Duell: Tiguan mot CR-V

Broom har testet to av Norges mest solgte firehjulstrekkere. Se hvem som stikker av med seieren.

Det er ikke noe terreng i SUV. Forkortelsen står for Sport Utility Vechile. I terrenget trenger du lavserie, egnede dekk og ikke minst bakkeklaring. Tiguan i Track & Field-utgave har bakkeklaring på 20 cm, CR-V har 18,5 cm. For å sette det i perspektiv kan vi nevne at en Land Rover Defender har 31,4 cm å gå på.

Se hvordan det gikk da vi testet bilene i terrenget.

Heldigvis har de aller fleste vei til hytta, og skulle det dukke opp en stein i veien, er det ingen skam i å gå ut og flytte på den. VW Tiguan og Honda CR-V er to av Norges mest solgte SUVer nettopp fordi du sjelden trenger å kjøre i bushen, men av og til har behov for firehjulstrekk og mer bakkeklaring enn du får med en Ford Mondeo.

Kjøreglede

Skinnrattet i VW Tiguan er utrolig godt å holde i. (Foto: Fred
  Magne Skillebæk)
Skinnrattet i VW Tiguan er utrolig godt å holde i. (Foto: Fred Magne Skillebæk)

Honda CR-V 5/6
VW Tiguan 4/6

Forskjellene i kjøreegenskapene på CR-V og Tiguan er små. Begge er utstyrt med dieselmotorer på 140 hestekrefter. Men når du går rett fra den ene til den andre er det et par ting du oppdager. Volkswagen har et utrolig deilig skinnratt som er en fryd å holde i, og den er lettere på styringa. I CR-V sitter vi bedre - setene er litt fastere – sittestillingen er litt mer oppreist og i tråd med hva vi er vant med fra en SUV. Hondaen hadde skinnseter, mens Tiguan nøyde seg med stoff, men vi føler oss sikre på at opplevelsen ville vært den samme selv om vi byttet ut materialene.

På tross av at Tiguan har ettermonterte 19-tommers hjul med lavprofil dekk er det i CR-Ven du opplever mest hjulstøy. Volkswagens SUV har litt bedre fjæringskomfort og den sitter marginalt bedre gjennom svingene. Men, til syvende og sist er det vanskelig å si at den ene er bedre å kjøre enn den andre. Vårt valg blir likevel CR-V, rett og slett fordi setene er viktig for kjøregleden.

«Det er få - om noen - biler i denne klassen som er så gjennomført bra som Tiguan.» Les en tidligere test her.

Interiør/Plass

På tross av at CR-V er fullastet med skinn og utstyr har japanerne
  et lite stykke å gå før det føles eksklusivt. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
På tross av at CR-V er fullastet med skinn og utstyr har japanerne et lite stykke å gå før det føles eksklusivt. (Foto: Fred Magne Skillebæk)

Honda CR-V 5/6
VW Tiguan 4/6

Vi må tilbake til rattet. Begge er skinntrukket, men CR-Vens ratt føles ikke like eksklusivt. For selv om vi vet at Honda har fantastisk god kvalitet, føles det ikke helt sånn når du stryker fingrene over interiøret. CR-Ven er bedre utstyrt enn Tiguan, og over 50 000 kroner dyrere. Men, hadde du spandert like mye på utstyr i Tiguan ville de kommet veldig nærme hverandre pis. Og du ville fort endt opp med litt mer gadgets i CR-V og mer eksklusivt preg i Tiguan.

Utformingen av interiøret er ganske forskjellig. Tiguan har et mer personbilpreg med høy midtkonsoll – i CR-V er det flatt gulv både foran og bak. En liten morsom detalj er at VW har fått plass til hele åtte luftedyser i dashbordet. Er det virkelig nødvendig med så mange?

Plassen er bedre i Hondaen, både i baksete og bagasjerom. Det er ikke så rart med tanke på at det er en fysisk større bil i alle dimensjoner bortsett fra høyde. Benny er over 190 cm og jeg er over 180 cm. Han sitter som en råner fra Fåberg når han kjører. Likevel får jeg grei plass i baksetet i begge bilene - i Tiguan må jeg riktig nok slå opp klaffbordet - men det går helt fint. Også på dette punktet velger vi CR-V, rett og slett fordi den er større.

Motor


VW Tiguan 5/6
Honda CR-V 4/6

Effekten og momentet er så godt som identisk på begge bilene. VW Tiguan: 140 hk ved 4200 o/min, 320 Nm ved 1750 o/min fra 2-liters TDI. Honda CR-V: 140 hk ved 4000 o/min og 340 Nm ved 2000 o/min fra en 2,2-liters i-CDTi. Fartsprestasjonene er også veldig like.

