Duell: Toyota Land Cruiser møter Mitsubishi Pajero

Pajero og Land Cruiser er to forfinede arbeidshester bygget på grov teknikk. Merkelig nok oppleves de som ganske forskjellige.

Pajero møter Land Cruiser til dyst. Hvem vinner? Foto: Egill J. Danielsen
Pajero møter Land Cruiser til dyst. Hvem vinner? Foto: Egill J. Danielsen

Samtlige av de japanske stor-SUV-ene selges nesten utelukkende som toseters varebiler på grønne skilt i Norge. Og årsaken er klar: Høy vekt og tørste motorer gjør at disse blir ekstremt dyre som personbiler. Som sjusetere på hvite skilt koster de to testede bilene 881 900 kroner for Pajeros del og 938 700 for Land Cruisers del.

Folk har ikke latt være å kjøpe for eksempel Volvo XC90 på grunn av prisen? Hvorfor kjøper ikke nordmenn Pajero og Land Cruiser på hvite skilt?

Svaret er nok at disse bilene ikke gir nok komfort og premium-følelse som familiebiler. Av gode veibiler finnes det bedre alternativer når man kan velge på øverste hylle. Japanerne er konstruert med offroad-vimpelen hevet og her er det prioritert soliditet under tøffe tak. Da må bilen nødvendigvis gjøres grovere og mer robust. Noe som igjen rammer egenskapene på landeveien.

Under halvmillionen

Mer fristende blir det om man trekker fra 300 000-400 000 kroner på prisen. Og det kan man, men da har bilen bare to seter, samt skillevegg som gjør rommet i førerkupeen trangt. Rett nok: Du får faktisk setene med på kjøpet, men disse må stues bort i ti år før du har lov til å montere dem inn i bilen uten å betale avgift for det.

(artikkelen fortsetter under bildet)

De fleste firehjulstrekkere kjøres bare på vei, og utsettes
  ikke for stort større vansker enn dette. Derfor har vi også konsentrert
  testen om bilenes veiegenskaper. Foto: Egill J. Danielsen
De fleste firehjulstrekkere kjøres bare på vei, og utsettes ikke for stort større vansker enn dette. Derfor har vi også konsentrert testen om bilenes veiegenskaper. Foto: Egill J. Danielsen

Av 619 Pajeroer solgt gjennom den norske importøren i 2010 ble bare ni stykker registrert på hvite skilt. For Land Cruisers del er andelen noe høyere, av totalt 985 registrerte biler var 124 personbiler. Toyota-tallene gjelder ikke bare biler tatt inn gjennom den offisielle kanalen Toyota Norge, men også alt av parallellimport.

For 496 900 kroner kan du få en splitter ny toseters Pajero med "alt" utstyr på veien. Om du skulle velge Land Cruiser må du ut med betydelig mer; den koster med noenlunde samme utstyrsnivå 644 000 kroner.

Er Land Cruiser verdt den betydelige merprisen i forhold til Pajero? Vi har kjørt bilene med dette spørsmålet i bakhodet.

Offroad-legenden Toyota Land Cruiser fyller 60 år - se alle bildene fra et langt liv

Kjøreglede

Land Cruiser: 4/6

Toyota Land Cruiser kom i ny versjon i 2010, men er egentlig ikke en ny konstruksjon. Den bygger på Land Cruiser 120 som ble lansert i 2002. Oppdateringen var riktignok mer enn en facelift, men grunnkonstruksjonen med ramme og stiv bakaksel ble beholdt. Hjulopphengene ble modifisert med blant annet en ny type krengningsstabilisator. Og akkurat her er vi ved ett av hovedpoengene: Dette virker!

Land Cruiser krenger betydelig mindre enn før og kjennes overraskende lettkjørt. Man merker fortsatt at bilen har høyt tyngdepunkt, men ett av irritasjonsmomentene ved den gamle modellen er nå borte.

Servostyringen er av det progressive slaget og gjør at den blir veldig lett på rattet i lave hastigheter. For lett synes vi; når man kommer fra Pajero oppleves Land Cruiser nesten litt vinglete.

