En RS - fra BMW
RS forbinder vi vanligvis med Audi - men nå kan du få BMW RS også. Den er lynrask!
Verstingmodellene til Audi får betegnelsen S og RS. BMW på sin side liker å legge til bokstaven M, mens Mercedes har AMG.
Men nå er det jo også slik at det finnes mange mer eller mindre offisielle tuningselskap som liker å fikle og justere litt her og der også. Og noen ganger overgår de ytelsene selv til RS, M og AMG-avdelingene.
Et av disse er Tuningwerk, som denne gangen like godt har tatt utgangspunkt i den lange varianten av BMW 7-serie. Ikke det mest lette eller smidige utgangspunktet for rå ytelser du kan finne. Men Tuningwerk lar ikke det være noe hinder.
LES OGSÅ: Er det hasard å kjøpe brukt BMW 7-serie?
Det er bensinmotoren på 4,4 liter, en V8-er med biturbo, som er utgangspunktet for denne tuningjobben - altså ingen sinke før jobben begynner heller. Men "ut av denne verden"-rått blir det først når Tuningwerk får en finger med i spillet.
- En RS Edition, takk
De tilbyr sågar to versjoner: GT Edition og RS Edition.
Førstnevnte, som er minst gale Matias av de to, men fremdeles helt vill, kommer med følgende data:
Effekt: 540 hk - 750 nm
0-100 km/t : 4,2 sekunder
Toppfart: 310 km/t
Med disse spesifikasjonen kan bilen også bestilles med xDrive (firehjulstrekk).
RS Edition tar den imidlertid helt ut:
Effekt: 720 hk - 1090 nm
0-100 km/t: 3,5 sekunder!
Toppfart: 350 km/t!
Med denne tuningpakken kan du imidlertid IKKE få bilen med xDrive.
Dette er fakta hentet fra Tuningwerk - men vi har ikke fått testet det ut enda. Herved kommer altså en liten oppfordring:
- Ja takk, send gjerne en RS Edition (og/eller en GT Edition) til Broom-redaksjonen for prøvekjøring!
LES OGSÅ: BMW 7-serie: Denne BMW-en er skuddsikker
Slankekur
Dette er en limousine som uten å bryte hvilepulsen parkerer de fleste sportsbiler, og lett holder følge med mange av superbilene også. Jada, helt til svingene kommer selvsagt. Da vil vekt og fysiske mål sette sine klare begrensninger for 7-eren.
Tuningwerk har riktignok satt den digre bilen på en kraftige slankekur, slik at bilen ruller inn på beskjedne 30 kilo over 2 tonn. Det er en vektbesparelse på 200 kilo sammenlignet med originalen - uten at noe av luksusutstyret er fjernet.
Hemmeligheten bak vektbesparelsen er keramiske bremser, lettvekt eksosanlegg og raus bruk av karbon.
Begge utgavene får også Tuningwerks stylingpakke - som blant annet inkluderer sort grill og sorte felger.
Girkassen er også spesiallaget - i stedet for originalen på åtte trinn, fås GT Edition og RS Edition med en fem- eller sekstrinns kasse.
LES OGSÅ: BMW 7-serie: Denne stasjonsvognen finnes vel ikke?
Løp og kjøp?
Prisen på "herligheten"? Ja, sett deg gjerne ned før du leser videre. Skal du ha GT Edition (som jo er mest praktisk i Norge, siden den kan kombineres med xDrive), letter det kontoen din for 170 000 Euro - før du betaler avgifter.
Hvis du er lagd av penger og ikke kan leve med at noen et eller annet sted i verden har en limousine (eller bil forøvrig) som kan kjøre fra deg ut av lyskrysset, så legger du 200 000 Euro på bordet til Tuningwerk, og får kjøreopplæring på bane i München med på kjøpet. Men igjen, de norske avgiftene kommer altså i tillegg...
Ja, også må du selvsagt skaffe deg en 4.4-liters BMW 7-serie slik at Tuningwerk har noe å jobbe med.
Du er med andre ord bare et klekkelig bankran unna å sitte bak rattet til en av bilverdens råeste kreasjoner...
Vet du om en limousine som er raskere enn dette - da vil vi gjerne høre fra deg!
LES OGSÅ: BMW 7-serie: Denne har tapt seg 1,2 millioner på sju år