Du får enda ikke Honda CR-V med diesel og automat. Tiguan er en av få biler i denne klassen som gir deg denne kombinasjonen og det gir den mange bonuspoeng. I en hysterisk morsom sportsbil vil vi ha manuell, i en medium-SUV setter vi en knapp på automat.

Ikke at det spiller noen stor rolle, men vi hadde store problemer med å kjøre CR-V sakte nok i terrenget uten å slure på kløtsjen. Det er utrolig hvor fort førstegir går når du kjører i skogen. Til terrengkjøring gjør det seg med lavserie. Tiguan har en offroadknapp som hjelper deg i nedoverbakker. På vanlig vei har det ingen betydning.

Les mer om Honda CR-V i vår nybilguide

Design


VW Tiguan 4
Honda CR-V 3

VW Tiguan (Foto: Fred Magne Skillebæk)
VW Tiguan (Foto: Fred Magne Skillebæk)

På vår testbil har VW gjort et litt snodig valg med ettermonterte 19-tommere og Track & Field. Det er veldig kule felger, men i kombinasjon med ”offroad”-fronten ser det litt rart ut. Tiguan kommer også med en annen front, og da ser den i våre øyne bedre ut.

Vi var heldige med fargen på CR-V. Den er spekket med masse sort plastikk, og fronten blir finest når bilen er sort. Ikke velg Bluish Silver Metallic. Ingen av bilene er noen direkte skjønnheter, men vi gir Tiguan en knepen seier på designfronten.

Miljø/Økonomi


VW Tiguan 4/6
Honda CR-V 4/6

Honda og VW har veldig ulike prissystemer. Med Honda CR-V Executive Advance har du bare ett kryss på utstyrslista. Det er metallic lakk. Alt annet er inkludert – adaptive cruisekontroll, xenon, panoramatak, elektrisk førersete og navi for å nevne noe. I Tiguan koster navi med ryggekamera 17 900 kroner, skinninteriør 19 900 kroner, xenonlamper 12 200 kroner og 18-tommere 10 600 kroner. Så med samme mengde utstyr er med andre ord prisen veldig lik.

Begge bilene kommer til å holde seg greit på bruktmarkedet hvis du har rett utstyr, mens Honda stort sett kommer litt bedre ut enn VW når det gjelder driftsutgifter. Miljømessig er Hondaen litt snillere, men det skyldes at den er utstyrt med manuelt gir. Girer du selv i Tiguaenen er den faktisk den snilleste mot miljøet.

Sikkerhet


VW Tiguan (Euro Ncap)
Voksne 5/5
Barn 4/5
Fotgjenger 2/4

Honda CR-V (Euro Ncap)
Voksne 4/5
Barn 4/5
Fotgjenger 2/4

Konklusjon

Det er ingen klar vinner her – begge bilene fortjener å være høyt oppe på salgsstatistikken. Likevel ville fire av fem i redaksjonen valgt Honda CR-V. Den er større og føles barskere. Da får du heller leve med at du må stå for giringa selv og at VW ifølge Euro Ncap har laget en sikrere bil.

Sjekk også


Citroën C-Crosser

Dette er Citroëns versjon av Mitsubishi Outlander. En bil for deg som vil ha en av de beste bilene i klassen, men samtidig ønsker å skille deg ut. C-Crosser er ikke like god på veien som CR-V og Tiguan. Les testen her.

Subaru Forester

Er du opptatt av å ha et av de beste firehjulstrekksystemene på markedet, er Forester et bra valg. Veldig fin dieselmotor, som dessverre ikke fås med automatgir. Subaru har litt å gå på når det gjelder interiørutførelse. Les testen her.

Toyota RAV4

En av Norges mest solgte biler de siste 10 årene. ikke best på plass, men for mange teller det tungt at det er en Toyota. De har et veldig bra forhandlernett og har mange fornøyde kunder. Et trygt og god, men ikke veldig spennende valg. Les testen her.

To  av Norges mest solgte SUVer. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
To av Norges mest solgte SUVer. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Honda  CR V har en ganske uvanlig vindusprofil. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Honda CR V har en ganske uvanlig vindusprofil. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
CR V  er Hondas mest solgte bil. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
CR V er Hondas mest solgte bil. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Du  får ikke CR V med diesel og automat. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Du får ikke CR V med diesel og automat. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
VW  Tiguan har et mer personbilpreg enn Honda CR V. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
VW Tiguan har et mer personbilpreg enn Honda CR V. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Det  hadde hjulpet med lavserie og bedre dekk, men hovedproblemet med CR V  i terrenget er bakkeklaringen på 18,5 centimeter. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Det hadde hjulpet med lavserie og bedre dekk, men hovedproblemet med CR V i terrenget er bakkeklaringen på 18,5 centimeter. (Foto: Fred Magne Skillebæk)