En av luksusbilene skal ut – men hvilken?

Den skiller seg nemlig kraftig ut på ett punkt ...

Fire drømmebiler som deler veldig mye, men en ting er helt grunnleggende forskjellig på den ene... Illustrasjonsbilder.
Fire drømmebiler som deler veldig mye, men en ting er helt grunnleggende forskjellig på den ene... Illustrasjonsbilder.

På bildet over har vi samlet et lite knippe drømmebiler.

Vi snakker om Jaguar F-Type, Mercedes S500. Tesla Model S og Porsche Panamera.

Biler som deler veldig mye: Drøm-faktor, eksklusivitet, rå kjøreopplevelser, dyre materialer, god finish og kraftig drivlinje – bare for å nevne noe.

Slik sett så er det ikke lett å finne ut hvilken som skal ut.

Bare for å gjøre det enda litt vanskeligere, kan vi legge til at de koster omtrent det samme også ...

Årets snakkis

Men det er før norske avgifter. Da tipper vi at mange begynner å få en liten anelse om hvilken av disse som skal ut.

Årets store bilsnakkis i Norge – og kanskje resten av verden også – er jo bilen som revolusjonerer folks syn og oppfatning på elbiler. Tesla Model S. Bilen uten eksosrør og tanklokk, men med stikkontakt.

Som et gufs fra ikke altfor fjern fortid følger en rekke fordeler. Den gang man trodde at elbilen som skulle redde verden så ut som en ombygget Pioneer-jolle, hadde det som lignet en vaskemaskinmotor og ble bygget på Aurskog og kalt Think.

En elbil...
En elbil...
... er ikke lengre hva det en gang var.
... er ikke lengre hva det en gang var.

Tenk, så var det slutt for Think

Ikke bare parkerer de gratis, lades gratis, kjører gratis gjennom bompengeringen og i kollektivfeltet sammen med busser og drosjer.

Nei da – de er også fritatt for både moms og knallharde norske avgifter.

Rettferdig?

Om det er rettferdig at det er slik?

Det kommer nok litt an på hvem du spør. Spør han som selger Porsche Panamera og du får sannsynligvis et hardt spark på skinnleggen. Spør han som Selger S-klasse og du blir møtt med endeløs hoderisting, spør han som selger Jaguaren og han bryter sammen i gråt.

Spør han som selger Tesla og du blir bare møtt med et eneste stort glis og stappfulle ordrebøker ...

Det er altså Tesla som skal ut. Hvorfor ser du i tabellen under om du sammenligner de to priskolonnene.


Bil:

Grunnpris eks. mva. og avgifter

Utsalgspris:

Mercedes S-klasse S 500 L

718 031,-

1 609 400,-

Porsche Panamera 3,0 D Tiptronic

578 867,-

1 072 000,-

Audi A7 3,0 TDI Quattro Tip.

474 284,-

1 026 800,-

Jaguar F-Type 5,0 V8

649 906,-

1 659 900,-

Tesla Model S 85 kWh

523 000,-

523 000,-

Nordmenn står i kø for å teste drømmebilen i 10 minutter

En ny Tesla koster fra 461.000 kroner og opp mot 750.000 om du krysser av for litt ekstra "snacks" i utstyrslista ...

Altså veldig lik pris som de andre eksemplene i tabellen. Eksempler som for øvrig kunne vært ti ganger så mange.

Den store forskjellen er altså ikke nettoprisen, men prisen etter norsk moms og avgifter.

Det gjør at en bil som for eksempel Audi A7 – som på mange måter kanskje er den som ligger nærmest Tesla på mange måter – blir dobbelt så dyr som den amerikanske batteribilen.

Audi A7. Ganske lik Tesla på mange måter, men med dobbelt pris.
Audi A7. Ganske lik Tesla på mange måter, men med dobbelt pris.

Les test av Audi A7 her:

Det er med andre ord ikke så rart at ordrebøkene hos Tesla er fulle og at den selger mer enn de andre bilene i tabellen til sammen.

Misforstå oss rett. Vi klandrer ikke de som kjøper Tesla. Bilen er ikke bare lekker å se på, har opptil syv sitteplasser – den går jo som et uvær også.

Men vi konstaterer at utviklingen her har gått så fort at myndighetene ikke har klart å holde tritt med den.

Vi betviler nemlig sterkt at det var det var meningen at noen skulle få kjøpe råspreke luksusbiler til halv pris, da alle gode insentiver ble vedtatt.

Elbilene er enn så lenge "fredet" fram til 2017 og vi venter med spenning på hva som skjer etter det.

Diskuter gjerne i kommentarfeltet under – henger dette "på greip", eller ikke?

Les også: Ja, elbiler er skattelette for de rike