Vi har kjørt Land Cruiser med stålfjærer. Det gir simplere komfort enn luftfjæringen som mange valgte på den forrige utgaven av bilen. Toyota-forhandleren Jæger i Bergen opplyser at bilen nå er blitt så dyr med luftfjæring (kr 706 300 som toseter) at de fleste nå velger stålfjærer.

Toyota har gjort en god jobb med å kamuflere at dette er en bil med stiv bakaksel. Den tar fartsdumper med ganske bra komfort, men på dårlig vei med telehiv blir det mye hopp og sprett, og de primitive genene skinner igjennom. Spesielt sender dumper som man treffer diagonalt mye - nettopp diagonal - bevegelse gjennom bilen.

Pajero: 4/6

Vi gir Pajero samme karakter som Land Cruiser for kjøreglede. Det betyr ikke at opplevelsen er lik. Faktisk er bilene ganske forskjellige å kjøre. Det er også bilenes konstruksjon:

(artikkelen fortsetter under bildet)

På dårlig vei er Pajero mest komfortabel av testbilene. Foto:
  Egill J. Danielsen
På dårlig vei er Pajero mest komfortabel av testbilene. Foto: Egill J. Danielsen

Mens Land Cruiser har stiv bakaksel og ramme, er Pajero bygget med selvbærende karroseri med integrert "hjelperamme". Pajero har dessuten uavhengig fjæring på alle hjul.

Dette var bortimot uhørt da grunnkonstruksjonen ble lansert i 1999. Men brukerne applauderte egenskapene og nye Pajero ble snart regnet for best i klassen når det kom til kjøreegenskaper på vei. I dag merker man alderen på konstruksjonen først og fremst ved tydelig krenging på svingete vei. Dette er en bil for tilbakelent kjørestil og i 2011 er Land Cruiser er klart mer kjørbar i kurver.

På andre områder har derimot Pajero overtaket: Når veien blir riktig dårlig og telehiv truer med å banke både deg og bilen i stykker, flyter Mitsubishien mer komfortabelt av gårde. Den uavhengige fjæringen jobber bedre med underlaget en Toyotaens stive system. En Land Cruiser med luftfjæring kunne kanskje gitt et annet inntrykk.

Pajero gir en tung og gedigen kjørefølelse, og har mer motstand i servostyringen enn Land Cruiser.

Les hva Benny mener om Nissan Patrol som bruktbil

Interiør/plass:

Land Cruiser: 5/6

Det er en viss "wow-faktor" over å sette seg inn i Land Cruiser. Nøkkelfri start og et elektrisk justerbart ratt som automatisk finner posisjonen er tøft. Det høye dashbordet og den litt lave frontruten gir nesten litt Hummer H2-følelse og bilen oppleves ganske macho.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Kvalitetsfølelsen i Land Cruiser er grei nok men skjemmes av
  blant annet navigasjons-tårnet som vi synes ser ettermontert ut.
Kvalitetsfølelsen i Land Cruiser er grei nok men skjemmes av blant annet navigasjons-tårnet som vi synes ser ettermontert ut.

Men når du begynner å kjenne etter plastfølelsen fortsatt påtakelig. Spesielt navigasjonskonsollen ser rett og slett ettermontert ut og virker litt skramlete. Lyden i JBL-stereoen er i samme småkjipe klasse og kan bare imponere dem som aldri har eid et stereoanlegg. Det blir nesten litt pinlig at man i det hele tatt markedsfører slikt med et merkenavn.

Litt underlig er det også at Toyta ikke har utstyrt blinklyshendelen med ett-trykks flerblink. Mange biler har dette i dag, og ved kjøring på motorvei og i bytrafikk har det absolutt noe for seg.

Men mye er bra: Supert ryggekamera og parkeringssensorer rund baut vil spare eieren for en del skrammer når en så stor bil skal parkeres på trange plasser. Og stort pluss til Toyota for gode justeringsmuligheter av både sete og ratt redder femmer-karakteren.

Vår testbil er en femseters personbil, men vi vurderer den som om den hadde vært varebil. Det vil si ikke kongelig plass for sjåføren, men til å leve med i hverdagen for de fleste av oss. Varerommet er selvsagt digert og rommer statskassen greit.

