Det smaker - og det koster

Skeptisk til cabriolet på høsten? Da skal du kjøpe med ståltak. BMW 320i cab er lekker helårsbil - men billig er den ikke.

Det er vel ikke til å komme unna at BMW 3-serie Cabriolet har fått et litt småsuspekt image, i alle fall om den har store hjul og heftig styling. Gjengmedlemmer med caps får ta noe av skylden.

Uansett, vi har testet den en helt ny 320i Cabriolet, med store hjul. Og det er absolutt klasse – til og med kanskje overklasse – over denne!

Kjøreglede: 5/6

BMW 320 cab (Foto: Benny Christensen)
BMW 320 cab (Foto: Benny Christensen)

Du skal være rimelig sær for ikke å trives bak dette rattet. Du har alt utstyret du behøver – og litt til. Deilige og stramme sportsseter i skinn, tak du kan felle ned på noen sekunder - i tilfelle sola skulle finne på å titte fram - og superpresis styring slik vi er vant til fra BMW.

Noen mener sikkert at M-sport understellet blir litt for stivt og stumpete. Med automatgir og minste motor, er jo dette mer en cruiser enn en bil du vrenger rundt gatehjørnene med hylende dekk. Personlig liker jeg M-sport understellet, selv om det går litt ut over komforten.

Men en ting savner jeg. Det herlige draget fra en BMW-sekser – med dertil hørende lyd. Fireren i 320i mangler både lyd – og ikke minst draget jeg forventer. Det skuffer litt...

Interiør / plass: 4/5

Interiøret er som seg hør og bør i en permiumbil – helt i toppklasse. Både når det gjelder materialkvalitet, finish og ergonomi. Sportssetene er kjempegode og plassen foran helt grei. Sittestillingen derimot, er lav – svært lav. Plassen i baksetene er ikke all verden, men to barn kan sitte der på kortere turer.

Det sier seg selv at bagasjeplassen i en ståltak-cabriolet – hvor taket altså klappes sammen og gjemmes i bagasjerommet når det ikke er i bruk - blir svært begrenset..

Med taket på er det begrenset takhøyde. Noen av de som satt på, klaget litt på klaustrofobi-følelse.

Mer plass? Lest test av BMW 520d Touring - klikk her:

Motor: 3/6

Som nevnt, BMW bruker nå 4-sylindrede motorer i 320. Den yter respektable 170 hk/210 Nm, noe som absolutt er anstendig – og nok til å sende den opp i 100 km/t fra stillestående på 9,8 sekund med automatgir. Mens toppfarten er på 226 km/t (9,1 sek - og 228 km/t for manuelt gir)

Men. Det er et stort men. Den mangler som sagt den herlige lyden og det gode, jevne og seige draget man forventer – og faktisk bør få - i en BMW til 700 000 kroner.

Lyst på sprekere bil? Les test av BMW Z4 - klikk her:

Design: 6/6

Den er svært lik sin coupe-bror, og det er slett ingen dårlig målestokk, det. Sober, elegant og lekker er ord som beskriver denne bilen. Særlig med taket av. Dette er utvilsomt bilen for deg som vil bli sett, for folk snur seg – med en blanding av beundring og misunnelse i blikket.

M-sport-pakke med lavere fjæring og 19 tommers hjul, gjør seg svært godt visuelt. Sort lakk er heller ikke feil, men kanskje hadde lyst - for eksempel beige - interiør gitt litt mer romfølelse.

320i motoren skuffer oss litt - vi savner draget fra seks sylindere... (Foto: Benny Christensen)
320i motoren skuffer oss litt - vi savner draget fra seks sylindere... (Foto: Benny Christensen)

Miljø / økonomi: 4/6

Grunnpris på en BMW 320i cabriolet er 541 500 kroner. Kr 699 360 står det på prislappen på vår testbil. Som vanlig på tyske prestisjemerker forsvinner pengene fort når man begynner å krysse av i utstyrslista. Og det er lett å tenke at den er for dyr i forhold til hva du får, særlig av plass. Du får for eksempel en knallfin og kjempegodt utstyrt BMW X3 til rundt denne prisen.

Vi kan jo også nevne at den lekre 3-serie coupemodellen koster ca. 100 000 kroner mindre enn en cabriolet utgaven.

Så å si at bilen er et godt kjøp blir litt feil – men allikevel – 320i er en dritfeit bil, for å si det på guttespråket. Verditapet er nok godt over gjennomsnittet, men jeg tror at de som vurderer en ”ufornuftig cabriolet” til 700 000,- gir en god dag i hele verditapet.

De generelle vedlikeholdskostnadene er ikke verre enn hos konkurrentene, og drivstoff-forbruket er heller ikke noe å ligge våken om natta og bekymre seg over.

Konklusjon: 4/6

Du har nok skjønt det allerede. Dette er for mye penger for en liten og upraktisk bil, som heller ikke går bra nok. På plussidsen: Som alltid hos BMW, vanvittig gode kjøreegenskaper, lekkert design og høy premium-faktor. Ikke mye finanskrise over denne.

Bilen for deg hvis:

Status er viktig. Koste hva det koste vil...

Ikke bilen for deg hvis:

Du skal ha mye bil for pengene...

M-Sport pakke gir deg 19-tommers hjul og lavere fjæring. (Foto: Benny Christensen)
M-Sport pakke gir deg 19-tommers hjul og lavere fjæring. (Foto: Benny Christensen)

Hvilken utgave skal du velge:

Sørg for all del å kjøpe med seks sylindre, M-sport pakke og en pen, tidløs fargekombinasjon. Og du får en bil som jeg, og mange med meg, kommer til å misunne deg. BMW 325i cabriolet med 218 hk og automatgir koster fra ca 700 000 kroner FØR du puttet på utstyr – regn derfor med ca 850 000 for en tilsvarende utstyrt bil som vår testbil. Er du glad i å kjøre bil, og har mye penger - så er det verdt det.

BMW med firehjulstrekk? Les test av av BMW X5, klikk her: eller Les test av BMW X3, klikk her

Prøv også:

Volvo C70 2,4i

5-sylindre, 2,4-liter og samme hestekreftantall som BMW-en. Så og si samme startpris, men i Volvoen må du leve med litt mindre status-faktor. De utvendige målene er også nesten identiske, men bagasjeplassen er større i svensken.

Les testen av Volvo C70, klikk her:

Audi A5 cabriolet 2,0 TFSI

Audien er litt sterkere enn Volvoen og BMWen, og 2-liters motoren yter 180 hk – altså 10 mer enn i de andre to. A5 er også den kjappeste av disse. Prisen med 2-liters bensinmotor starter på ca 540 000,- altså hårfint under de to andre. I den grad det betyr noe i dette segmentet, er den også mindre grådig enn de andre i bensinfatet.

Les testen av Audi A5 cabriolet, klikk her

Mercedes SLK 200 K

Dette er den eneste i dette selskapet med bare to seter. Prisen er også omtrent lik de andre bilen og det samme er motorstørrelsen. 2-literen i SLK yter ved hjelp av kompressor, 184 hk. Den er mindre og lettere - noe som gjør den til den klart sprekeste bilen.

BMW 320 cab (Foto: Benny Christensen)
BMW 320 cab (Foto: Benny Christensen)

BMW 320 i cab er en elegant bil (Foto: Benny Christensen)
BMW 320 i cab er en elegant bil (Foto: Benny Christensen)
...også med taket på. (Foto: Benny Christensen)
...også med taket på. (Foto: Benny Christensen)
M Sport pakke gir deg 19 tommers hjul og lavere fjæring. (Foto: Benny Christensen)
M Sport pakke gir deg 19 tommers hjul og lavere fjæring. (Foto: Benny Christensen)
Blå himmel og cabriolet blir aldri feil (Foto: Benny Christensen)
Blå himmel og cabriolet blir aldri feil (Foto: Benny Christensen)
BMW 320 cab er lekker bakfra også (Foto: Benny Christensen)
BMW 320 cab er lekker bakfra også (Foto: Benny Christensen)
BMW 320 cab (Foto: Benny Christensen)
BMW 320 cab (Foto: Benny Christensen)
320i motoren skuffer oss litt   vi savner draget fra seks sylindere... (Foto: Benny Christensen)
320i motoren skuffer oss litt vi savner draget fra seks sylindere... (Foto: Benny Christensen)
Bagasjerommet er ikke det viktigste her, men litt er det plass til. (Foto: Benny Christensen)
Bagasjerommet er ikke det viktigste her, men litt er det plass til. (Foto: Benny Christensen)
Vår testbil hadde utstyr for 150 000,  blant annet navigasjon (Foto: Benny Christensen)
Vår testbil hadde utstyr for 150 000, blant annet navigasjon (Foto: Benny Christensen)
BMW 320 cab (Foto: Benny Christensen)
BMW 320 cab (Foto: Benny Christensen)
Som alltid i BMW, deilige seter, men ikke veldig god plass bak (Foto: Benny Christensen)
Som alltid i BMW, deilige seter, men ikke veldig god plass bak (Foto: Benny Christensen)
P90048907
P90048907
P90048794
P90048794
P90048857
P90048857
P90052076
P90052076
P90052069
P90052069
P90048934
P90048934
P90048909
P90048909
P90048878
P90048878
P90048864
P90048864
BMW M5 002 (Foto: Scoopy)
BMW M5 002 (Foto: Scoopy)
BMW M5 004 (Foto: Scoopy)
BMW M5 004 (Foto: Scoopy)
BMW M5 001 (Foto: Scoopy)
BMW M5 001 (Foto: Scoopy)
BMW M5 005 (Foto: Scoopy)
BMW M5 005 (Foto: Scoopy)
BMW M5 003 (Foto: Scoopy)
BMW M5 003 (Foto: Scoopy)
Utrolig fin bil, med morsom Norsk historie (Foto: CassicCorner)
Utrolig fin bil, med morsom Norsk historie (Foto: CassicCorner)
Designet minner ikke mye om dagens BMW er (Foto: CassicCorner)
Designet minner ikke mye om dagens BMW er (Foto: CassicCorner)
Tidstypisk interiør i BMW 700 (Foto: CassicCorner)
Tidstypisk interiør i BMW 700 (Foto: CassicCorner)
I baksetene har det ikke sittet noen enda... (Foto: CassicCorner)
I baksetene har det ikke sittet noen enda... (Foto: CassicCorner)
Motoren på 700 ccm. kommer  fra en BMW motorsykkel (Foto: CassicCorner)
Motoren på 700 ccm. kommer fra en BMW motorsykkel (Foto: CassicCorner)
BMW 700 LS 1964 (Foto: CassicCorner)
BMW 700 LS 1964 (Foto: CassicCorner)
BMW 323i  81 (Foto: Tony Edmonds)
BMW 323i 81 (Foto: Tony Edmonds)
BMW 323i  81  (Foto: Tony Edmonds)
BMW 323i 81 (Foto: Tony Edmonds)
BMW 323i  81 (Foto: Tony Edmonds)
BMW 323i 81 (Foto: Tony Edmonds)
BMW 323i  81 (Foto: Tony Edmonds)
BMW 323i 81 (Foto: Tony Edmonds)
BMW 323i  81 (Foto: Tony Edmonds)
BMW 323i 81 (Foto: Tony Edmonds)
BMW 323i  81 (Foto: Tony Edmonds)
BMW 323i 81 (Foto: Tony Edmonds)