Disse bileierne gruer seg mest til å ha bilen på verksted

Her er de fem merkene som kommer på bunn i ny, stor undersøkelse.

Selv om bilbransjen de siste årene har jobbet hardt for at du og jeg skal trives ved våre verkstedbesøk, så har ikke alle lyktes like godt. Illustrasjonsbilde.
Selv om bilbransjen de siste årene har jobbet hardt for at du og jeg skal trives ved våre verkstedbesøk, så har ikke alle lyktes like godt. Illustrasjonsbilde.

Det å ha bilen på verksted er litt som å gå til tannlegen. Det er ikke noe man gjør av lyst – det er mer et nødvendig onde. Dyrt er det ofte også.

Selv om bilbransjen de siste årene har jobbet i herdig for å gjøre verkstedbesøket en så bra opplevelse som mulig, er det fortsatt store forskjeller fra bilmerke til bilmerke i hvilken grad bileierne er fornøyde.

Her gir vi deg listen over de fem bilmerkene som scorer dårligst.

Del med Facebook-vennene dine

Stor nordisk undersøkelse

Tallene er hentet fra den nye, store Autoindeks-undersøkelsen. Undersøkelsen er et samarbeid mellom det Norske bladet Motor og bladene Vi Bilägare i Sverige, dansk Motor og konsulentfirmaet Loyalty Group.

De har innhentet navn på eiere fra Kjøretøyregisteret og intervjuet tilfeldig utvalgte. Minst 100 personer har blitt intervjuet per bilmerke. Undersøkelsen innbefatter eiere som både har kjøpt bilen ny og brukt og gjelder for 2005–2011 modeller.

Les også: Disse 4x4-eierne er mest fornøyd

Benny Christensen er Brooms bilekspert.
Benny Christensen er Brooms bilekspert.
– Det er på ettermarkedstjenestene–og ikke på selve bilsalget–at verkstedene tjener mest penger. Derfor er det viktig for dem at vi føler oss godt ivaretatt når vi har bilen på verksted, sier Brooms egen bilekspert Benny Christensen.

– Ikke alle får det til ...

– Dette vet både forhandlere og importører. Men noen er helt klart flinkere enn andre og har jobbet langsiktig og målrettet for å bli gode på dette.

– Andre igjen får det liksom ikke helt til, sier Benny videre.

– Hva er folk mest misfornøyd med?

– Det sier ikke denne undersøkelsen noe om. Men om jeg skal gjette, så tror jeg at lang ventetid på deler, at selve reparasjonen tar lengre tid en hva som er lovet, at det blir dyrere enn først antydet og generelt dårlig oppfølging og mangelfull kommunikasjon nok er viktige parametere her.

Test sommerdekk: Ett merke knuser konkurrentene

Fiat på bunn

I denne undersøkelsen er det opplevelsen ved verkstedbesøket som ligger til grunn.  Illustrasjonsbilde.
I denne undersøkelsen er det opplevelsen ved verkstedbesøket som ligger til grunn. Illustrasjonsbilde.

– Hva tenker du om at Fiat har jumboplass?

– Jeg synes det er veldig synd. De selger dårlig og har en forholdsvis ny importører som gjør hva de kan for å få merket opp. Denne plasseringen hjelper neppe på salget ...

– Hva mener du kan gjøres for å bedre dette?

Alle de på denne bunnlisten–både forhandlere og Importørene–må komme på banen med både motivasjon, krav, sunne holdinger og opplæring av ansatte i alle ledd.

– Kunden må den hjelpen de føler at de har krav på, og ting må gjøre riktig ved første besøk, slik at man slipper å komme igjen flere ganger. Det er viktigere enn designsofaer og fancy kaffemaskiner, avslutter Benny–som selv har mange år bak seg i bransjen.

Del med Facebook-vennene dine


Dette er bunn 5-listen


Plassering: Bilmerke: Poeng:
5. Volkswagen 832
4. Volvo 829
3. Honda 828
2. Ford 827
1. Fiat 804

Les også: Gamle og gode–her er bruktbilene med minst feil:



Er du fornøyd med verkstedet ditt? Fortell i kommentarfeltet under: