Dodge Charger Mopar: Bygger versting-Charger i begrenset antall

Her er beviset på at familiebiler ikke behøver å være kjedelige.

Det er absolutt ingen ting ved denne bilen som antyder hverken måtehold eller fornuft. Kun 1.000 skal produseres. Foto: Netcarshow.com
Det er absolutt ingen ting ved denne bilen som antyder hverken måtehold eller fornuft. Kun 1.000 skal produseres. Foto: Netcarshow.com

Det er rent så man skulle tro vi var tilbake på slutten av 60-tallet igjen: Dodge pusher en muskelbil, som til og med heter Charger, med hemi-V8 og fartsstripe over hele karosseriet. Og man understreker at bilen har "pistol grip" automatvelger, og at den skal kunne levere "lave femmere" i aksellerasjon.

Har noen plutselig gjort noen oljefunn vi ikke har hørt om?

Les også: Fete amerikanere gir høyt forbruk - men ikke slik du trodde

Good, old days are here again...

For bilen er reell nok. "Charger Mopar" heter spesialmodellen, som skal gjøre ære på hele slekta. Og den skal bygges i begrenset antall, kun 1.000 biler, hvorav 900 selges i USA og resten i Canada, der bilene også blir bygget.

Svart som selveste synden, og med en blå stripe fra frontspoileren, gjennom grillen, som forsvinner over panser og tak. Hadde det ikke vært for at vi fremdeles sliter med å venne oss til en Charger med fire dører, ville vi tatt frem de legendariske navnebrødrene fra 40+ år tilbake for å sammenligne med...

Femtrinnsautomaten har Auto Stick-funksjon, det vil si at den kan skiftes manuelt opp og ned i drive-posisjon. Mopar-entusiaster vil sette spesiell pris på Pistol Grip-velgeren. Foto: Netcarshow.com
Femtrinnsautomaten har Auto Stick-funksjon, det vil si at den kan skiftes manuelt opp og ned i drive-posisjon. Mopar-entusiaster vil sette spesiell pris på Pistol Grip-velgeren. Foto: Netcarshow.com

Bilene bygges som 2011-modeller, selv om de fleste andre pressemeldinger nå begynner å dreie seg om det de forskjellige produsentene har på 2012-paletten. Det er et velkjent gammelt triks for å holde salget oppe gjennom en litt seig vår, mens nybilkjøperne begynner å sparke i grusen og glede seg til det høsten bringer.

Sen 2011-modell

Charger Mopar er løsningen for de som ikke vil vente, og som vil ha noe ordentlig morsomt med én gang. Den viderefører ideene Chrysler satte i verk i fjor, da de laget en tilsvarende "springtime special" basert på den mindre Challengeren. "Challenger Mopar" slo an, og det regner man med at også Chargeren vil gjøre.

Kraftkilden er som sagt 5,7-liters hemi-åtteren med 370 hestekrefter, og et ganske imponerende moment på 395 fotpund. På denne utgaven er det gjort litt ekstra med motorstyringen, slik at forholdet mellom moment-toppene og gearskiftene er optimalisert. Det, sammen med en egen utveksling i bakakselen på 3,91:1, sørger for at Charger Mopar er usedvanlig kvikk til å komme seg avgårde.

Fem sekunder og noen svært, svært få hundredeler er alt som skal til for å bringe bilen fra 0 til 60 miles per hour, eller rett i underkant av 100 kilometer i timen. Det er som sportsbil-tall å regne for Chargeren, som - når sant skal sies - i 2011-tapning egentlig er mer en familiesedan enn en muskelbil.

Les også: 2012 Charger SRT8 - denne blir enda råere

Oppgradert understell

Girkassen er for øvrig en femtrinns automat med det Chrysler allerede i en årrekke har kalt "Auto Stick", altså mulighet for å skifte manuelt. Og de som har fulgt med på Chrysler-konsernets friskuser gjennom noen tiår vil kjenne igjen "pistol grip"-girvelgeren fra den gang.

Mopar-logoen, den blå stripen og blå sømmer preger skinnet i det ellers ganske standardmessige interiøret. Enkelt og effektfult. Foto: Netcarshow.com
Mopar-logoen, den blå stripen og blå sømmer preger skinnet i det ellers ganske standardmessige interiøret. Enkelt og effektfult. Foto: Netcarshow.com

Fetere stabilisatorstag, tverrstag mellom dempertårnene både foran og bak og spesielle 20-toms hjul med høykvalitetsdekk gir bilen meget kontante kjøreegenskaper, og oppgraderte bremser sørger for å få stopp på den.

Del med Facebook-vennene dine!

Det sorte og blå fargetemaet er gjentatt inne i bilen. Der er det selvsagt høykvalitets skinn hele veien, og den blå stripen og Mopar-logoen er minst like iøyenfallende i setene som den er utenpå bilen.

Les også: Dodge Charger R/T - det var en gang...