Du vil ikke tro hva folk søker mest på

Topp 20: Se hele listen her.

llustrasjon: Vidar Gulliksen
llustrasjon: Vidar Gulliksen

Hvis du er litt over middels finn.no-bruker du også, har du helt sikkert brukt fritekst-søket. Her skriver du inn ditt eget søkeord og kan virkelig finsikte søket ditt - eller du kan bare få listet opp mest mulig av det du måtte være interessert i.

Og dette er det mange som gjør. Broom har fått tilgang på statistikken fra bilseksjonen hos finn.no i april. Dette er interessant lesning. Og ikke minst er det overraskende lesning:

For hva er det de bilinteresserte på finn.no søker suverent mest etter? Nei, ikke Opel. BMW eller Audi. Heller ikke GTI, turbo eller styling. Nei, suverent øverst på søkeord-statistikken troner "bobil".

Bobil slår campingvogn

Bare i april var det over 320 000 søk på dette ordet. Det er fire ganger så mye som søket på andre plass, "4x4".

Mens bobilen øker i popularitet, med 23 % flere søk i april sammenlignet med april i fjor, er det en nedgang på 6 % i antall søk på campingvogn.

– Bobil er til enhver tid det mest populære søkeordet på bilsidene våre. Det kan hende at folk har sterkere merkepreferanser ved ”vanlige” bilsøk, og at det ikke er like naturlig å klikke direkte på merker når man ser etter bobil. Det vil i så fall bidra til interessen for dette, sier Kathrine Øi Ekås, salgsdirektør i FINN bil.

– Noen har nok også sommerferien i tankene. Det er jo et alternativ til Syden- og hytteferie, sier Ekås.

LES OGSÅ: Noen gjorde et bilkupp i påsken

Større fleksibilitet

President i Norsk Caravan Club, Oddbjørn Olsen, merker også en økt bobilinteresse.

– Vi opplever en bobiltrend. Det er stadig flere som er på jakt etter dette. Det kan ha sammenheng med at folk stadig får bedre råd. Før startet gjerne barnefamilier med en campingvogn. Nå velger de i større grad en bobil med én gang, sier Olsen, som forteller at det ikke er uvanlig å måtte betale tre ganger så mye for dette.

– Mange mener nok dessuten at bobiler både gir større fleksibilitet og komfort, sier han.

4x4 faller

Ifølge Olsen er camping en fritidssyssel i vekst.

– Men det har skjedd et generasjonsskifte. Camping er ikke lenger en aktivitet som primært assosieres med personer over femti, sier han

På andreplasss over de mest populære søkeordene, finner vi altså 4x4. Riktignok med en nedgang på hele 32 prosent fra april i 2010, men det har nok helt sikkert noe å gjøre med tidlig vår og lite snø og glatte veier i store deler av landet.

LES OGSÅ: Årets mest leste bilannonser

Volvo på toppen

Norske bilkjøpere er helt klart også opptatt av at bilen skal ha skinnseter, ordet "skinn" er nemlig helt oppe på tredjeplass og i sterk økning.

Hva så med søk på bilmerker og modeller? Her er "Volvo" det mest populære, på 15. plass med 36.251 søk. Deretter følger "Golf" på 16. plass med 35.247 søk - og "amg" på 18. plass med 30.966 søk.

LES OGSÅ: Denne bruktbilen kan være risikosport

Her er oversikten, med endring fra samme periode i fjor:

tabell-fritekst
tabell-fritekst

Fritekstsøk på FINN bil og antall søk. Periode: April. F.o.m 1. t.o.m 29. april 2011. Prosentvis endring fra tilsvarende periode i fjor

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Noen kjøpte bil også på julaften

Hva søker du etter på finn.no? Fortell i kommentarfeltet under: