DS: Nå skal dette bli eget luksusmerke
Samtidig kutter konsernet nesten halvparten av modellene sine.
En av bilprodusentene som virkelig har fått merke finanskrisen godt er franske PSA Peugeot Citroën.
De har en stor del av salget sitt hjemme i Frankrike og i de øvrige landene sør i Europa. Dermed har de også vært spesielt sårbare da tidene ble dårlige og nybilsalget i flere markeder stupte.
Samtidig har modellutvalget hatt store huller. PSA har manglet biler i viktige segmenter og blitt straffet for det.
Nesten halvere
De siste årene har konsernet gått mange milliarder kroner i minus.
Slik kan det naturligvis ikke fortsette, og nå har den ferske toppsjefen Carlos Tavares begynt å markere seg. Han var tidligere nummer to hos erkerivalen Renault – nå skal han lede PSA-konsernet til bedre tider.
Ett av grepene er å skille ut Citroëns DS-modeller som et eget merke. I tillegg skal PSA nesten halvere antall bilmodeller, fra 45 til 26. Håpet er at det skal kunne snu røde tall til sorte.
Lekkert design
For PSA blir det også svært viktig å øke salget utenfor de tradisjonelt sterkeste markedene. Her blir DS spesielt viktig.
Citroëns undermerke har satset på lekkert design og personlige løsninger – uten at det har blitt noen voldsom salgssuksess så langt.
Broom-Benny mener: Denne Citroënen fortjener en sjanse
Hente premiumkunder
Citroën har i dag tre DS-modeller, DS3, DS4 og DS5. Disse deler svært mye av teknikken med Citroën-modellene de er basert på, og hos kritikerne har det blitt pekt på at DS ikke skiller seg tilstrekkelig fra øvrige Citroën-modeller til at kundene er villige til å betale mye ekstra for dem.
Målsettingen med DS-satsingen har vært å tiltrekke seg premiumkunder, spesielt de som i dag kjører Audi, BMW eller Mercedes. Det er ingen enkel sak i praksis.
Tre atskilte merker
– Tyske bilprodusenter tjener penger i hovedsak takket være premiummerkene sine. DS er PSAs premiummerke, uttalte Tavares i forbindelse med bilutstillingen i Genève tidligere i år.
Nå har det altså blitt mer konkret. PSA skal i framtiden satse på tre atskilte merker: Peugeot, Citroën og DS. Særlig Kina skal bli svært viktig for DS.
Slik startet det: Klassikeren er klar for nye eventyr
Ny SUV
Innen 2022, skal DS ha seks modeller. Her er det nok grunn til å forvente minst en storbil. PSA mangler i dag et klart flaggskip. Særlig i Kina etterspør mange store biler, og her får DS en viktig jobb.
Konsernet har også sovet fullstendig i SUV-timen og har tapt mye salg på det. Nå har de imidlertid endelig etter. Sist ut er DS 6WR, en første SUV-en til DS. Den har mye til felles med konseptbilen Wild Rubis og er skreddersydd for det kinesiske markedet.
Har ikke noe valg
Samtidig som de skal satse på DS, signaliserer altså Tavares at antall modeller skal ned.
Her går PSA på tvers av de fleste konkurrentene, som satser på stadig flere modeller, i en rekke nisjer.
Men slik Tavares tydeligvis vurderer det, har ikke PSA noe valg. De har i dag for mange modeller, flere av dem selges med tap. Det koster å utvikle bilmodeller og det koster også å markedsføre dem. Ved å kutte kraftig i antallet, er målet å kunne ha mer fokus på hver enkelt bil. Det igjen skal gi økt salg – og mer inntekter.
Ny Kina-eier
I dag er Kina det store lyspunktet for konsernet. Der tjener de penger – og der er også potensialet stort.
Kinesiske Dongfeng har kjøpt seg opp til en stor eierandel i PSA. Det er penger konsernet sårt trengte – samtidig som det er strategisk viktig å få en stor kinesisk samarbeidspartner på plass. Målet er å øke salget i Kina kraftig de kommende årene, og med det også bli mindre avhengig av hjemmemarkedet.
Kan en hybrid-BMW med 340 hester være politisk korrekt?
Mye gromt: Her er høydepunktene gjennom 90 år med Citroën