Disse bileierne er minst fornøyde

Vectra-eierne er minst fornøyde i Storbritannia – men også Ford går på en smell!

Problemer på så godt som samtlige områder gjør at de siste utgavene av Opel / Vauxhall Vectra har Storbritannias minst fornøyde eiere, viser årets JD Power undersøkelse
Problemer på så godt som samtlige områder gjør at de siste utgavene av Opel / Vauxhall Vectra har Storbritannias minst fornøyde eiere, viser årets JD Power undersøkelse

Det er ikke alltid det er lurt å kjøpe en gammel og utprøvet bilmodell – og det er ikke alltid det lønner seg å være patriot, og velge en bil som ens egne landsmenn har skrudd sammen. Det viser årets undersøkelse av britiske bilkjøperes tilfredshet, som vi nylig fortalte om.

En nykommer fra øst, koreanske Kia Sportage, føk opp på den ærefulle førsteplassen i årets undersøkelse, utført av nettstedet Whatcar.com i samarbeid med JD Power.

Les mer om vinnerne i undersøkelsen her:

I den andre enden av statistikken var det imidlertid sørgelig nytt å lese for patriotiske briter.

Falt 15 plasser – til bunns

Bunn-noteringen blant de 118 bilmodellene var det nemlig Vauxhall Vectra som fikk, bilen som er en speilvendt utgave av den vi kjente som Opel Vectra. 70,2 prosent tilfredshet var scoren den oppnådde, og jumboplasseringen representerte et fall på 15 plasser siden forrige års undersøkelse.

Vectra-eierne opplever generelt problemer på de fleste områder med sine biler. Det største enkeltproblemet skal dog være knyttet til air condition-anlegget, opplyser nettstedet Whatcar.com.
Vectra-eierne opplever generelt problemer på de fleste områder med sine biler. Det største enkeltproblemet skal dog være knyttet til air condition-anlegget, opplyser nettstedet Whatcar.com.

Vectra blir rapportert å generere misnøye på stort sett de fleste områder, fra utseende til kundebehandling hos forhandlernettet. Air condition-anlegget skal være den største enkeltkilden til problemer.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Hvorfor er ikke Insignia blant de mest solgte i Norge?

Undersøkelsen, som baserer seg på svar fra 18.000 bileiere med til sammen 580 millioner kilometer bak seg, gjelder biler som er førstegangsregistrert mellom januar 2009 og desember 2010, hvilket vil si at bilene hadde vært på veien mellom ett og tre år da undersøkelsen ble utført.

Av de siste produserte

Produksjonen av Vauxhall (og Opel) Vectra opphørte da etterkommeren Insignia ble faset inn i 2008. Det kan dermed tyde på at Vectraene i denne undersøkelsen er blant de aller siste produserte, som av en eller annen grunn ikke ble solgt og registrert før etter nyttår 2008/2009.

Liten og japansk har tradisjonelt vært oppfattet som
Liten og japansk har tradisjonelt vært oppfattet som

Det burde på den ene siden bety at man umulig kunne få noen mer utprøvd og bedre oppdatert Vectra enn disse bilene – på den annen side kan det også dreie seg om tregsolgte biler som til slutt har blitt solgt med diverse insentiver som lav pris til kunder som i utgangspunktet kanskje ikke akkurat var overentusiastiske for modellen.

Det eneste som er sikkert, er i hvert fall at de ikke har blitt mer entusiastiske etter å ha kjøpt bilene ...

Trist for GM, selvsagt – spesielt siden de også måtte ta til takke med en 95. plass blant de 118 modellene for arvtakeren Insignia.

Ras også for stor Ford

Uansett årsak er aldri en slik bunnotering hyggelig reklame, atpå til når den kommer på bilens hjemmebane. Men de kan trøste seg med at det var jevnt også i denne enden av lista.

Les også: Nå skal Renault utfordre verdens billigste bil

Dessuten er det kanskje en trøst at bilmodellene på de nærmeste plassene tilhører en kategori som gjerne oppfattes som nærmest ufeilbarlige, nemlig småbiler fra Japan og Korea: Nissan Pixo, Chevrolet Matiz og Suzuki Alto er alle nykommere på statistikken – og med et helt annet resultat enn produsentene nok skulle ønsket.

Om det går hardt ut over GM, spratt nok heller ikke champagnekorkene i taket hos Ford da resultatet av undersøkelsen ble offentliggjort: Påkostede Galaxy går på tidenes smell, og raser hele 48 plasseringer - og ender blant de ti dårligste.
Om det går hardt ut over GM, spratt nok heller ikke champagnekorkene i taket hos Ford da resultatet av undersøkelsen ble offentliggjort: Påkostede Galaxy går på tidenes smell, og raser hele 48 plasseringer - og ender blant de ti dårligste.

At hovedkonkurrent Ford også havner på ”10 på bunnen”-lista – ikke bare med sin Ka-modell, men også den atskillig større og mer påkostede Galaxyen – blir nok også lagt merke til av flere enn Ford-ledelsen selv.

Galaxy raste for øvrig smått utrolige 48 plasseringer, altså fra et sted midt på lista til det absolutte bunnsjiktet!

Chevrolet dårligste produsent

Også summert på de forskjellige produsentene gikk GM på en real smell:

Chevrolets jumboplass med 71,3 prosent tilfredshet regnes som sjokkerende mye dårligere enn den neste på lista, som er konsernbroder Vauxhall, på 74,7 prosent. På de neste plassene her finner vi Fiat, Suzuki og Renault.

De ti dårligste bilmodellene i undersøkelsen:

1: Vauxhall Vectra, 70,2 prosent (ned 15 plasseringer)

2: Nissan Pixo, 70,8 prosent (ny)

3: Chevrolet Matiz, 71,6 prosent (ny)

4: Suzuki Alto, 72,0 prosent (ny)

5: Ford Ka, 72,5 prosent (ned 6 plasseringer)

6: Renault Clio, 73,0 prosent (ned 19 plasseringer)

7: Fiat Grande Punto / Punto Evo, 73,3 prosent (ned 15 plasseringer)

8: Mitsubishi Colt, 73,4 prosent (ned 7 plasseringer)

9: Ford Galaxy, 73,5 (ned 48 plasseringer)

10: Peugeot 107, 73,6 (ned 11 plasseringer)

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Import av Lancia til Norge – kan det være noe å satse på?