Dette er verdens første superbil

I kveld er det mye italiensk på Broom. Denne ble laget av en traktorfabrikk!

I 1966 debuterte en ekstremt pen bil. Den hadde øyenvipper - og en traktorprodusent sto bak. Miura heter bilen. og den ble designet på fritiden av ingeniører hos Lamborghini.

Ferrucia Lamborghini - grunnleggeren - hadde startet med bilproduksjon bare to år tidligere, og ønsket ikke en så ekstrem bil. Han foretrakk mer sedate GT-biler.

Men til slutt overbeviste ingeniørene ham, og de fikk fullføre bilen, om ikke annet kunne den jo brukes som et markedsføringsstunt. Et lurt valg har det vist seg. Nå er bilprodusenten kjent for å lage superbiler som følger i fotsporene til Miura.

Lurer du på hva som er verdens raskeste bil? Klikk her:

Vakte stor oppmerksomhet

I 1965 ble det vist et chassis av bilen på en bilmesse i Torino. Og selv om bilen manglet karosseri, vakte den stor oppmerksomhet. Etter showet ble italienske Bertone satt til å designe bilen, og året etter ble Miura stjernen av Geneve-utstillingen.

Interessen var faktisk så stor at den ble satt i produksjon. Listen over kjente eiere som har latt seg friste inneholder Frank Sinatra, Jay Kay, sjahen av Iran, Nicolas Cage og ikke minst Jay Leno.

En av Jay Lenos aller kuleste biler er en Tatra T87. Her kan du se video av den.

Rykte for å selvantenne

Selv om den er aldri så pen, er det langt fra noen perfekt bil. Karosseriet flekser og girkassen og motoren deler olje. Greit nok for en Mini, ikke en like god idé i en bil med 350 hestekrefter fra en tverstilt V12-er.

Bertone laget én toppløs showbil som ble vist første gang i 1968.
Bertone laget én toppløs showbil som ble vist første gang i 1968.

Bilene har også fått et rykte for å selvantenne, og det kan jo være noe skremmende på kjærestetur. 125 Miura-er ble bygget av den første typen - P400 - fra 1966 til 1969, før P400S tok over. Da hadde Miura fått noen små modifikasjoner, mest for å gi passasjerene mer komfort.

Den kraftigste og mest kjente serien av Muira heter SV. Den kvittet seg med de karakteristiske øyelokkene, men hadde til gjengjeld 380 hestekrefter. Den fikk etter hvert separat girkasse- og motorolje, noe som hjalp på driftsikkerheten.

I tillegg er det bygget noen spesialmodeller. Én Jota-racingversjon som brant opp, fem SV/J - inspirert av Jota, og én roadster.

Verdens første superbil?

Begrepet "verdens første superbil" ble brukt så tidlig som 1920 i en annonse for en Ensign Six. Men det er journalisten L. J. K. Setright i CAR Magazine som sies å ha gjort utrykket kjent, da han skrev om Lamborghini Miura.

Ta med i betraktningen at det er en håpløst upraktisk bil, med masse krefter og dårlig holdbarhet for de aller rikeste, så synes vi den fortjener tittelen. I tillegg er det en av historiens aller peneste biler.

Såvidt vi i Broom kjenner til, finnes det èn Miura i Norge. Vet du om flere? Da setter vi STOR pris på en e-post til redaksjonen@broom.no.

Lamborghini Miura SV
Lamborghini Miura SV

Her ser du en tidlig Miura til venstre, og en SV til høyre.
Her ser du en tidlig Miura til venstre, og en SV til høyre.
Lamborghini Miura SV
Lamborghini Miura SV
I 2006 viste Lamborghini Miura Concept, men de lovet å aldri sette den i produksjon. Retro er ikke deres greie. Synd.
I 2006 viste Lamborghini Miura Concept, men de lovet å aldri sette den i produksjon. Retro er ikke deres greie. Synd.
Bertone laget én Lamborghini Miura Roadster.
Bertone laget én Lamborghini Miura Roadster.
Miura har en tverrstilt V12 er på 3,9 liter. (Foto: Luc106, Lisensiert under Creative Commons lisens.)
Miura har en tverrstilt V12 er på 3,9 liter. (Foto: Luc106, Lisensiert under Creative Commons lisens.)
SV står for Spinto Veloce på Miura. Kan oversettes til raskt trimmet. (Foto: craigmdennis, lisensiert under Creative Commons lisens.)
SV står for Spinto Veloce på Miura. Kan oversettes til raskt trimmet. (Foto: craigmdennis, lisensiert under Creative Commons lisens.)
Bortsett fra i SV utgave har Lamborghini Miura «øyelokk.»
Bortsett fra i SV utgave har Lamborghini Miura «øyelokk.»