Dette er de nye bilfavorittene
En bilklasse utmerker seg med stor økning.
Bilsalget i Europa falt hele åtte prosent i fjor – og nedgangen fortsetter i år.
Men selv om pilene generelt sett peker nedover, er det to bilklasser som likevel kan vise til kraftig økning.
Hadde monopol
Aller best går det for kompakt-SUV-ene i premium-klassen.
Dette er en bilstørrelse som japanske og koreanske merker nærmest hadde monopol på gjennom mange år. Så kom Volkswagen Tiguan og markerte seg som bestselgeren fra første stund – og deretter fulgte flere premium-produsenter etter.
LES OGSÅ: Hvorfor kjøpte 2440 norske familier denne?
Økte 24 prosent
BMW har stor suksess med sin X1, men blir satt i skyggen av to modeller som virkelig har slått an: Nemlig Audi Q3 og Range Rover Evoque.
De to har en stor del av æren for at klassen som kalles "premium medium SUV" økte hele 24 prosent i fjor, en økning som for øvrig holder fram i år.
Ingen plassmester
Suksessen med den større Q5 banet vei for at Audi også ville forsøke seg med en SUV klassen under.
Q3 er på ingen måte noen plassmester, men den duger for familier som ikke har det aller største plassbehovet. Bilen har fått skryt for design og kjøreegenskaper og har nok særlig stjålet salg fra modeller en klasse over, som med Q3 kan få både mer motor og mer utstyr for de samme pengene.
Hentet nye kunder
For Range Rover er Evoque virkelig en banebrytende modell. Dette er den tredje modellen fra Range Rover – og for første gang lager de en kompakt bil.
Det knyttet seg stor spenning til resultatet, og Evoque har så absolutt innfridd. Særlig har designet truffet blink – og gjort av mange av konkurrentene plutselig ser veldig puslete ut i forhold.
Evoque har hentet mange nye kunder til Range Rover og blir sett på som første steg mot å gjøre merket til en volumprodusent.
LES OGSÅ: Suksessmodell har gitt rekordøkning