Pajero: 4/6

Vi synes Pajero virker vel så gjennomarbeidet i interiøret som Land Cruiser. Det oppleves et lite hakk mer eksklusivt og utgaven med lyst skinn er lekker. Navigasjon/radio-enheten er grei å finne ut av og ryggekameraet er nesten like bra som Land Cruisers men parkeringssensorer mangler.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Pajero har høyest kvalitetsfølelse i interiøret, men kun toveis
  justering av rattet trekker ned. Foto: Egill J. Danielsen
Pajero har høyest kvalitetsfølelse i interiøret, men kun toveis justering av rattet trekker ned. Foto: Egill J. Danielsen

Pajero er utstyrt med et svært Rockford Acoustic-stereoanlegg med 860 watt og 12 høyttalere. Det låter noe bedre enn JBL-anlegget i Land Cruiser, men likevel er dette billig og lever absolutt ikke opp til forventningene man skaper når man bruker merkenavn til å markedsføre lyden.

Varerommet i Pajero som toseter er definert av den kjente (men kanskje ikke kjære) statskassen og derfor kjempedigert. Dermed er det førerplassen som er evalueringstema.

I standardutgave blir her litt trangt for personer på over 180 centimeter. Men for et par tusenlapper ekstra får man en såkalt komfort-pakke hvor skilleveggen (og statskassen) flyttes 7-8 centimeter lenger bak. Dette oppnår importøren ved å skjære i taktrekket bakerst i bilen – uten at det ser helt herpet ut.

Pajero har alt i alt en trivelig førerplass, og når den ikke oppnår karakteren 5, så er det ene og alene på grunn av at rattet bare kan justeres opp og ned. Ikke ut og inn. Og det er rett og slett for dårlig i 2011.

Broom tester Toyota Land Cruiser V8

Motor/drivverk:

Land Cruiser: 4/6

Treliteren under panseret i testbilen har en effekt på 173 hestekrefter. Dreiemoment på solide 410 Nm er tilgjengelig på lave turtall. Da er det synd at girkassen gjør det umulig å utnytte dreiemomentet i denne bilen under praktisk bruk. For hva skjer når du gir full gass med Land Cruiser? Jo automatkassen girer ned både ett og to trinn og turtallet fyker i været. Der oppe er det mye mas og lite kraft.

Vi må innrømme at vi ble overrasket av at det samme skjer når man kjører i "manuell" tiptronic-modus: Vi vippet spaken til 4. gir før en bratt bakke og ga gass for å kjenne hvordan "bunndraget" er i denne motoren. Akkurat som i "drive" gjør girkassen kickdown og sender deg ned i tredje eller andre gir avhengig av farten i utgangspunktet.

Foruten dette minuset – som er vesentlig hvis du drar tunge lass – fungerer motor og gir bra sammen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Mitsubishi Pajero kommer med markedets største firesylindrede
  motor på 3,2 liter. Toyota Land Cruiser ligger like bak mer firer på
  3 liter. Foto: Egill J. Danielsen
Mitsubishi Pajero kommer med markedets største firesylindrede motor på 3,2 liter. Toyota Land Cruiser ligger like bak mer firer på 3 liter. Foto: Egill J. Danielsen

Sammenlignet med Pajero mangler Land Cruiser krefter i toppen av turtallsskalaen, men en ny motor er på vei hvor effekten øker til 190 hestekrefter og dreiemomentet til 420 Nm. Land Cruiser er godkjent for tre tonns hengervekt.

Toyotaen har permanent firehjulstrekk med Torsen differensial, lavgir og antispinn-system. Du kan koble inn sperre på midtdifferensialen, men ikke på bakakselen.

Pajero: 5/6

3,2-literen i Pajero er en sterk sak på 200 hestekrefter og 441 Nm. Motoren passer godt i den 2265 kilo tunge bilen. Den er absolutt seig, og har i ny utgave også fått bra sprut mot toppen av turtallsregisteret. Dette er supert til krevende oppgaver og mange bruker da også Pajero til å dra opptil 3,5 tonns hengere som bilen er godkjent for.

Automatgirkassen som er av tiptronic-typen har fem trinn. Den sjalter forholdsvis mykt og manuell-muligheten fungerer bedre enn i Land Cruiser – du kan låse den i alle gir og den står der selv om du gir full gass.

Pajeros firehjulstrekksystem gir deg flere valgmuligheter enn hos konkurrenten: Du kan kjøre med bakhjulsdrift, høyserie firehjulstrekk med åpen eller låst senterdifferensial, og lavserie med låst midtdiff. Til virkelig krevende forhold kan du også låse bakdiffen. Da kobler antispinn-systemet ut. Pajeros firehjulstrekk-system er dermed ett av de aller mest kompromissløse på markedet.

Design:

(artikkelen fortsetter under bildet)

Pajero er en tøff kar, men blir ørlite puslete ved siden av
  mer brautende Land Cruiser. Foto: Egill J. Danielsen
Pajero er en tøff kar, men blir ørlite puslete ved siden av mer brautende Land Cruiser. Foto: Egill J. Danielsen

Land Cruiser: 4/6

Da bilen kom i ny utgave i fjor forsvant de rene trekkene og Toyota tok i bruk svulstige linjer for å gjøre Land Cruiser macho. Flere har sagt at den nye ble seende mer japansk ut. Slik oppfattet vi det også, og vi må innrømme at vi slet med dette designet da vi så bildene i starten.

Så er det virkeligheten da: Land Cruiser er bedre live enn på foto. Særlig er den ganske tøff i fart. Spesielt forfra er dette absolutt bra.

Baklyktene har i våre øyne fortsatt lego-preg, og vi synes også at en offroader bør ha plastbeskyttelse på hjulbuene. På Land Cruiser ser det ut som om noe mangler.

Pajero: 4/6

Mitsubishi gjorde motsatt grep av Toyota da de lanserte siste generasjon Pajero: Den gamle hadde absolutt svulstige linjer og var kanskje tung å svelge for en del. I 2007 ble dette strippet bort og Pajero fikk den mer firkantete formen den har i dag. Det var et klokt valg synes vi.

Isolert sett er Pajero tøff, men ved siden av Land Cruiser blir den nesten litt puslete. Noen vil kanskje synes at den kommer seg med et par svære tusenmetere i fronten.

Vi gir Mitsubishi pluss i margen for at de våger å fortsatt ha reservehjulet montert på bakluken. Urbaniserings-trenden har dessverre også for flere offroadere tvunget dette designelementet bort. Vi liker mangfoldet og synes at en skikkelig 4x4 gjerne kan se ut som nettopp det.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Land Cruiser-designet blir bedre jo mer tid vi tilbringer med
  bilen. Et bilde yter ikke full rettferdighet. Foto: Egill J. Danielsen
Land Cruiser-designet blir bedre jo mer tid vi tilbringer med bilen. Et bilde yter ikke full rettferdighet. Foto: Egill J. Danielsen

Økonomi:

Land Cruiser 5/6

For å forsvare en prislapp på godt over 600 000 bør Land Cruiser være betydelig bedre enn konkurrenten. Noen er kanskje villige til å betale litt ekstra bare for Toyota- og Land Cruiser-navnet, og det virker faktisk som om produsenten nettopp tar seg betalt for dette.

Men en Land Cruiser er aldri en dårlig investering og bruktverdien holder seg ekstremt godt.

Kvaliteten til Land Cruiser har historisk vært enestående god. Etter at bilene ble mer avanserte har også Toyota opplevd enkelte utfordringer. Blant annet har det for 3,0 D4D-motorens del vært rapportert noen motorhavari som følge av problemer med dysepakningene. Problemet skal være løst – og om noe skulle oppstå: Toyotakunder flest er ekstremt tilfredse med håndtering av reklamasjoner.

