Elbilen er et rent helvete å kjøre

Nå selger Moritz den – uten å legge skjul på noe!

Moritz Wikum Olsen er mildt sagt oppgitt over sin Tazzari Zero elbil og forsøker å selge den på Finn.no med en veldig ærlig beskrivelse.  (Foto: Privat/ba.no/ANB)
Moritz Wikum Olsen er mildt sagt oppgitt over sin Tazzari Zero elbil og forsøker å selge den på Finn.no med en veldig ærlig beskrivelse. (Foto: Privat/ba.no/ANB)

I oktober i fjor bestilte Moritz Wikum-Olsen fra Sotra en elbil av merket Tazzari Zero. Den italienske elbilen med det flotte navnet kostet ham 168 000 kroner. Det billånet skulle Wikum-Olsen ønske at han ikke hadde tatt opp.

– Bilen har stått i ro rundt en tredel av tiden siden jeg kjøpte den, forteller Wikum-Olsen til Bergensavisen.

Skjønte det fort

Trøbbelet med bilen startet allerede etter et par uker.

– Jeg skjønte vel at det kanskje ikke var så lurt å kjøpe den med en gang jeg fikk den, forteller bilkjøperen.

Motivet for å velge en elbil var først og fremst økonomisk, vedgår han.

Klikk her for å se hele annonsen på finn. no:

En viss kvalitet ...

– Jeg pendler til byen daglig, og har en lastebil som jeg ikke vil selge, derfor valgte jeg en elbil for å spare penger.

– Jeg visste ingenting om bilen og burde nok gjort mer research før jeg kjøpte den. Men jeg tenkte vel at jeg bor i Norge, og når noe koster så mye sammenlignet med for eksempel en elbilene til Peugeot eller Citroën, forventer jeg en viss kvalitet.

Del med Facebook-vennene dine

For de selvdestruktive

Nå forsøker han å selge den oransje bilen på Finn.no. Torsdag kveld la han bilen ut for salg. Annonsen er av det usedvanlig ærlige slaget. Slik lyder tittelen på annonsen:

«Tazzari Zero – det perfekte valget for deg som er selvdestruktiv.»

– Jeg har fått et direkte trafikkfarlig kjøretøy, med en masse feil og fraværende service fra forhandleren, forteller Wikum-Olsen.

Dødsfrykt

I annonsen forteller han om motorstopper, sviktende bremser, dårlig fungerende varmeapparat, fraværende komfort, elendig service og dødsfrykt.

«Bilen var et rent helvete å kjøre, gøy, men et helvete. Etter to uker med dødsfrykt klarte jeg ved bruk av den samme hjernen å oppnå dødsforakt. Dette gjorde susen for kjøreopplevelsen. Nå var jeg ikke lenger redd for å dø. Ikke misforstå. Jeg ønsker ikke å dø. Men jeg ønsker heller ikke å være redd for å dø», skriver han i annonsen.

– Det er meningen å være litt morsom, ja, sier bilkjøperen lettere oppgitt.

Alvor bak humoren

Men bilkjøpet har skapt mye problemer for ham, så bilen vil han virkelig bli kvitt.

– Det skaper stor frustrasjon å ikke alltid komme seg på jobben. Jeg får ikke kjøpt en ny bil så lenge jeg har Tazzarien, og i verste fall må jeg selge lastebilen min. Det er jeg lite interessert i, påpeker han med et sukk.

Motivet for annonsen er tredelt, forklarer han:

– Det ene er jo et håp om at noen kanskje vil kjøpe den. Det andre er å gi andre potensielle kjøpere av en Tazzari Zero en pekepinn om hva de kjøper seg inn i. Det tredje, og primære motivet, er å få forhandleren til å ta tilbake bilen og gi meg pengene mine tilbake, forklarer Wikum-Olsen, og understreker:

– Jeg vil absolutt ikke prakke på andre bilkjøpere de samme problemene som jeg har hatt, jeg vil bare få tilbake pengene mine og komme meg videre med livet mitt.

Var demobil

Administrerende direktør i Tazzari Norway AS, Dapinder Singh, sier til BA at han hadde kjørt bilen i to år uten problemer da Wikum-Olsen kjøpte den.

– Dette var vår demobil. Den hadde kjørt 27 200 km, og jeg hadde ingen problemer med den, utover at den hadde vanlige servicer, sier Singh.

– Vi har flere kunder som har hatt småproblemer med biler, men det er tidligere modeller. De nye har blitt forbedret, understreker han.

Ifølge Singh har han og Wikum-Olsen inngått en avtale etter forbrukerkjøpsloven.

Egentlig firehjuls motorsykkel

– Vi har inngått avtale om at dersom bilen ikke blir reparert og i orden denne gangen, vil han få hevet kjøpet. Men nå er problemet reparert. Det gjenstår bare en justering, så skal bilen være helt fin.

Singh understreker at Tazzari Zero er registrert som APV – en firehjuls motorsykkel.

– Den er hovedsakelig til bybruk i lave hastigheter, som Buddy. Det er hovedformålet med bilen. Den kan fint brukes til andre formål, men da må man ha i tankene at den er en firehjuls motorsykkel, forklarer Singh.

Direktøren sier de følger forbrukerkjøpsloven, og at de nå har fått en reparatør i Bergen.

Du kan lese mer om bil og trafikk på ba.no – her:

Brooms bilekspert: Disse bilene kan være rene dødsfeller