Dette er de 10 dårligste bruktbilene
Ny stor undersøkelse slakter norske bilfavoritter.
Den svenske Bilprovningen – som tilsvarer vår egne Trafikkstasjoner - eller ”Biltilsynet” som det ofte fortsatt kalles på folkemunne - slipper hvert eneste år en statistikk over hvilke bilmodeller som har flest feil.
Sverige er relevant
Sverige er et land vi på mange måter liker å sammenligne oss med, nesten uansett hva det gjelder. Også når det kommer til biler er nabolandet i øst en relevant sammenligningspartner. Klimaet er ganske likt, bilmodellene vi kjører er ganske like og kjøremønsteret er også for en stor del ganske likt.
Derfor er det med stor interesse vi kaster oss over Bilprovningens 2010-utgave, med statistikken for tre år gamle biler – altså 2007 modellene.
Les også: Dette er bruktbilene med minst feil
Bedre og bedre
Generelt kan man av statistikken se at bilene de siste årene har blitt bedre.
For ti år siden ble 35 % av bilene underkjent, men nå har antallet krabbet ned til 29 %. Det er i hovedsak mindre feil på bremser og forstilling som er årsaken til dette.
Norske favoritter på bunn
Blant bilene vi finner på ”10 på bunnen-listen” er også et par bilfavoritter som mange nordmenn enten har, eller ønsker seg. Nemlig Volvo XC90 med dieselmotor som kommer ekstremt dårlig ut med en feilprosent på over 20 %. En annen drømmebil for mange nordmenn er BMW 5-serie med dieselmotor som også er faretruende nær bunnen på denne lista.
Les også: Slik gikk det med Volvo XC90 i fjor:
En annen overraskelse er koreanske Hyundai Santa Fe – også denne med dieselmotor. Biler fra denne verdensdelen finner vi med få unntak på øvre halvdel av slike lister. At Chrysler Voyager og Renault finnes i bunnen av en slik liste her vi etter hvert blitt vant til. Det er Voyager som tar en soleklar sisteplass med en feilprosent på over 26.
Det at dieselbilene ofte kommer dårligere ut enn ditto med bensinmotor tror man kan skyldes at dieselbilene i gjennomsnitt har en del lengre kjørelengde.
10 på bunn listen:
Plass: |
Bilmodell: |
Feil % |
Antall testet: |
Gj.snitt km. stand: |
209 |
Volvo XC90, Bensin |
10,5 |
114 |
58 960 |
210 |
Renault Megane, Bensin |
10,7 |
328 |
59 230 |
211 |
Renault Espace, Bensin |
10,8 |
102 |
53 420 |
212 |
Renault Megane, Disesel |
11,6 |
129 |
78 570 |
213 |
Hyundai Santa Fe, Diesel |
12,2 |
516 |
86 870 |
214 |
BMW 5-serie, Diesel |
12,4 |
864 |
89 560 |
215 |
Chrysler Voyager, Bensin |
12,7 |
102 |
64 190 |
216 |
Renault Espace, Diesel |
13 |
138 |
49 340 |
217 |
Volvo XC90, Diesel |
20,7 |
729 |
85 540 |
218 |
Chrysler Voyager, Diesel |
26,3 |
133 |
83 690 |