Denne venter mange norske familier på

Volkswagen Sharan har akkurat kommet til Norge. Blir den en salgssuksess?

DSC_0303 (Foto: Marius Christensen)
DSC_0303 (Foto: Marius Christensen)

- Denne bilen skal inn i en klasse som i dag domineres av én bil, nemlig Ford S-Max. Derfor er det mange som gleder seg til nye Sharan. Og jeg tror absolutt at denne bilen kommer til å bite fra seg, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

Han har benyttet anledningen til å ta en nærmere på titt på nye Sharan som er rykende fersk i landet. Ja, den ble faktisk fraktet direkte fra kaia i Oslo til Broom Live studio.

- Det er moro å være så aktuelle. Og alt tyder på at Volkswagen har gjort hjemmeleksa skikkelig med denne bilen. Her er det mange smarte løsninger og ikke minst: Sharan har blitt en ekte sjuseter. Her trenger du ikke være kortvokst for å kunne sitte bakerst, sier Knut.

Kontra S-Max

DSC_0307 (Foto: Marius Christensen)
DSC_0307 (Foto: Marius Christensen)

- Hva er førsteinntrykket kontra S-Max?

- Nå må jeg skynde meg å si at jeg ikke har fått kjørt Sharan og det er nå engang ganske viktig hvis man skal kjøpe en bil! Her skal den også få det tøft hvis den skal matche S-Max som er en svært velkjørende bil.

- Men på plass og praktiske løsninger spørs det om det ikke er en liten fordel Sharan.

LES OGSÅ: Her er fire flerbruksbiler til 50 000,-

Skyvedører

- Og så har den to ekstra smarte dører bak?

- Ja. VW går nå for skyvedører på Sharan. Det tror jeg mange av kjøperne kommer til å sette pris på. Det er genialt på trange parkeringsplasser. Dessuten sikrer det ekstra god adkomst til de bakerste setene, dit kan det være veldig kronglete å komme seg i enkelte av konkurrentene.

- Andre ting?

- Sharan byr på få overraskelser. Slik har det blitt med de fleste VW-produktene. Det hentes deler og løsninger fra et et veldig rikholdig utvalg. Designet er heller ingen overraskelse, men jeg synes den ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder.

Opplevd kvalitet

DSC_0301 (Foto: Marius Christensen)
DSC_0301 (Foto: Marius Christensen)

- Interiøret virker bunnsolid og er nok et lite hakk over S-Max i såkalt "opplevd kvalitet". Jeg håper den reelle kvaliteten følger opp dette, biler som dette kan som kjent bli utsatt for tøff behandling, sier Knut.

Nye Sharan starter på 433 100 kroner i Trendline-versjon. Da er VWs velkjente 2,0 TDI-motor på 140 hk under panseret.

Går du opp til "mellomversjonen" Comfortline er prisen 439 660 kroner - mens toppmodellen Highline starter på 460 500 kroner.

Lavt utslipp

Sharan har lavest CO2- utslipp i sitt segment med 146 gram CO2 per km på 140-hesteren.

Comfortline og Highline leveres også med DSG automatgirkasse og 170hk TDI med DSG automatgirkasse.

Klassens beste bil: Les testen av Ford S-Max her

Utstyrsliste

Akkurat den utgaven er ikke her før sommeren 2011. Da kommer også en mer prisgunstig Sharan-versjon med 115-hesters TDI på 2 liter.

Når det gjelder standardutstyr kommer Trendline med blant annet sportsratt i skinn, stor kjørevomputer, 8 høyttalere og DAB digitalradio-mottak, elektronisk parkeringsbrems, Autohold bakkestartassistanse og Climatronic. Comfortline har cruisekontroll, klappbord og lommer på forseteryggene, 16” lettmetallfelger, regnsensor og skuffer under forsetene.

På Highline får du blant annet multifunksjonsratt i skinn, 17” lettmetallfelger, tåkelys med statisk kurvelys, setetrekk i skinn og alcantara og kromdetaljer i kupeen.

DSC_0290 (Foto: Marius Christensen)
DSC_0290 (Foto: Marius Christensen)

Også som varebil

Senere i høst kommer nye Sharan også som 2-seters varebil.

- Det bør kunne bli en hit for de som trenger en stor bil, men som ikke vil kjøre rundt i "kassebil", sier Knut Skogstad.

- Men hva tror du - blir dette en bestselger?

- Den har i alle fall gode forusetninger! Det eneste jeg er litt usikker på er prisen. Sharan er friskt priset fra starten av, men samtidig ser vi jo at mange kunder i dette segmentet tar seg råd til et godt spekket bil. 4x4-utgaven blir også svært spennende, der har den i praksis nesten ingen konkurrenter.

LES OGSÅ: Dette kaller vi en ekte flerbruksbil