Derfor kan bruktimport være veldig skummelt

Det gjelder å være på vakt hvis du likevel tar sjansen.

Bruktimportert bil kan være risikosport, det blir stadig avdekket omfattende juks med kilometerstand.
Bruktimportert bil kan være risikosport, det blir stadig avdekket omfattende juks med kilometerstand.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Så deg på TV 2 Hjelper Deg i reportasjen om kilometertriksing. Ante ikke at det kunne være så skummelt enkelt å gjøre det. Etter å ha sett dette skjønner jeg at det er lett å tukle med kilometerstanden på alle nyere biler. Har en tid tenkt på å ta inn en nyere BMW fra Tyskland men etter hva jeg forstår er det enda større risiko for at en importbil derfra kan være skrudd på. Bør jeg la være?

Benny svarer:

Hei sann! Vanskelig å svare ubetinget ja eller nei på det spørsmålet. Så sort/hvitt er det ikke, men det har over lang tid kommer avsløringer som gjør at jeg mener det er all grunn til å være veldig på vakt i forhold til importbiler.

Muligheten for å tukle med kilometerstanden er jo i utgangspunktet den samme uansett hvor i verden man er. Men mitt inntrykk er at dette ikke er så utbredt i Norge - i alle fall ennå - som det er i Tyskland.

I fjor var det en stor politiaksjon i flere europeiske land mot kilometer-jukserne. I den forbindelse anslo tyske myndigheter at hver tredje tyske bruktbil hadde fått justert ned kjørelengden. Det er et ganske skremmende tall.

Del med Facebook-vennene dine

Det som er ekstra skummelt for norske bruktimport-kjøpere, er at flere rapporter peker mot at kilometerjuks er særlig utbredt blant leasing og tjenestebiler. Disse er også de mest attraktive for bruktimport, ettersom man her får igjen tysk moms. Det er gjerne det som gjør at det blir en interessant differanse mellom bruktimportert og brukt "norsk" bil.

Gjøre hjemmeleksen

Simen Huse hos Simco som vi besøkte i TV-innslaget du nevner, anslår at langt over halvparten av dyre bruktimporterte biler han ha hatt innom hos seg, har fått tilbakestilt kilometerstanden. Det er høyt! Men det er nok også de som virkelig har grunn til stusse som ofte kommer innom.

Han er også veldig klar på at han aldri vil anbefale å kjøpe en bruktimportert bil som har gått kortere enn 20.000 kilometer i året. Da er det nemlig god grunn for mistanke. Men selvfølgelig finnes det gamle damer med blått hår som kun kjører til og fra kirken hver søndag i Tyskland også. Men de kjører sjelden BMW 535i med M-pakke og 19-tommere...

Det er i praksis nesten umulig å være sikker på at du ikke blir lurt. Men det hjelper i alle fall å gjøre hjemmeleksen skikkelig og være både skeptisk og kritisk før du eventuelt handler. Sjekk servicehefte og kvitteringer fra eventuelle reparasjoner, se nøye over bilen og hvis prisen nesten er for god til å være sann - da er den sannsynligvis også det.

Husk også at du må ta med videresalg i totalregnskapet hvis du vurderer bruktimport. Det hjelper ikke at du sparer penger "her og nå", hvis du taper tilsvarende den dagen du skal selge videre. Lykke til!

LES OGSÅ: Bruktimport - her er fallgruvene

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Prut til selgeren blir sint!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: