Dodge Aspen: Like strøken etter 32 år!

Den var flott i 1978. Den er oppsiktsvekkende i dag!

Aspen Wagon 3
Aspen Wagon 3

Amerikanske kompaktbiler, først og fremst Chrysler-konsernets Dart- og Valiant-modeller, solgte godt i Sverige på 60- og begynnelsen av 70-tallet. Her i landet var det imidlertid langt mellom de nye amerikanerne.

Men drømmen om et skinnende dollarglis levde fremdeles, og da de nye og oppdaterte modellene Plymouth Volare og Dodge Aspen kom i 1976 ble det gjennomtrekk også i flere norske lommebøker.

Drømmebil i Norge

Med norske avgifter ble selvsagt den amerikanske mellomklassebilen automatisk for luksusbil å regne. Men det fungerte likevel, siden amerikansk mellomstørrelse var rimelig "full size" i europeisk målestokk, og amerikansk komfort med myk fjæring, stor motor og automatgir gikk utenpå det våre vanlige Taunuser og Bobler kunne by på. Aspen ble sammenlignet med Mercedes - og var like uoppnåelig for de fleste.

Anders Letmolie i Sande i Vestfold har det som trolig er Norges fineste, gamle Aspen. I hvertfall foreløpig. For det er fullt i garasjen, og meget motvillig har han lagt den ut for salg.

Aspen Wagon 5
Aspen Wagon 5

- Vil du virkelig selge en så flott bil?

- Nei det kan du si. 30.000 kroner er jo ikke mye penger heller, så det er jo egentlig helt idiotisk. Men jeg trenger plassen, sier han.

Se annonsen her:

Og forteller gjerne det han vet om bilen. For at den vekker interesse er han blitt vant med:

- Jeg har flere veteranbiler, men denne er den som jeg får i særklasse flest kommentarer når jeg kommer kjørende med, sier han.

Ikke så rart, for dette har nok vært drømmebilen for mange godt voksne nordmenn. Spesielt Plymouth Volare solgte godt som taxi på slutten av 70-tallet, og med høy bensinpris må det ha vært "noe" med disse bilene som gjorde at så mange drosjeeiere valgte dem fremfor en Mercedes eller Opel Rekord med dieselmotor, som synes som et mer fornuftig valg.

Ford Capri hadde 40-årsdag i fjor. Les mer om den her:

Jukse-treverk

Mannen i gata drømte om en staselig stasjonsvogn. "Special Edition" var toppmodellen, med påkostet interiør med separate stoler foran, og gjerne med "woodgrain" jukse-treverk på sidene. Dette var luksus med høy "in your face-faktor" den gangen.

Aspen Wagon 4
Aspen Wagon 4

- Jeg mener å huske at en slik SE bikket 100.000 kroner i 1978. I den klassen fant man stort sett bare Mercedeser og en og annen BMW?

- Det kan nok passe. Min far kjøpte en 1980-modell Plymouth Volare som overligger i 1981, som han betalte såvidt under 100.000 for. Den har han for øvrig fremdeles, forteller Anders.

Det er altså ingen tilfeldigheter at dette klenodiet har endt opp i hans garasje. Han er glad i Mopar-produkter, og det er indirekte derfor han selger, også:

- Jeg har fått tak i en opprinnelig norsksolgt, firedørs 1957 Plymouth som jeg eide for mange år siden. Da er det mest fornuftig å la denne gå videre til en annen entusiast, sier han.

LES OGSÅ: Slik kan du ødelegge en bil-klassiker

Selges til entusiast

Han er nøye på at man må være entusiast for å få kjøpe den, og har så langt bare annonsert den internt i Amcar-miljøet. For det har ikke vært jukset med vedlikeholdet til nå, og slik håper han det skal fortsette.

- Den ble solgt ny av Møller som varebil, og registrert om til stasjonsvogn tre år senere, slik reglene var den gangen. Første eier bodde i Gudbrandsdalen, og han hadde den faktisk frem til for bare rundt 10 år siden. Da ble den kjøpt av en annen kar som fikk problemer med forgasseren på den, og dermed satte den bort. Og slik har den stått til jeg kjøpte den, sier Anders.

Dermed kan han garantere kilometerstanden på 97.000, som nesten alle stammer fra første eier. Anders har før han tok den i bruk igjen nå i sommer byttet eksosanlegg, dekk, bærekuler, støtdempere og bremsedeler, og ellers har det bare vært å tute og kjøre.

Aspen Wagon 7
Aspen Wagon 7

Innimellom alle spørsmålene fra medtrafikanter, riktignok. For om disse bilene en gang var forholdsvis vanlige på veiene i Norge, så er det langt i mellom dem i dag. Og denne bilen er i særklasse den fineste vi har sett på svært mange år.

- Det finnes noen godt bevarte eksemplarer i Mopar-klubben, men vanlige er de ikke, nei, sier Anders. Og avslører at det er flere som har lyst på den, men som sliter litt med logistikken for å få det til.

Som å kjøre nybil

- Den ser jo helt utrolig strøken ut til ikke å være restaurert?

- Ja, jeg tror ikke denne bilen har sett snø engang. Det er jo noen sår i lakken på den her og der, men det finnes ikke en rustflekk noe sted. Jeg tror dette er den mest u-skrudde bilen jeg har vært borti noen gang, og det er faktisk akkurat som å kjøre nybil, sier Anders, og lar det skinne igjennom at han ikke er altfor lei seg om det ikke blir noe salg.

Men til den prisen vil vi tro at noen av alle de som drømte om en skinnende ny Aspen i 1978 slår til nå.

Folkelig klassiker: Her er Ford Granada i to generasjoner