Kjente og kjære folkebiler som er i ferd med å bli klassikere, men forsatt kan du gjøre gode kjøp på disse.
Kjente og kjære folkebiler som er i ferd med å bli klassikere, men forsatt kan du gjøre gode kjøp på disse. Foto: Broom.no

Du kan gjøre et kupp på disse klassikerne

Bare se hva du får for 10.000 kroner!

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Historien gjentar seg selv. Gamle, helt alminnelige hverdagsbiler blir etter hvert klassikere.

Ikke noen stor nyhet det egentlig. De fleste har for lengst fått med seg hva som har skjedd med skjedd med prisbildet på for eksempel VW Boble, Volvo Amazon for ikke å snakke om Ford Escort, der må man snart punge ut med 50.000 for en 1971-modell med 1100 motor og rust i hjulbuene og lekkasje fra bensintanken...

Men det finnes forsatt muligheter for å sikre seg en billig bruksbil-klassiker om du har lyst til å redde et eksemplar for ettertiden. Steller du pent med den, skal du absolutt ikke se bort fra at du kan få med deg en hyggelig verdiøkning heller.

Les også: Slik importerer du drømme-veteranen

Det sier seg selv at biler i denne prisklassen trenger litt omsorg og kjærlighet ofte i form av en verktøykasse og litt mekkevillighet, men på den annen side kan du nyte dagene i en trivelig, nostalgisk bruksklassiker som kanskje kan få en slags rullende restaurering underveis.

1979 Ford Granada 2,0L. Kr. 6500.

Foto: Faksimile fra finn.no

For å se hele annonsen, klikk her:

Denne Granaden som bare koster litt mer enn en olabukse og et par joggesko, er slett ikke noe perfekt eksemplar, men på den annen side har den gått bare drøye 60.000 kilometer og attpåtil er 2-liters motoren fabrikkny!

Den trenger i alle fall en ny hjulbue bak, litt justering av fangeren foran, litt småpuss og flekklakk her og der - og ikke minst en skikkelig omgang med poleringsfilla.

Har man flaks, er førersetet helt og pent under det krøllete setetrekket også...

Fargekombinasjonen hvit bil med brunt interiør er litt uvanlig og vi har sansen for den. Vi håper bilen havner i gode hender!

Klassiker: Ford Granada i to generasjoner


1977, Volvo 244 DL. Kr 10 000.

Foto: Faksimile fra finn.no

For å se hele annonsen, klikk her:

Gammel Volvo er liksom en klassiker-banker, det. Her har prisene allerede begynt å krabbe oppover de siste par årene. Det begynner faktisk å bli vanskelig å finne et brukbart eksemplar til bare 10.000 av denne typen med det kraftige underbittet og de store støtfangerne.

I trafikkbildet er de også mer eller mindre borte nå. Skal du sikre deg et eksemplar for ettertiden, bør altså ikke drøye for lenge før du kliner til...

Rust er den store stygge ulven her, alt annet er kurant å fikse. Delene er billige, tilgangen er god og dette er lette biler å sku på. Altså en perfekt hobbyklassiker.

Volvo 240: Hva er det med denne bilen?


1974, Opel Rekord diesel. Kr. 9000.

Foto: Faksimile fra finn.no

For å se hele annonsen, klikk her:

Denne har for lengst trådt over i klassikernes rekker. Har jo vært veteran en stund allerede, men vi lar oss sjarmere av den store bulen på panseret som sladerer om at det finnes en "god gammel" diesel mellom forskjermene. En som både kakler, rister, lukter, ryker og bråker - altså av den gamle sorten uten turbo, commonrail og annen nymotens styggedom.

0-100 km/t? Tja... Kanskje, hvis du gidder å vente lenge nok. For særlig sprek er den ikke...

Denne bilen er fra den tiden da alle biler rustet, men Opel hadde Rekord, allikevel ser da denne slett ikke så verst ut i så måte. Den har riktignok skiftet farge en gang i løpet av livet og også fått en forskjerm fra en gul bil. Det kan jo tyde på at den er rimelig greit passet på ...

Av med takstativ, en skikkelig omgang med svamp og såpe, samt en liten opprydding innvendig så er det bare å gi seg landeveien i vold.

Opel Acona C: Nå har denne blitt veteran


1990, Toyota Camry XLi. Kr. 10 900.

Foto: Faksimile fra finn.no

For å se hele annonsen, klikk her:

Det må innrømmes at vi var i tvil om denne japaneren skulle få en plass i dette gode selskap. Men på den annen side - gamle japser har blitt klassikere de også. Tenk bare på biler som Nissan Laurel, Mazda 929 og Toyota Crown.

Det er ikke til å komme fra at denne har rullet et stykke, på den annen side er vel dette noe av det beste som noen gang har blitt satt sammen i en bilfabrikk. Driftsikkerheten til Camry er legendarisk.

I tillegg er denne EU-godkjent, stålmarken har ikke gått til veldig hardt angrep og den ser skapelig ut innvendig. 2-literen yter 116 hk på en god dag og den har nymotens greier som både servostyring og sentrallås.

Skru av de stygge ekstralyktene og du kan stolt ratte rundt i en kommende japse-klassiker!

Toyota HiAce: Tør du å kjøpe etter en halv million kilometer?




reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Fiat 500L Trekking: Du kan lure naboen – helt til snøen kommer...
Holden VF: Pickupen som kjører fra de fleste
Norske biler i 4. juli-parade hos Obama
Dette er amerikanerne vi nordmenn elsker
Ny rekord for bilproduksjonen
- Norske skilter fungerer som magneter på tyvebandene
Fem luksusbiler som virkelig skiller seg ut

reklame