Endelig - nå er Geneve-utstillingen i gang

Julaften for alle bilinteresserte. Kos deg med høydepunktene. Saken oppdateres:

alfa geneve (Foto: Scanpix)
alfa geneve (Foto: Scanpix)

Årets første store bilutstilling i Europa er offisielt i gang. Torsdag åpner dørene for publikum - men først er det to dager for pressen som selvfølgelig ankommer fra hele verden.

Her gir vi deg oversikten på nyhetene som blir vist fram i Geneve. Kanskje finner du noe som høres så spennende ut at det kan være verdt en kjapp flytur til Sveits i slutten av uken.

Hvis ikke får du Brooms kjappe oppsummering her - helt gratis. Artikkelen oppdateres underveis:

AC Cars:

AC Mk VI
AC Mk VI

Legenden AC Cobra ser aldri ut til å dø. I Geneve gjenoppstår den nok en gang, og det som er minst interessant er utseendet. For til forskjell fra alle andre biler kan man være trygg på at hver gang AC-klassikeren re-lanseres, så ser den ut akkurat som den alltid har gjort.

Nå heter den imidlertid AC Mark VI, og produsenten gjør et nummer av at den nå skal bygges på tre forskjellige steder: I England, i Tyskland og i USA. Det vektlegges at det ikke er snakk om replikaer, men snarere en offisiell videreføring av legenden. Bilene er som alltid håndbygget, og under panseret finner vi fremdeles amerikanske muskler - denne gang i form av 430 hesters V8´en fra Chevrolet Corvette.

Alfa Romeo:

Alfa avduker en konseptbil som forsmak på sin første bakhjulsdrevne, lille coupe siden Duetto Spider ble lagt ned i 1994. Bilen vil ha bakmontert motor, og forventes i salg i slutten av neste år.

Aston Martin:

V8 Vantage S er en ny spesialmodell fra Aston Martin. Mindre vekt, mer krefter og sintere utseende - høres ut som en god kombinasjon, synes vi!

AM virage
AM virage

AM har imidlertid også dratt teppet av en bil de selv betegner som en "understated sports car". Denne bærer det tradisjonsrike navnet Virage (bildet over), og plasseres mellom DB9 og DBS på rangstigen. V12 på 490 hester og sekstrinns automatkasse skal gi "effortless driving". Det skulle bare mangle...

Audi:

Audi_A3-konspt-bakfra
Audi_A3-konspt-bakfra

Har du savnet enda en modell på A3-plattformen? I Geneve får du to.

Produksjonsmodellen av RS3 Sportback lanseres som en konkurrent til BMWs 1-serie M coupe, og blir toppmodellen i A3-serien med 2,5-liters, femsylindret bensinmotor på 340 hk.

Kanskje vel så interessant for de fleste er en ny sedanversjon, som blir vist i konseptform. Den ventes på markedet i 2014, og vil komme i tillegg til de eksisterende karosserivariantene tredørs kombi, femdørs "Sportback" og cabrioleten.

Audi viser også SUV-en Q5 i hybridutgave og flaggskipet A8 i en forlenget Security-versjon.

Bentley:

Den skal være Bentleys mest radikale cabriolet gjennom tidene, men vi drister oss likevel til å kalle lanseringen av "Bentley Supersports Ice Speed Record Convertible" en relativt "smal" begivenhet: Den feirer rally-veteranen Juha Kankkunens bare to uker gamle fartsrekord på is, satt med en Continental Supersports Convertible. Bilen er med sin 6-liters W12 med twinturbo og 640 hester den kraftigste Bentley til nå. Kun 100 biler skal produseres.

BMW:

BMW_konsept
BMW_konsept

Bayerne klemmer til med svært futuristiske nyheter i Geneve. Først og fremst gjennom konseptbilen Vision Connected Drive Roadster, som er en liten roadster der ordet "nettverk" er sentralt. Føreren skal i tillegg til informasjon om bilen også kunne få opp sine sosiale nettverk på selve frontruten gjennom heads up-displayet, og også passasjeren skal kunne være på nett og også kommunisere digitalt med sjåføren underveis.

ActiveE heter den andre nyheten, som også er et konsept. Denne gang et elektrisk sådant, basert på 1-serie coupe. Den har plass til fire, og en rekkevidde på 16 mil. BMW skal rulle ut en hel familie med elbiler de neste årene.

Chevrolet:

Chevrolet Cruze
Chevrolet Cruze

Geneve markerer debuten for produksjonsmodellen av Chevrolet Cruze, femdørs kombien som ventes på markedet litt utpå sommeren. Den er inspirert av konseptet som ble vist på Paris-utstillingen i oktober. For familiebil-publikummet vises firedørs sedanen Aveo for første gang i Europa, etter at den debuterte i Detroit i januar.

Citroën:

Citroen_ds4
Citroen_ds4

I mai følger Citroën opp DS3-suksessen med å lansere ytterligere en modell i serien, nemlig DS4. Den får sin debut i produksjonsform i Geneve.

I tillegg varter franskmennene opp med konseptbilen Metropolis. Dette er en videreutvikling av en stor sedan med hybrid-teknologi som ble vist i Shanghai i fjor, der Citroën har lekt med tanken på å produsere bilen i Kina for å konkurrere med biler i det øvre skiktet.

De Tomaso:

Syv år etter konkursen gjenoppstår den gamle sportsbilprodusenten i form av et helt nytt selskap på Geneve-utstillingen.

I sentrum for oppmerksomheten står designstudien SLC, en stor crossover-bil designet av Pininfarina, som ventes å bli satt i produksjon i løpet av 2012.

Ferrari:

Til Ferrari å være takler FF snøen tilsynelatende bra. Foto: Ferrari
Til Ferrari å være takler FF snøen tilsynelatende bra. Foto: Ferrari

Den nye toppmodellen FF debuterer i produksjonsform i Geneve, og ventes å trekke et stort publikum. Bilen er adskillig kvassere enn 612 Scaglietti, som den erstatter, men er samtidig også langt mer nøysom og miljøvennlig. Til superbil å være, i det minste.

Ferrari har gjort et stort nummer ut av bilen har firehjulstrekk og har i forkant sluppet både bilder og video av den fra vintertesting.

Rålekkert interiør: Se bildene her:

Fiat:

Nye Freemont, som egentlig er en europifisert og oppstrammet Dodge Journey, er klar til å møte sitt europeiske publikum i Geneve. Allerede i juni kommer den i salg. Men Fiat er også i det kreative hjørnet, og byr på to konsepter basert på 500:

"500 by Gucci" er, som navnet tilsier, en luksusversjon som den berømte designeren har satt sin lille personlige touch på, slik han blant annet gjorde med Cadillac Seville på 70-tallet. Mindre aktuell for produksjon, men trolig mer underholdende, er versjonen som Zagato har modifisert og tunet.

Ford:

Ford-Vertrek_Concept
Ford-Vertrek_Concept

Ford tar suksessen med sine flerbruksbiler et hakk ned i størrelse ved å presentere konseptbilen B-Max. En fremtidig produksjonsmodell av denne vil ha fem seter og skyvedører på sidene, og gå rett i strupen på Opel Meriva. Produksjonsbilen er ventet på markedet allerede tidlig i 2012, så konseptet som nå presenteres vil trolig være ganske nært opp til produksjonsbilen. Bilen er basert på Fiesta.

Ford har også Europa-premiere på tre nyheter fra Detroit: Focus Electric, som kommer på markedet neste år, C-Max hybrid, som skal bygges i Spania fra og med 2013, og konseptbilen Vertrek, som gir en pekepinn om en fremtidig og mer sportslig erstatning for Kuga.

Hyundai:

Hyundai Curb concept
Hyundai Curb concept

Det knytter seg stor spenning til nye i40, som loves å gi luksusfølelse til svært hyggelig pris når den kommer som stasjonsvogn i juni. Nye i40 vises i Geneve, sammen med tredørs-coupeen Veloster og det lille crossover-konseptet Curb (bildet).

Infiniti:

Infiniti M35h
Infiniti M35h

Infiniti er Nissans luksusmerke og deres plan om en stor Europa-offensiv er en smule forsinket på grunn av finanskrisen. Men nye modeller er på vei, flere av dem spesielt interessante for vår del av verden. Konseptbilen Ethera er den første lille-Infinitien, tenkt som en direkte konkurrent til BMW 1-serie. Infiniti viser også hybridutgave av storbilen M35, ikke helt overraskende kalt M35h (bildet over).

Jaguar:

Denne skissen sier litt om hvilke ideer som ligger til grunn for konseptbilen B99.
Denne skissen sier litt om hvilke ideer som ligger til grunn for konseptbilen B99.

Ved siden av å feire 50-årsjubileet for E-type vil merket gjøre ære på gammel tradisjon gjennom konseptbilen B99, som er en forsmak på deres nye sportslige sedan i den mellomstore klassen. Jaguar viser også et skikkelig råskinn, XKR-S som skal gå rett i strupen på Audi A8 og Porsche 911.

Kia:

Kia Rio
Kia Rio

Produksjonsklare versjoner av nye Rio (bildet) og Picanto står klare til å bli avduket i Geneve. Begge bilene vil være å få som tredørs-versjoner i tillegg til de mer vanlige femdørs-karosseriene, og lave CO-utslipp - for Picantos del helt ned i 90 gram per kilometer - står i fokus på Kias stand.

Lamborghini:

Aventador er den store nyheten fra Lamborghini, og produksjonsmodellen debuterer i Geneve. Bilen er lettere, mer avansert og presterer enda bedre enn modellen den erstatter, nemlig den tidligere toppmodellen Murcielago.

Lotus:

Tyske Mansory har gått løs på Evora. Resulatet heter Lotus Evora by Mansory og er en skikkelig lekkerbisken for de som liker små og heftige sportsbiler (og hvem gjør ikke det?).

Lancia:

Lancia-Thema_
Lancia-Thema_

Hovednyheten fra Lancia vil være den nye versjonen av småbilen Ypsilon, en kompakt femdørs kombi man venter seg mye av - nærmere bestemt 130.000 solgte biler per år. Bilen kommer i salg allerede i juni.

De øvrige Lancia-nyhetene vil være Europa-debuten til flere detaljforandrede og rebadgede Chrysler-biler, som stor-sedanen Thema (Chrysler 300 C), minivanen Voyager (ja, nettopp...) og mellomstore Flavia, som under skallet er en Chrysler 200 som vi fra før ikke kjenner så godt her i Europa.

Maserati:

Maserati GranCabrio Sport
Maserati GranCabrio Sport

Maserati viser en ny og heftigere spesialutgave av nydelige GranCabrio. Navnet er GranCabrio Sport.


Mazda:

Mazda mener å ha funnet selve "bevegelsens sjel", "Kodo" på japansk, og har lagt det til grunn for sin fremtidige designretning. Første forsmak på det får vi i Geneve i form av en konseptbil i kompakt-crossover-genren (ja, det begynner å bli mange genre etterhvert...).

Minagi er navnet, og en videreutvikling av konseptet ventes senere å bli hetende CX-5 og ta opp konkurransen med biler som Ford Kuga og VW Tiguan.


Mercedes-Benz:

Sportslighet er stikkordet som skal gi merket en skikkelig foryngelseskur i Geneve. En avansert og drivstoffgjerrig, ny C-klasse coupe skal friste "ungdom" mellom 35 og 45, som ellers ville henfalt til BMW 3-serie og Audi A5.

Det er heller ikke noe direkte geriatrisk preg over tredje generasjon SLK, som debuterer med designelementer lånt fra selveste SLS og mye annet avansert utstyr.

Mini:

Mini Rocketman
Mini Rocketman

Mini viser konseptbilen Rocketman, som er en studie av en enda mindre Mini med 3+1 seteløsning som minner om Toyota iQ. Størrelsen er som den opprinnelige Minien.

Med motor og drivhjul foran ventes det at en videreutviklet produksjonsmodell kan komme i produksjon fra 2013, og målsetningen i den forbindelse er et forbruk på 0,3 liter per mil.

Mitsubishi:

Neste år lanserer Mitsubishi en ny småbil for verdensmarkedet, og bilen skal produseres på en helt ny fabrikk i Thailand. Foreløpig går den under navnet Global Small Concept. men det er nok gode muligheter for at den arver navnet til bilen den skal ersatte - nemlig Colt.

Nissan:

Nissan Esflow
Nissan Esflow

Konseptbilen Esflow kan antyde at man hos Nissan har vage planer om en bakhjulsdrevet, elektrisk sportsbil. Den benytter samme batteripakke som Leaf, men har for øvrig så futuristiske egenskaper at en eventuell produksjonsversjon nok ligger litt inn i fremtiden.

Tall som 24 mil rekkevidde og aksellerasjon fra 0 til 100 på mindre enn 5 sekunder viser i hvertfall at det er spennende ting på gang.

Imponerende er også tallene som beskriver motoren i den nye Micra "DIG-S". Kun 1,2 liters volum produserer hele 98 hestekrefter takket være en kompressor, og med kompresjonen økt til 13:1 bedres forbrenningen så dramatisk at man oppnår CO2-utslipp på fattige 95 gram per kilometer.

Opel:

"Lounge on wheels" er temaet som Opels Zafira Tourer Concept er utviklet etter. Den særpregede konseptversjonen av produksjonsbilen vil nok likevel komme i skyggen av plug in-hybriden Ampera, som nå vises i sin endelige form.

Men Opel har enda mer på trappene, og viser nok et konsept - denne gang et særdeles basisk befordringsmiddel for urbane strøk, som skal være mindre enn en Smart ForTwo. Den bereiste kan tidligere ha truffet på bilen i Shanghai i fjor, der den ble vist av GM under navnet "EN-V", eller "Electric Networked Vehicle".

Peugeot:

Ikke de største nyhetene fra Peugeot denne gang, men 308-serien viser sitt nye ansikt og sitt nye "mikro-hybrid"-drivverk som utlover de beste utslippstallene i klassen.

Optisk vil faceliften føre til at også 308 flekker mindre tenner til verden gjennom en nedtonet grill, etter samme oppskrift som resten av merkets modeller nå følger.

Peugeot har også avduket en ny versjon av sin racerbil 908, som ble presentert første gang i Paris i februar. Dette er en diesel-hybrid, som man venter å få mye oppmerksomhet rundt når den første gang skal prøves ut på Le Mans i slutten av april.

Porsche:

Porsche Panamera S hybrid
Porsche Panamera S hybrid

Den legendariske sportsbilprodusenten fortsetter å fokusere på miljø med sine utstillingsbiler, og denne gang er det Panamera som fremstår i "grønn" versjon. Den presenteres i hybrid-versjon, og bygger på hybridteknologien som Porsche allerede benytter i Cayenne-modellen.

Renault:

I likhet med Peugeot 308 viser også Renault sitt nye ansikt for publikum i Geneve. Det gjør de gjennom to konseptbiler, hvorav den ene er holdt strengt hemmelig frem til den første pressedagen tirsdag.

Den vi vet noe om, er en barskt utseende crossover-modell med en 1,6 liter turbodiesel-motor på hele 160 hestekrefter, men som likevel holder seg under 100 gram CO2 per kilometer. Konseptbilens øvrige linjeføring vil nok aldri nå utstillingshallene, men selve fronten med meget markert Renault-logo og en særpreget grill ventes som nevnt innledningsvis å sladre om merkets fremtidige design-identitet.

Rolls-Royce:

Det aristokratiske merket viser sin 102EX concept. Småkjedelig navn, men spennende konsept. Dette er nemlig en elektrisk utgave av megabilen Phantom. To elmotorer erstatter V12-eren som er å finne i den vanlige utgaven. Og batteripakken skal ifølge Rolls-Royce være den største som montert inn i en vanlig bil. Akkurat det overrasker oss kanskje ikke så veldig mye...

Saab:

Den lovet så godt - men kom aldri i produksjon. Derfor får vi heller ikke vite om 9-5 SportCombi kunne reddet Saab.
Den lovet så godt - men kom aldri i produksjon. Derfor får vi heller ikke vite om 9-5 SportCombi kunne reddet Saab.

Den er omtalt som SAABs viktigste bil noensinne, og i Geneve debuterer den altså endelig - nye 9-5 i stasjonsvognutførelse. Mange spekulanter vil trolig legge turen om Geneve før de tropper opp hos sin lokale forhandler for å bestille. De første bilene er ventet produsert i september i år.

Saab viser også siste facelift av dagens 9-3 og en spesialutgave av 9-3 cabriolet. Og ikke minst har de verdenspremiere på PhoeniX Concept: En bil som viser mye av Saabs designretning i årene som kommer.

Saab-PhoeniX-Concept-forfra
Saab-PhoeniX-Concept-forfra

Smart:

Tidligere har betegnelsene på Smart-bilene tatt utgangspunkt i hvor mange som får plass i dem. I Geneve viser de en konseptbil som i stedet heter "ForSpeed", og vi tolker det som at det er nye og langt sportsligere ambisjoner på gang fra den særegne, lille bilprodusenten.

SsangYong:

Ssangyong SUT1
Ssangyong SUT1

Den koreanske produsenten har på flere av sine biler vært kjent for relativt outrert design - for å si det forsiktig. Det har preget Rodius, og ikke minst også pickupen Actyon, som med sin spisse grill har minnet om en blanding av Willys og Graham "Sharknose" fra trekvart århundre siden.

