Derfor trenger du to sett dekk – uansett bil

Alternativet blir fort det dårligste av to verdener.

Helårsdekk er ingen god løsning   uansett om bilen har firehjulstrekk eller ikke.
Helårsdekk er ingen god løsning uansett om bilen har firehjulstrekk eller ikke.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei jeg fikk lyst til å spørre deg om noe jeg har lurt på en stund. Er det slik at man fint kan bruke helårsdekk på en firehjulstrekker og dermed spare et sett felger og dessuten slippe å legge om dekk to ganger i året? Tenker å bruktimportere om ikke så lenge, og det er en del biler særlig fra Tyskland som bare har ett hjulsett.

Benny svarer:

Hei du! Helårsdekk har jeg en veldig klar mening om: Det er noe jeg anbefaler å ligge langt unna! I realiteten får du et dekk som er dårlig både på sommer og vinter.

Det finnes vel knapt noe som heter helårsdekk i det hele tatt. I alle fall ikke som er beregnet på bruk i vinterlandet Norge. Det er som regel sommerdekk som er merket med M+S (som betyr Mud and Snow - eller gjørme og snø på godt norsk.) Ofte med litt grovt mønster, beregnet på offroadere / SUV-er.

Det er tenkt å hjelpe deg ut av et knipetak der det kanskje er en dag med snø annethvert år, men er absolutt ikke noe for permanent bruk på norske vinterveier.

Når det gjelder firehjulstrekk, er det nok i praksis slik at du vil komme deg fram de fleste steder, også med helårsdekk på bilen. Men det er nå en gang ikke bare framkommelighet som teller. Det er en fordel å kunne stoppe også – og holde seg på veien både i svinger og nedoverbakker.

Her vil vanlige vinterdekk, enten det er piggfritt eller med pigger, som regel ha langt bedre egenskaper enn et helårsdekk. Firehjulstrekkerne er overrepresentert på utkjøringer på vinteren, det skjer særlig i svinger.

Spare penger – hva med brukte dekk?

Dårlig også på sommeren

Her er det nok slik at firehjulstrekken i seg selv gir litt falsk trygghet. Det er ikke så lett å merke hvor glatt det er – og når det først slipper, er det gjerne for sent. I slike tilfeller gjelder det i alle fall å ha best mulige dekk.

Også på sommerføre vil helårsdekk være dårligere, her handler det særlig om bremselengde.

Mitt råd er derfor veldig enkelt: Kjøp ett sett felger til, og ha både sommerdekk og vinterdekk på bilen. Husk også at dekk er ferskvare, det er ikke bare slitasjen som avgjør hvor ofte de bør byttes ut.

Det er også viktig å bytte til sommerdekk så fort veiene tillater det. Altfor mange venter for lenge her, og bruker piggfrie vinterdekk langt utover våren. Disse har langt mykere gummiblanding enn vanlige sommerdekk, det går ut over egenskapene i sving og ikke minst bremselengden.

Lykke til med bilimporten!

LES OGSÅ: Nye vinterdekk? Ikke la deg lure!



Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse vinterdekkene bør du styre unna

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: