annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Med jevne mellomrom gjøres det undersøkelser av hvor sterk tilhørighet de ulike bilmerkene har blant eierne sine.

En av de mest seriøse og mest omfattende gjøres av J.D. Power and Associates – og den baserer seg på responsen fra 117.000 nybilkjøpere i USA.

Del med dine Facebook-venner

Nå er deres siste undersøkelse på kundelojalitet offentliggjort, tallmaterialet er hentet inn i fjor og utgangspunktet er et spørsmål som veldig enkelt avslører hvor fornøyd man egentlig er med bilen sin: Ville du valgt samme merke neste gang?

LES OGSÅ: Den ene vinner – den andre taper

Svært lojale

Konklusjonen på undersøkelsen er nok noe oppsiktsvekkende for en del – for det merket som har mest lojale kunder er nemlig Hyundai. Det hadde du neppe gjettet på forhånd?

Men hele 64 prosent av Hyundai-eierne ville altså valgt en ny Hyundai-modell om de skulle byttet bil.

Det er betydelig bedre enn snittet – som ligger på 49 prosent.

LES OGSÅ: Hyundai i40: Førsteinntrykket av "Passat-killeren"

Mange SUV-er

Også i USA har Hyundai slått seg opp gjennom å tilby mye og velutstyrt bil for priser et godt stykke under konkurrentene. Kjøpegruppa har i mange år vært godt voksen, men de satser også på mer ungdommelig og sporty design, slik den nye tredørs coupeen Veloster er et godt eksempel på.

Og ikke minst får Hyundai et stadig bedre grep på SUV-segmentet som fortsatt er kjempestort i USA. Og eierne er altså tydeligvis svært fornøyde med bilene de har kjøpt.

BMW best av de tyske

Like bak på lista kommer Ford og Honda – mens BMW er øverst av premium-merkene. Det er for øvrig eneste tyske merke blant topp 10.

Toyota og Volkswagen som mange nordmenn sverger til, kommer inn på henholdsvis 6. og 16. plass.

Volvo, også en av norgesfavorittene, må finne seg i å havne helt nede på 28. plass. Kun 30 prosent av eierne ville byttet til en ny Volvo.

Og på sisteplass ...

Men om topplasseringen kanskje er noe overraskende, kunne nok de fleste spådd hvem som endte på bunnen. For 2011 var naturligvis annus horribilis, skrekkens år, for det svenske merket Saab.

Om det var all usikkerheten rundt merket som avgjorde det, eller om eierne rett og slett ikke er fornøyd med bilen sin, vites ikke. Men vår teori er det første. Også i USA har Saab i mange år vært et merke som i hovedsak har appellert til "menigheten". Den menigheten har tydeligvis mistet troen, de også.

Fattige 7 prosent av Saab-eierne ville gått til anskaffelse av en ny Saab om de skulle bytte bil.

LES OGSÅ: Gamle og gode: Her er bruktbilene med minst feil

Her er hele listen:

1. Hyundai, 64 %

2. Ford, 60 %

2. Honda, 60 %

4. BMW, 59 %

4. Kia, 59 %

6. Toyota, 58 %

7. Chevrolet, 57 %

7. Mercedes, 57 %

9. Lexus, 54 %

10. Cadillac, 52 %

11. Jeep, 51 %

12. Nissan, 50 %

13. Mini, 49 %

13. Ram, 49 %

15. Subaru, 48 %

16. Land Rover, 47 %

16. Volkswagen, 47 %

18. GMC, 46 %

18. Infiniti, 46 %

20. Acura, 45 %

20. Audi, 45 %

22. Porsche, 42 %

23. Lincoln, 40 %

24. Buick, 38 %

25. Mazda, 34 %

26. Mitsubishi, 33 %

27. Jaguar, 31 %

28. Volvo, 30 %

29. Chrysler, 26 %

30. Scion, 24 %

31. Dodge, 21 %

32. Suzuki, 20 %

33. Saab, 7 %

LES OGSÅ: Her er bruktbilene med flest feil

Hva kjører du? Og ville du kjøpt samme merke igjen? Skriv i kommentarfeltet under: