Dette er bruktbilene fra helvete

Det finnes biler som gir deg både søvnløse netter og dårlig råd. Her er fem av dem.

Sharan
Sharan

Etter flerfoldige år i bilbransjen har jeg sett mange møkkabiler. Jeg har bannet og svertet over dem som mekaniker, forsøkt å trøste fortvilte kunder da jeg var kundemottager - og som bilselger fundert hvordan i all verden jeg skulle fortelle nybilkunden hvorfor vi dessverre ikke kunne ta bruktbilen hans i innbytte.

Det har etter hvert blitt en lang liste over biler som aldri skal komme innenfor min garasjeport. Her er fem av dem:

Har du en av disse i garasjen - da hjelper det hverken med sovemedisin eller godt betalt jobb! Trøbbel blir det uansett.

Jeg vet at jeg ved å skrive dette putter hånda i et vepsebol – og at mange sikkert er uenige med meg. Du er mer enn velkommen til å komme med dine synspunkter i kommentarfeltet under artikkelen - enten du er enig eller uenig. Kanskje har du også forslag til andre ”møkkabil"-kandidater?

LES OGSÅ: Dette er bruktbilene du skal styre unna

Land Rover Freelander:

Freelander
Freelander

Da Freelander kom i 1998 var markedet for kompakt SUV-er så å si fraværende. Og jeg husker godt at jeg synes den var knalltøff. Jeg var antageligvis midt i min mest heavy anglofile periode og hadde veldig lyst til å kjøpe meg en Freelander. Jeg takker nå min skaper for at det ikke ble noe av. For maken til upålitelig bil skal du lete lenge etter.

Freelander ser robust ut ved første øyekast, men det stemmer overhodet ikke med virkeligheten. 1,8-litersmotoren som er den klart mest vanlige, er ekstremt var for temperatur og topp-pakninger og topplokk er forbruksvare – dyre sådanne. Servostyringen er en annen akilleshæl, kuler og ledd i forstillingen har mildt sagt elendig holdbarhet. Dørlåser og hengsler er elendige.

Her kan du lese mer om Freelander i Brooms bruktbilguide

Engelsk bil og elektrisk anlegg er som regel ikke en optimal kombinasjon – så også her har Freelanderen problemer med å innfri. Og i følge NAF har den flere nødstopp langs veien enn gjennomsnittet!

Du skal kjøpe: Om du på død og liv skal ha en slik bil, så kjøp for guds skyld 2002-modell eller nyere. Med DIESEL!

Du skal selge: Du må ljuge: Uansett alder og årsmodell må du si at det er en 2003-modell med dieselmotor. Spill dum og lat som ingenting når du blir fersket.

Her er flere firehjulstrekkere du bør holde deg unna


VW Sharan / Ford Galaxy:

DI1997AU00054_medium
DI1997AU00054_medium

Hva skjer når VW og Ford setter seg ned og bestemmer seg for å bygge en bil kun bestående av de dårligste delene fra hver produsent? Jo, resultatet blir hetende VW Sharan, Ford Galaxy - og etter hvert Seat Alhambra. Different label – same shit, for å si det på godt norsk. Og særlig TDI med automatgir – den verste av dem alle - har gitt mang en familiefar med stram økonomi søvnløse netter...

For meg virker det også som eiere av dette trekløveret driter i rengjøring av bilene sine. Det gjør de jo akkurat ikke til mindre drittbiler.

Da jeg jobbet som bilselger og det ble spørsmål om innbytte av en av disse, var det bare å ta den tunge veien inn til salgssjefen. Selv om jeg visste – og forsto – at svaret ville bli et blankt NEI. Det ble å sette seg ned ved telefonen og høre om det var en eller annen oppkjøper som var dum nok til å gi et skambud.

Du skal kjøpe: En av de dumme oppkjøperne angrer og selger til netto innkjøpspris eller lavere. Begynn å ønske deg verktøy og gavekort fra Biltema og Torshov bilrevisita til jul og bursdager.

Du skal selge: Delebil er stikkordet her. Etterspørselen etter deler til disse bilene er stor...

Les hva vår bruktbil-guide sier om VW Sharan:

Renault Espace:

Espace
Espace

Dette er verdens nest første MPV, bare slått av den nesten like dårlige – og praktiske – Chrysler Voyager. Det er nesten så man kan spørre seg om: Blir biler dårligere, jo mer praktiske de er? Det virker nesten slik... Og jeg kan ikke fri meg fra å tenke på Peugeot 806 og Citroën Evasion i samme slengen.

Espace er verstingen i klassen. Den er like pålitelig som en Italiensk lommetyv i et mørkt smug. Og jo eldre – desto verre.

Bilene ble lenge bygd på Matra-fabrikken, som også laget blant annet våpen og hadde et samarbeid med selveste romfartsteknologi-giganten NASA. Her lager man altså presisjonsvåpen og fartøyer som lander med millimeter-presisjon flerfoldige tusen lysår unna på planeter du ikke engang har hørt om. Men å lage en bil som kan kjøre fra Oslo til Lillestrøm uten trøbbel, klarer man ikke. Merkelig...

Skal man si noe positivt, så er det at den er lagd av glassfiber og ikke ruster

Du skal kjøpe: Så ny som overhodet mulig. Helst en som kommer om et par år – så får du ikke trøbbel de neste to årene.

Du skal selge: Snu den på hodet, kapp bort gulvet, monter påhengsmotor og selg den som båt!

Les mer om brukt Renault her

Mercedes Vito:

Vito
Vito

Trodde du at tyske biler var gode? Da kan jeg fortelle deg at denne Merca ikke er tysk, men spansk. Den kom i 1996 og ble produsert i byen Vitoria, derav navnet Vito. Dette navnet hviler det trolig en forbannelse over – ja, ikke bare navnet, men hele bilen er besatt av illsinte smådjevler hvis eneste oppgave er å gjøre livet surt for de som kom i skade for å kjøpe en slik bil. Særlig er det årsmodellene mellom 1996 og 1999 som er ille. Men jeg anbefaler heller ikke nyere Vito.

Dette er biler som gang på gang topper listen over ”dårligste biler” og som regelrett kan påføre sine eiere økonomisk ruin. Alt kan gå i stykker når som helst – og gjør det. I tillegg ruster de verre enn verst.

Du skal kjøpe: Skal du først drive med risikosport, så finn på noe annet. Basehopping, fridykking, bestigning av fjellet K2, eller kjør ned Everest på ski. Alt dette er MYE bedre enn å kjøpe en Vito.

Du skal selge: Nei, ikke gjør det. Vis et snev av medmenneskelighet. Grav den heller ned bak huset. Eller vent til den ruster helt opp – det tar ikke så lang tid!

Vi har så klart testet nye Vito Brabus, klikk her:



Kia Sportage:

Kia-Sportage
Kia-Sportage

Det er ikke ofte man slakter en østen-bil. I alle fall ikke på kvalitet. Så Kia Sportage blir på en måte unntaket som bekrefter regelen – så det holder. Og det er første generasjon med bensinmotor vi snakker om.

Når man snakker om dårlig materialkvalitet i biler, er det ofte interiør man sikter til. Men ikke på Kia Sportage. Her snakker vi om elendig materialkvalitet på helt vesenlige deler som blant annet girkassehus og topplokk. Det hadde neppe vært dårligere om de hadde vært lagd av marsipan og tyggegummi. Differensial, bremser, bensintank, hjullagre, forstilling - alt er gjengangerfeil på de eldste bilene.

Legg til et utseende som ikke engang en blind mor kan elske, ofte kombinert med lakkfarger som ingen annen produsent har vurdert på biler til Kina engang. Topp det hele med komfort som på en utedass en kald vinterkveld – og vi er omtrent der. Det hjelper ikke at prisene er lave. Disse kan ikke havne på høgger'n tidlig nok!

Du skal kjøpe: Velg så ny bil som mulig og med dieselmotor. Og kryss alle fingre du har!

Du skal selge: Finn en stakkars pensjonist som bor øverst i en bratt, bratt bakke og som er lettere omtåket etter at han nylig skled av veien med den gamle bakhjulstrekk-Volvoen sin. Nå SKAL han ha firehjulstrekk. Og du skal lure på ham Sportagen din!

Les mer om bruktbil i Brooms store bruktbilguide