poengsum. Her får Aveo 93 prosent, nesten oppsiktsvekkende høyt i denne klassen.

vmjLES OGSÅ: Dette er ingen sikker bil