Bilen har et oppgitt snittforbruk på 0,81 liter/mil og CO2-uslipp på 214 g/km

Les også Brooms separattest av Toyota Land Cruiser 150

Pajero: 6/6

Bilen er 150 000 kroner billigere en Land Cruiseren, og slik sett en lettere investering. Pajero holder seg også svært godt i pris som varebiler og vil være lett å selge – i hvert fall en topputstyrt utgave som denne.

Også Pajero har bunnsolid teknikk, og dette er i realiteten en 12 år gammel konstruksjon som Mitsubishi har hatt laaang tid til å foredle. Kvaliteten var god på de tidlige utgavene av den moderne Pajero og bør være enda bedre nå som den nærmer seg slutten av livssyklusen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Med slike biler kan det være fristende å koble inn
Med slike biler kan det være fristende å koble inn

Mitsubishi har også et godt rykte når det gjelder reklamasjons-håndtering og er det merket som har lengst historie med fem års garanti i Norge.

Pajero bruker ifølge de offisielle tallene 0,83 liter/mil og slipper ut 221 gram CO2 pr kilometer.

Konklusjon:

Pajero og Land Cruiser er to ganske forskjellige biler for samme bruksområde. Begge er i ypperste klasse i terrenget, og bilene er i dag langt bedre å kjøre på vei enn på 1990-tallet. Bilene vil nok stort sett gjøre jobben like bra, men med ulik stil og følelse. Har du behov for å manøvrere tunge tilhengere trenger du en bil med lavgir. Da er det heller ikke dumt med stor og seig dieselmotor, og en vridningsstiv konstruksjon. Både Land Cruiser og Pajero vil oppfylle slike ønsker.

Dersom begge bilene kostet like mye - eller vi ikke tar pris med i beregningen - drar Toyota Land Cruiser i land en knepen seier. Pajero er betydelig billigere, gjør det meste av jobben like bra og noe faktisk bedre, derfor er den vårt valg om lommeboken også skal veie med.

Land Cruiser: 5/6

Vi synes ikke denne bilen forsvarer den betraktelig høyere prisen. Når vi likevel gir karakteren 5 er det fordi Land Cruiser tross alt kjennes som en noe mer moderne bil enn Pajero. Den har også litt mer utstyr, som "keyless go", parkeringssensorer og treveis justering av rattet.

Bilens svakeste side merkes ved primitiv kjørefølelse på virkelig dårlig vei. Den er mer lettkjørt enn Pajero – på godt og vondt. Land Cruiser føles som en mye mindre bil enn den er.

Pajero: 5/6

Konstruksjonen er gammel men bærer alderen godt. Prisen gjør den til bortimot et røverkjøp i klassen og sterkere motor og høyere hengervekt gjør den for en del brukere til en enda bedre arbeidsbil enn Land Cruiser.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Pajero er en av svært få offroadere som fremdeles har
Pajero er en av svært få offroadere som fremdeles har

Litt plagsom krenging veies opp av god komfort på dårlig vei, men bilen fordrer altså en sedat kjørestil.

Målt pr krone er Pajero det beste kjøpet, men siden disse bilene er såpass forskjellige kan smak og behag avgjøre. Derfor anbefaler vi grundig prøvetur før kjøp.

Se denne råtøffe Toyotaen som kunne kostet under 500 000 i Norge

Prøv også:

Nissan Pathfinder

Firehjulstrekker med ramme og lavgir i samme segment som Pajero og Land Cruiser. Bilen leveres som standard med 2,5-liters dieselmotor på 190 hestekrefter og koster med noenlunde samme utstyrsnivå som testbilene kr 523 700. Leveres også med en ny treliters sekssylindret diesel med 231 hestekrefter. Da er prisen som varebil 563 000.

Hvilken av disse to bilene - Pajero og Land Cruiser - foretrekker du? Bruk kommentarfeltet under:

Les hva Benny mener om Pajero som bruktbil

Importørene forventer omtrent likt salg i 2011: Mitsubishi venter
  å selge totalt 600 biler og Toyota har som mål å få 675 på norske veier.
  Foto: Egill J. Danielsen
Importørene forventer omtrent likt salg i 2011: Mitsubishi venter å selge totalt 600 biler og Toyota har som mål å få 675 på norske veier. Foto: Egill J. Danielsen