Følgelig er det grunn til å tro at den nye Actyon som avdukes i Geneve vil vekke oppsikt nettopp for sin evne til å behage et langt større publikum.

Bilen betegnes som "konsept SUT1", men skal være i salg allerede tidlig neste år - dermed tipper vi at den vil bli seende omtrent identisk ut. 2-liter diesel etter Euro5-normen er selvsagt på plass, og leverer 155 hestekrefter gjennom sekstrinns manuell eller automatgearkasse. Bilen blir å få med enten to- eller firehjulstrekk.

Subaru:

Subaru boxer sports car architecture
Subaru boxer sports car architecture

Allerede neste vår skal en ny sportsbil utviklet i et samarbeid mellom Subaru og Toyota se dagens lys i produksjonsform, og "arkitekturen" som ligger til grunn for den blir presentert for publikum i Geneve. Bilen skal drives av bakhjulene, basert på Toyotas ekspertise rundt slikt, og med en frontmontert, toliters boxermotor, som naturlig nok boxer-spesialisten Subaru har utviklet.

Veldig mange detaljer er det ikke mulig å skille ut fra den blomstrende omtalen i pressemeldingen, men Subarus første bakhjulsdrevne sportsbil med frontmontert boxermotor loves i det minste å få glitrende kjøreegenskaper, ikke minst takket være boxermotorens lave tyngdepunkt. I denne bilen kommer den også enda lavere enn i Subarus tradisjonelle firehjulsdrevne modeller.

Toyota:

Celica-arvtageren Toyota FT-86 har allerede vært vist i flere konseptversjoner, her er nummer 2. Den skal dele chassis og drivverk med Subarus hittil svært hemmelige BRZ.
Celica-arvtageren Toyota FT-86 har allerede vært vist i flere konseptversjoner, her er nummer 2. Den skal dele chassis og drivverk med Subarus hittil svært hemmelige BRZ.

Yaris som hybridbil er en etterlengtet nyhet, for å komplettere tilbudet sammen med Auris og Prius. Utstillingsmodellen omtales som en konseptbil, men med lansering allerede neste år og med Toyotas lange erfaring på området er bilen som presenteres trolig ganske nær opptil hva vi kan kjøpe i 2012.

Ikke mindre spennende er Prius+, som er en minivan-versjon av hybrid-ikonet med 7 seter. Også denne skal være på markedet i løpet av neste år.

Tredje nyhet fra Toyota er ytterligere en nesten-produksjonsklar konseptbil foreløpig kalt FT-86 II. Dette er en ny coupe som kjøpere i Europa kan forvente å kunne prøvekjøre allerede mot slutten av inneværende år.

Volkswagen:

Den gamle designmesteren Giorgetto Giugiaro var i sin tid ansvarlig for klassikere som den aller første Golfen. Italdesign Giugiaro har igjen fått en fot innenfor hos VW (mer brutalt kan man si at de er blitt kjøpt opp), og har signert to VW-konseptbiler som de viser på sin egen stand - en som antyder hvordan neste Scirocco blir seende ut, og en mer løselig "studie" av en mulig Touran-etterfølger.

Volkswagen viser på sin egen stand et par nye produksjonsbiler, nemlig nye Golf cabriolet som kommer i salg i juni, og en faceliftet Tiguan. Men også de klemmer til med en egen konseptbil, og det er en ny og oppdatert utgave av retrokonseptet (er ikke det en selvmotsigelse?) Microbus.

De fleste husker vel den meget omtalte konseptbilen fra ti år tilbake, som aldri kom lenger enn til konseptstadiet da New Beetle samtidig floppet, og "retro-nisjen" virket å være på nedtur. Nå gir man den altså en ny sjanse til å overbevise, i tråd med det som har vært lovet fra VW-ledelsen den siste tiden.

Volvo:

Volvo V60 diesel hybrid
Volvo V60 diesel hybrid

Neste år skal du kunne kjøpe Volvos oppsiktsvekkende diesel-elektriske hybrid, og på Geneve-utstillingen debuterer det nye drivverket i en V60 stasjonsvogn. Det hele presenteres som en konseptbil, men svært tett opp til produksjonsbilen som lanseres i 2013. Bilens forhjul drives av en 2,4 liters femsylindret turbodiesel med hele 215 hestekrefter, mens en 70-hesters elmotor driver bakhjulene.

Del med vennene dine på Facebook

Volvo-V60-R-design
Volvo-V60-R-design